“Esennit Nykyajan heprea: אִסִּיִים, Isiyim; olivat juutalaisten lahko toisen temppelin ajanjakson aikana, joka kukoisti toisesta vuosisadasta ennen Kristusta ensimmäiseen vuosisataan asti. (200 BC – 100 AD).” -Wikipedia.
Flavius Josephus
“Flavius Josephus oli ensimmäisen vuosisadan juutalainen historioitsija, poliitikko ja sotilas, jonka kirjalliset teokset tarjoavat tärkeän dokumentoinnin Rooman Palestiinasta ensimmäisellä vuosisadalla. D. 29-vuotiaana hänet nimitettiin Galilean juutalaisten joukkojen kenraaliksi. Lopulta Vespasia vangitsi hänet, joka oli tuolloin Rooman armeijan ylin komentaja.”
Josephus antautui ja yritti syventää itsensä roomalaisen kenraalin kanssa ja päätyi lopulta osaksi Rooman keisarillista tuomioistuinta. Hän oli silminnäkijä Jerusalemin ja toisen temppelin tuhoamisesta Rooman armeijan toimesta vuonna 70. Hän vietti loppuelämänsä Roomassa harjoittamalla kirjallisuusuransa, jonka jäljellä olevat tulokset ovat tärkeä historiallisen tiedon lähde.
“Juutalainen historioitsija Josephus kertoo, että Essenejä oli olemassa paljon, tuhansia asui koko Rooman Juudeassa, mutta heitä oli vähemmän kuin fariseuksia ja saddukeuksia, ne kaksi muuta suurta lahkoa tuolloin. Essenit asuivat eri kaupungeissa, mutta kokoontuivat yhteisölliseen elämään, joka oli omistettu vapaaehtoiselle köyhyydelle, päivittäiselle vesi kasteelle ja askeettisuuksille (heidän papillinen luokkansa harjoitti selibaattia). Useimmat tutkijat väittävät eronneensa Zadokite-papista.”
Path To The Cross Video.
Zadok HaKohen
“Zadok (tai Zadok HaKohen, kirjoitti myös Sadok, heprea: צדוק הכהן, tarkoittaen “vanhurskautettu”) oli Kohen (pappi), joka raamatun mukaan oli jälkeläinen Eleazarin pojasta. Aaron (1 Chron 6: 4–8).”
“Hän oli Israelin ylin pappi Daavidin ja Salomon hallituskaudella. Hän auttoi kuningas Daavidia poikansa Absalomin kapinan aikana, myöhemmin auttoi tuomaan Salomon valtaistuimelle ja toimitti Salomon kruunaamisessa. Sen jälkeen, kun Salomon rakensi ensimmäisen temppelin Jerusalemiin, Zadok oli ensimmäinen ylipappi, joka palveli siellä.”
“Profeetta Hesekiel julistaa Zadokin pojat olleen sisukkaita pakanuuden uskomuksien vastustajina, temppeli palvonnan aikakaudella ja osoittaa heidän syntymäoikeutensa johtaneen ainutlaatuisiin velvollisuuksiin ja etuoikeuksiin tulevassa temppelissä (Hesekielin 44:15, 43:19).”
– Wikipedia.
Juutalaisten Sota, Kirja II, luku 8
(8.2)
- 119
“Sillä juutalaisten keskuudessa harjoitetaan kolmea filosofiamuotoa: yhden jäsenet ovat fariseuksia, toisen saddukeukset ja kolmannen opetus koulun joiden tosiaan uskotaan viljelevän vakavuutta, kutsutaan Esseeniksi; vaikka juutalaiset esi-isänsä mukaan, he ovat vieläkin keskinäisempiä kuin muut.”
- 120
“Nämä miehet välttelevät nautintoja, he pitävät nautintoja paheena. Harrastaa itsehallintaa eivätkä antaudu intohimojen hyveeseen. Ja vaikka heidän keskuudessaan on halveksintaa avioliittoa kohden, ulkopuolisten lasten adoption he kyllä hyväksyvät nuoressa iässä milloin he ovat vielä riittävän muovattavia oppimista varten, joita he pitävät kuin omana perheenä, ja kehittävät heissä luonneperiaatteensa:”
- 121
“tekemättä päätöstä avioliitosta tai perinnöstä johtuvasta seuraajasta se kuitenkin suojaa itseään naisten petollisilta tavoilta, kun he ovat vakuuttuneita siitä, ettei kukaan nainen säilytä uskollisuuttaan yhdelle miehelle.”
- 137
“Niille, jotka haluavat kouluunsa, pääsy ei ole suoraa, mutta he määräävät henkilölle hoito ohjeet, joka jättää henkilön vuoden ajaksi ulkopuolelle, antaen hänelle pienen kirveen sekä edellä mainitun vyötäröpäällysteisen ja valkoisen vaatetuksen.”
- 138
“Aina kun hänen pitäisi todistaa omavalvonnastaan tänä aikana, hän lähestyy lähempänä hoito-ohjelmaa ja ottaa osaa puhtaampiin vesiin puhdistusta varten, vaikka häntä ei ole vielä hyväksytty yhteisöllisen elämän tehtäviin. Tämän kestävyyden osoittamisen jälkeen hahmo testataan vielä kahden vuoden ajan, ja sen jälkeen, kun hänelle on näin osoitettu kelvollinen, hänet arvioidaan ryhmään.”
- 139
“Ennen kuin hän voi koskea yhteisölliseen ruokaan, hän kuitenkin vannottava heille vakavan valan: ensinnäkin, että hän tarkkailee jumalanpalvelusta; sitten, että hän jatkaa oikeudenmukaisia toimia ihmiskuntaa kohtaan; että hän ei vahingoita ketään, joko omalla harkinnallaan tai tilauksesta; että hän vihaa vääryyttä ja kilpailee oikeudenmukaisten kanssa;
että hän pitää aina uskollisena kaikille, etenkin hallussa oleville, sillä ilman Elohim ei ole kenenkään velvollisuutta hoitaa virkaa, ja että mikäli hänellä on virka, hän ei koskaan väärinkäytä auktoriteettiaan – syrjäyttääkseen alaisiaan joko mekko tai jonkinlainen pröystäilevällä ulkonäöllä; “
- 141
” rakastaa aina totuutta ja paljasta valehtelijat; että hän pitää kätensä puhtaina varkauksista ja sielunsa epäpyhästä voitosta; että hän ei piilota mitään koulun jäseniltä eikä paljasta mitään heidän periaatteista, vaikka olisi uhattu kuolemalla. “
- 142
“Näiden lisäksi hän vannoo, ettei anna mitään ohjenuoraa kenellekään muutoin kuin sen miten on hän sai ne, että hän pitää poissa roistous ja että hän säilyttää ehjänä heidän koulunsa kirjat ja enkelien nimet. Tällaisten vannojen avulla he turvaavat täysin ne ketkä liittyvät heihin.”
Esseenit
Johannes kastajan toiminta oli samalla puolella Jordanin jokea, (Länsi puoli) kuin Essenit. Samoin Jeesus Nasaretista opetus oli paljon saman kaltainen opetus kuin Esseenit.
Jeesuksen seuraamisesta
”Jeesus sanoi opetuslapsilleen: ”Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.
Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä.
Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa? Millä ihminen voi ostaa sielunsa takaisin?
Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan.
Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana.”
Matteous 5:30
”Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois. Onhan sinulle parempi, että menetät vain yhden jäsenen, kuin että koko ruumiisi joutuu helvettiin.
”On myös opetettu, että jos mies tahtoo erota vaimostaan, hänen on annettava tälle erokirja.
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden, ajaa hänet aviorikokseen. Ja aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen.”
Ristiriitainen Opetus Vannomisesta
Matteous 5: 33
”Vielä teille on opetettu nämä isille annetut käskyt: ’Älä tee väärää valaa’ ja ’Pidä, mitä olet Herralle valalla vannonut’.
Mutta minä sanon teille: Älkää vannoko lainkaan. Älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,
älkää maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa koroke, älkääkä Jerusalemin kautta, sillä se on suuren kuninkaan kaupunki.
Älä myöskään vanno pääsi kautta, sillä et sinä pysty muuttamaan ainuttakaan hiustasi mustaksi etkä valkoiseksi. Kun myönnätte, sanokaa vain: ’Kyllä’, kun kiellätte, sanokaa: ’Ei.’ Enempi on pahasta.”