Inhimillisen kehityksen 8 vaihetta
Inhimillisen kehityksen 8 vaihetta voimme heijastaa luonnolliseen ihmisen kehitykseen.
Samalla tavalla voimme käyttää psykososiaalisen kehityksen teoriaa Yeshua Nasaretista elämään.
Miksi tekisimme niin? Siksi että Yeshua oli 100 % ihminen, ja siten voimme ruotia Yeshuan elämästä hänen psykososiaalisen kehityksen ominaisuuksia.
On hyvin selvää lukea Matteuksen evankeliumia ja havaita että Yeshuan persoona oli täysin rehellinen persoona, eikä peitellyt mitään vilppiä, puoli totuuksia tai epävarmuuksia Elämän Luojan sanan suhteen. Sillä Israelin kansa edeltä kävijä johtajat, opettajat, ja profeetat olivat tehneet hyvin selväksi, että ihmisillä luonnostaan on taipumus salailla, peitellä, ja kiertää totuus kaukaa.
Israelin kansalla oli Mooseksen kirja ohjeet mistä kansan piti pitää kiinni hengellisellä tasolla. Epärehellisyys ja vilpin peittely on vakava rikos ja synti, siten ihmiset olivat hyvin herkkiä noudattamaan itsessä hengellistä kurin alaisuutta. Jos Israelin kansalainen jäi kiinni tietoisesta lain rikkomisesta, tai epärehellisyyden peittelemistä, sitä sitten seurasi kuoleman tuomio.
Inhimillisen kehityksen 8 vaihetta
Erik Eriksonin luoma psykososiaalisen kehityksen teoria on yksi tunnetuimmista persoonallisuusteorioista. Teoria eroaa monista muista siinä, että se käsittelee kehitystä koko eliniän ajan syntymästä kuolemaan asti
Kussakin vaiheessa ihminen käsittelee konfliktia, joka toimii käännekohtana kehityksessä. Kun konflikti ratkaistaan onnistuneesti, henkilö pystyy kehittämään kyseiseen kehitysvaiheeseen liittyvän psykososiaalisen laadun.
Vaihe 1: Luottamus vs. epäluottamus
Luottamus vs. epäluottamus on varhaisin psykososiaalinen vaihe, joka tapahtuu lapsen ensimmäisen vuoden aikana. Tämän kriittisen kehitysvaiheen aikana lapsi on täysin riippuvainen hoitajistaan.1 Kun vanhemmat tai hoitajat vastaavat lapsen tarpeisiin johdonmukaisesti ja huolehtivasti, lapsi oppii sitten luottamaan maailmaan ja ympäröiviin ihmisiin. Tämä vaihe alkaa syntymästä ja kestää, kunnes lapsesi on noin 18 kuukauden ikäinen.
Mikä ympäristö vaikutti Yeshuan elämään?
Vastaus: Miriam oli teini ikäinen äiti. Teini ikäinen äiti hemmotteli Yeshua vauva lasta niin kuin teini ikäiset tytöt yleensä hemmottelevat luonnostaan heidän nukkeja.
Mitä tietoa Yeshualla oli elämästä maan päällä?
Vastaus: Ei yhtään mitään muuta kuin vain vauvan tunne kokemuksia. Aivot olivat kehitys vaiheessa, eikä ollut kokemusta syy ja seuraus materiaalisen maailma ympäristöstä.
Vaihe 2: Autonomia versus Häpeä ja Epäily
Toiseen psykososiaaliseen vaiheeseen liittyy autonomian ja häpeän tai epäilyn välinen ristiriita.1 Kun vauva siirtyy pikkulapsi ikään, henkilökohtaisen hallinnan lisääntyminen on yhä tärkeämpää. Tehtävät, kuten wc-käytön oppiminen, ruokien valitseminen ja lelujen valinta, ovat tapoja, joilla lapset saavat suuremman itsenäisyyden tunteen.
Tämä vaihe tapahtuu 18 kuukauden iästä noin 2 tai 3 vuoden ikään. Eriksonin mukaan lapset keskittyvät tässä vaiheessa suuremman itsekontrollin kehittämiseen.
Mikä ympäristö vaikutti Yeshuan elämään?
Vastaus: Miriam ohjasi ja kasvatti Yeshua lasta Juutalaisen uskonnon ohjeitten mukaisesti. Seitsemäs päivä oli lepo päivä, muistaa Elämän Luojan tekoja. Ruoka lakeja oli noudattava.
Vaihe 3: Aloite Versus Syyllisyys
Kolmas psykososiaalinen vaihe tunnetaan nimellä aloite vs. syyllisyys ja se tapahtuu noin 3–5-vuotiaiden välillä.1 Tässä vaiheessa keskitytään oma-aloitteisen tunteen kehittämiseen. Lapset, joiden sallitaan ja rohkaistaan harjoittamaan itseohjautuvaa peliä, syntyvät voimakkaasta aloitteellisuudesta, kun taas masennetut voivat alkaa tuntea syyllisyyttä omasta aloitteestaan.
Tämä vaihe tapahtuu 18 kuukauden iästä noin 2 tai 3 vuoden ikään. Eriksonin mukaan lapset keskittyvät tässä vaiheessa suuremman itsekontrollin kehittämiseen.
Mikä ympäristö vaikutti Yeshuan elämään?
Vastaus: Juutalainen perhe ja Juutalainen yhteyskunta. Uskonto.
Vaihe 4: Teollisuus vs. Alemmuus
Noin 6–11-vuotiaiden keskilapsuudessa lapset siirtyvät psykososiaaliseen vaiheeseen, jota kutsutaan teollisuudeksi alemmuudeksi.1 Kun lapset käyvät sosiaalista kanssakäymistä ystävien kanssa ja akateemista toimintaa koulussa, heistä alkaa kehittyä ylpeyden ja suorituksen tunne. Työ ja kyvyt.
Ylistettyjen ja rohkaistavien lasten kehittää osaamisen tunne. Lannistuneille jää alemmuuden tunne.
Mikä ympäristö vaikutti Yeshuan elämään?
Vastaus:
Koulutus Galileassa 2000 vuotta sitten.
Lähde: https://www.thattheworldmayknow.com/rabbi-and-talmidim
Mishna kuvaa nuoren juutalaisen pojan koulutusprosessia Jeesuksen aikana.
- Viiden vuoden ikäinen on sopiva Juutalaisille Kirjoituksille.
- Kymmenen vuoden ikäisenä Mishna (suullinen Toora, tulkinnat).
- Kolmetoista vuotisena käskyjen täyttäminen.
- Viisitoista Talmudilla (rabbiinien tulkintoja),
- Kahdeksantoista morsiamen kammio
- 20-vuotiaana, joka harjoittaa kutsumusta,
- 30-vuotiaana auktoriteetista (kykenevä opettamaan muita).
Tämä kuvaa selvästi poikkeuksellista opiskelijaa, sillä vain harvoista tulisi opettajia, mutta se osoittaa Raamatun keskeisyyden Galilean koulutuksessa.
On mielenkiintoista verrata Jeesuksen elämää tähän kuvaukseen. Vaikka lapsuudestaan on sanottu vähän, tiedämme, että hän “kasvoi viisaudessa” poikana (Luukas 2:52) ja että hän saavutti “käskyjen täyttämisen”, jonka ensimmäiset pääsiäiset ilmoittivat 12-vuotiaana (Luukas 2:41). .
Sitten hän oppi ammattinsa (Matt. 13:55, Markus 6: 3) ja vietti aikaa Kastajien kanssa (Luukas 3:21; Johannes 3: 22-26) ja aloitti palveluksensa noin kolmenkymmenessä (Luukas 3: 23).
Tämä yhtyy Mishnan kuvaukseen melko läheisesti. Se edellyttää varmasti Galilean koulutusprosessin tarkempaa tarkastelua.
Vaihe 5: Identiteetti vs. Sekavuus
Viidennessä psykososiaalisessa vaiheessa keskitytään identiteettiin vs. roolihämmennykseen. Tässä kehitysvaiheessa henkilökohtaisen identiteetin muodostuminen tulee kriittiseksi. Murrosiässä teini-ikäiset tutkivat erilaisia käyttäytymismalleja, rooleja ja identiteettejä.
Tämä vaihe tapahtuu murrosiässä noin 12–18-vuotiaiden välillä.
Erikson uskoi, että tämä vaihe oli erityisen tärkeä ja että vahvan identiteetin luominen on perusta tulevaisuuden elämänsuunnan löytämiselle. Ne, jotka löytävät identiteetin tunteen, tuntevat olonsa turvalliseksi, itsenäiseksi ja valmiiksi kohtaamaan tulevaisuuden, kun taas hämmentyneet voivat tuntea itsensä eksyneiksi, epävarmoiksi ja epävarmoiksi paikastaan maailmassa.
Vaihe 6: Läheisyys vs. Eristäminen
Kuudes psykososiaalinen vaihe keskittyy läheisyyteen, kun taas eristäminen keskittyy läheisten, rakastavien suhteiden muodostamiseen muihin ihmisiin. Treffit, avioliitto, perhe ja ystävyyssuhteet ovat tärkeitä läheisyyden tai eristämisen vaiheessa, joka kestää noin 19–40-vuotiaita.
Muodostamalla menestyksekkäästi rakastavat suhteet muihin ihmisiin ihmiset voivat kokea rakkautta ja nauttia läheisyydestä. Ne, jotka eivät pysty luomaan kestäviä suhteita, voivat tuntea itsensä eristäytyneinä ja yksin.4
Vaihe 7: Generatiivisuus vs. Pysähtyminen
Kun aikuiset ovat siirtyneet keskiaikuisuudessa tapahtuvaan generatiivisuuden ja pysähtymisen vaiheeseen, psykososiaalinen konflikti keskittyy tarpeeseen luoda tai hoitaa asioita, jotka kestävät yksilön kauemmin.
Tämä vaihe tapahtuu keskiaikuisuudessa noin 40-65-vuotiaiden välillä.
Perheen kasvattaminen, työskenteleminen ja yhteisöön osallistuminen ovat kaikki keinoja, joilla ihmiset kehittävät tarkoituksensa. Ne, jotka eivät löydä tapoja osallistua, voivat tuntea itsensä irti ja hyödyttömiksi.
Mistä Yeshua Aloitti Uskonsa Elämän Luojaan
Yeshua syntyessä vauvana ei ollut valmis ihmisen paketti mikä olisi sisältänyt tietoa edellisestä elämästä, tai toisen ulottuvuuden tietoa ja ymmärrystä.
Ihmisen aivojen kehitykseen ei voi siirtää tietoa niin kuin uusi tietokone ja siihen ladataan tietokoneen ohjelmisto. Ihminen kasvaa ja kehittyy solu tasolla, ei siellä siirretä tieto pakettia yhdestä ulottuvuudesta toiseen.
Mistä sitten Yeshua sai sellaista tietoa mitä Jerusalemin Uskonnon johtajat eivät olleet saanut?
Yeshua sai tietoa aikuisena ilmestyksen kautta. Samalla tavalla niin kuin Mooses tai Johannes sai tietoa Elämän Luojalta (YHWH Hengen) ilmestyksen kautta.
Yeshuan kuolli ristillä.
Yeshua kuoli ristiinnaulittuna siksi että Yeshua oli fyysisesti 100 % ihminen.
Samalla Yeshuassa vaikutti YHWH Pyhä Henki, joka herätti Yeshuan kuolleesta.
YHWH Pyhä Henki antoi tietoa Yeshualle, ja Yeshua itse sanoi, että hän puhuu sitä mitä YHWH Henki vaikuttaa hänessä.
YWHW Henki saattoi sanoa vaikkapa ”Minä olen A ja O”. Siten Yeshua olisi sanonut kansalle ”Minä olen A ja O.”
On itsestään selvää, että Yeshua Nasaretista oli 100 % ihminen.
Samalla tiedämme, että Yeshuassa vaikutti vahvasti YHWH Pyhä Henki. Samoin myös Mooseksessa, ja monet kymmenet Israelin kansa profeetat.
Siten on väärin uskovaisen kuvitella, että Yeshua vauva lapsi olisi syntynyt tieto paketti valmiina vauvan aivoissa. Yeshua piti kehittyä normaali tavalla niin kuin ihmisen lapset kehittyvät syy ja seuraus maailmassa, ilman erikois- tietopaketin latauksia. Ei ollut mitään poikkeusta normaalista Yeshuan syntymisen jälkeen. Sehän on selvä historiallinen totuus. Yeshua noudatti Mooseksen saamat ohjeet ja niin eli ilman tekemättä syntiä.
Yeshua nöyryytti itsensä, YHWH Hengen avulla. 100 % ihmisenä koki miten luonnollisen ihmisen ominaisuuksia vetivät häntä suuntaan ja toiseen erämaan 40 päivän ja yön paaston aikana. Se oli Aatamin ja Eevan lankeamisen seurasta, mikä on levinnyt ympärimaailmaa tuhansia vuoria kuin synnin kiusauksen rutto tauti.
Uskon Harhatiet
Uskominen ilman Juutalaisten Pyhien kirjoituksien totuutta ei ole terve menetelmä kasvaa uskon elämässä. Usko ilman historiallista totuutta on itse huijausta. Siis itsekeskeinen subjektiivinen toivon uskomus, tai mielikuvitusmaailman uskonto. Esimerkiksi mikä on syntiä. Synnin määritys on selvää Mooseksen viidessä kirjoissa.
Kymmen ohjetta on selkeä lista mikä määrittelee, mikä on Elämän Luojan tahto ihmisen toiminnalle.
Seuraava Kirjoitus Mistä Yeshua Aloitti Uskonsa Elämän Luojaan Osa 3, liittää lopuksi tähän aiheeseen liittyviä asioita.
Kiitos vierailusta Koti Uskonto ja Isänmaa verkkosivulla.