Vapaus ja laki säätää moraalisuus

Vapaus ja laki säätää moraalisuus

Vapaus ja laki säätää moraalisuus sisaltää merkittävän rakenteen ihmisen toiminnan ymmarryksestä.  Tämä kirjoitus avaa asiaa, olen kääntänyt alkuperäisestä Englanti kielen Suomeksi, alkuperä kirjoitus on mahtavaa tekstiä moraalisuudesta ja miten ihmiselle on mahdollista lukea ja oppia kunnioittamaan moraalin lain henkeä. Moraali hengen tunteminen älyn ja ymmärryksen kautta, väistämättä vaikuttaa ihmisen toimintaan.

Law and Morality. 

Vapaus ja laki säätää moraalisuus

Laki ja Moraalit Osa 2.

Tämä artikkeli ilmestyi ensimmäisen kerran sarjassa Volume 21 / numero 3 Christian Tutkimus Journal.

”Joskus ne, jotka vastustavat moraalin laillistanisen eivät sitä tee koska ne vastustavat sen moraalin lainsäädäntöä, mutta koska he arvostavat vapautta ja haluavat puolustaa sitä.

He eivät näytä ymmärtävän, kuitenkin, että heidän väitetyn moraali vapaat ehdotukset järjestävät kuoleman sille vapaudelle mitä he arvostavat, eikä sitä suojaa”.

Ilman ohjausta ja moraalisesti ilmoitettu rajoite laki, vapaus rappeutuu pelkäksi lisenssiksi, joka ei ole sama kuin poliittinen vapaus.

”Yksi yksinkertaisesti ei voi hylätä moraalista auktoriteettia ja vielä elää hallitussa maailmassa. Kun ihmiset karkottavat moraalin yleiseltä torilta, ne synnyttävät laittomuuden kulttuuriin, eikä vapautta. Elämällä ulkopuolella moraalilakia, elää ilman aikojen viisautta ja Jumalaa on oikeuttaa orjuutta ja kuolemaa. Koska ihmisluonto on sitä mitä se on, ilman suuria määriä sovellettavaa oikeutta poliittinen vapaus on lyhytikäinen, ja lopulta mahdoton.

Todellakin, ilman suuria määriä sovellettavaa oikeutta, kaaos – ei vapaus – aina seuraa. Aito poliittinen vapaus, jos se haluaa pysyä uskollisena itselleen ja välttää lisenssin ylilyöntejä, on käytettävä sen mukaan, miten totuus ja hyve sanelevat.  Vapaus on rajoitettava oikeudenmukaisuuden vaatimukselle ja moraalilla. Tärkein harkinta toimesta ei ole “Onko se ilmainen? Vaan “onko se hyvä?”

Siviili Hyveet tarvitsee hyveellisiä Ihmisiä

Tällaiset kansalaisten hyveet eivät ole luonnollisia meille. Me emme ole syntyneet maailmaan hyvinä ja pätevinä kansalaisina.

Kansalaistoiminnan hyveet ja julkinen vastuut, jotka määrittelevät hyvän kansalaisuuden on hankittava. Ne pitää oppia.

Siinä mielessä me kaikki tulemme tähän maailmaan ilman luonnollisten lahjoitusvarat tehokkaaseen kansalaisuuteen ja itsehallinnolle. Siksi yksi vanhimmista poliittisesta oivalluksesta käytettävissämme on, että olemme aina vain yhden sukupolven päässä barbaarisuudesta.

Jokainen vastasyntynyt sukupolvi on sivistyttävä, tai kulttuurisesti ikään kuin koodittaa. Ne välttämättömät mutta epäluonnolliset sosiaaliset taidot ja kansalaisten- hyveisiin vaativat hoivausta ja opastusta niiden kasvulle – jopa niiden olemassaololle.

Niinpä moraalinen opetus on edellytys terveelle ja kukoistavalle kansalaisyhteiskunnalle. Kansakunnan lait auttavat luomaan tämän moraalisen hoivauksen, tämä tuki luonteen muodostumiselle, asettamalla ennen malli esimerkkejä hyväksyttävästä käytöstä ja kannustimia ottamalla omaksi tämän käyttäytymisen omakseen.

Laki erotettu moraalista, joka tekeytyy moraalisesti agnostikoksi, ei voi suorittaa sitä tehtävää. Sen sijaan, moraalisesti evakuoitunut laki opettaa kansalaisille, että moraalisen käyttäytymisen ei ole välttämätöntä, joko omalle onnelle tai perustamista ja jatkamista hyvän yhteiskunnan ja kansalaisyhteiskunnan järjestyksessä.

Yksi ahdistavasta faktoista johtavissa Länsimaissa tänään on, että meillä on meneillään tahallinen tyhjentäminen perinteisistä ihanteista ja arvoista, sekä kulttuurisesti yleensä ja meidän laissa erityisesti.

Olemme kestämässä sitä mitä Gertrude Himmelfarb kutsui epämoraalista yhteiskuntaa, 5 tai mitä George Will kuvasi hidastettu barbarismi Amerikassa, vanavedessä millä politiikkaa ja elämä on köyhtynyt, karhentava, ja mauton.

Tämä katastrofi me tietoisesti ja tyhmästi aiheutamme itsellemme vaatimalla, edessä historian ja selkeän ajattelun, että meidän ei pitäisi lain säätää moraalia. On holtitonta ajatella, että hallitseminen – ja hallituksella ei olisi vaikutusta merkkiä kansakuntaan ja henkilöihin, jotka muodostavat sen.

Meillä kaikilla on luontainen mieltymys itsekkyyteen ja henkilökohtaiselle tyydytykselle, josta meillä on joskus kipeästi houkutus uhrata melkein mitä tahansa. Meidän rehellinen itsetutkiskelun hetkillä, me tiedämme, että toisinaan moraalisen heikkouden hetkellä olisimme muuttaneet sekä valtiota ja lakia sopivaksi meidän oikkuille ja toiveille, riippumatta miten vääristyneet ne saattoivat olla, jos ollut mahdollisuus tehdä se.

Ainoastaan toteuttavat lait mitkä perustuvat muuttumattomaan moraalin voi ehkäistä tätä uhkaa. Kansalaisyhteiskunta vaatii moraali lainsäädännöstä sen olemassaololle, koska meidän luonteen luonnollisuuden ei riitä rajoittamaan sitä meille. Emme saa koskaan unohtaa mitä ajattelija niin eriäviä kuin Burke ja Rousseau tunsi: luoda laki kansalaisyhteiskuntaan on samanlainen kuin luoda sitova moraali, jotain moraalisesti agnostikko lakikirja on voimaton auttaa tuomaan sitä.

Kirjoituksen lähde. http://www.equip.org/article/law-and-morality/ 

Kiitos vierailusta http://kotiuskontoisanmaa.fi/ verkko sivulla, ja lukemalla Laki ja Moraalisuus Osa 2. Vapaus ja laki säätää moraalisuus.

Osa 1 kirjoitukseen loytyy tästä Uusisuomi blogi link. Valtion Pesaerot Totuuden Tunnustuksella