Juutalaiset Pyhät Kirjoitukset

Onko Ruach Hakodesh Enemmän Nomos vai Anomos Puolella?

Kielen sanoilla on merkitystä, sillä ne ovat todellisia objektiivisiä käsitteitä. Hebrea kielinen sana Ruach Hakodesh, käänetty Suomeksi on sana, Pyhä Henki.

Mikä ohjaa pyhää henkeä, tai toisin sanoen, millä raiteilla pyhä henki kulkee ja toimii.

Kreikkalainen sana, Nomos, käänetty Suomen kieleksi sana on “laki”.

Kreikan kielen perus rakenteessa, anomos tarkoittaa amoraalinen. Jos henkilö on “amoraalinen”, se tarkoitta että henkilö ei tunnusta sellaista käsistystä kun nomos (laki). Ja siten romuttaa tai vyöryttää nomos rakenteita. Toisin sanoen, jos ei tunnusta aitojen olemassa oloa, siten kulkee yli aitojen, ali aitojen tai kaataa aitoja.

Määritys:   Nomos

“Nomos, laissa, lain käsite antiikin kreikkalaisessa filosofiassa.

Poliittisen auktoriteetin sekä kansalaisten oikeuksien ja velvollisuuksien ongelmat olivat suuri huolenaihe viidennen vuosisadan lopun ja neljännen vuosisadan alun eKr. johtavien kreikkalaisten sofistien ajatuksissa.

He tekivät eron luonnon (physis) ja yleissopimuksen (nomos) välillä ja asettivat lait jälkimmäiseen luokkaan.

Lakia pidettiin yleensä ihmisten yhteisymmärryksessä aikaansaatuna keksintönä, jonka tarkoituksena oli rajoittaa luonnollisia vapauksia tarkoituksenmukaisuuden ja oman edun vuoksi.

Tämä näkemys laista mielivaltaisena ja pakottavana ei kuitenkaan edistänyt yhteiskunnallista vakautta, ja siksi Platon ja muut filosofit muuttivat sitä väittäen, että nomos perustui tai ainakin voisi perustua järkeilyprosessiin, jossa muuttumattomat moraalistandardit käyttäytymistä voitaisiin havaita, mikä voitaisiin sitten ilmaista erityisinä lakina.

Lain negatiivisten ja positiivisten näkemysten välistä kaksijakoisuutta ei koskaan varsinaisesti ratkaistu”.

(Wikipedia).

Ihmisen Elävän Sielun Mielen Toiminnot ovat monimutkaisia.

Ei ole sellaista normaali elävää ihmistä kenellä olisi yksinkertaiset elävän sielun mielen toiminnot päällä.

Samoin voi sanoa eläimistä, nisäkkäät, kissat ja koirat, lampaat ja vuohet. Leijonat ja tiikerit, hevoset ja kamelit, aasit ja elefantit. Nisäkkäillä myös on äly, tajunta, mielikuvitus, vapaa tahto, muisti ja tunteet kuten ihmisillä, mutta eri tasolla.

Ihmisen oma tajunnallinen elämä kyllä voi olla hyvin yksinkertainen, siten että ihminen ei vaivaa itseään ajattelemaan.

Ulkopuolinen objektiivinen Elämä ei kiinnosta, ja siten ihminen itse luo itselle, tai itselle tekee yksinkertaisen elämän.

Objektiivinen Etäisyys Elämän Luojaan.

Ohjeet auttavat ihmistä ajattelemaan ulkopuolelle oman sielu kokemuksen ajatuksia. 

Laillinen ja laiton.

On ihmisiä ketkä tunnustavat “nomos” olemassaolon, ja on ihmisiä ketkä eivät tunnusta nomos olemassaoloa.

Mistä sellainen käsite on lähtöisin, kun nomos?

Onko sillä mitään tekemistä Elämän Luojan ominaisuuksien kanssa?

Onko missään maailmankaikkeudessa olemassa mitään mikä on ikuinen, ehjä, kestävä ja mikä ei muutu?

Kyllä on, se on Elämän Luojan Olemus ja Persoona, Hän oleskelee ulkopuolella materiaalista syy ja seuraus maailmankaikkeuden aikaa ja tilaa.

Siis on olemassa täysin toisenlainen ulottuvuus kuin se missä ihmiset elävät (finit). Se ulottuvuus on ikuisuuden ulottuvuus (Infinite). Ei ole mitään maailmankaikkeuden materiaalista ainetta siellä.

On todella lapsellista, hupsua kuvitella niin, että nomos ei olisi enää voimassa ihmisten elämässä. Sehän vaatisi, että Elämän Luojaa ei enää olisi olemassa.

Siis, niin ajatteleva henkilö on anomos.

Ei “immoral”, vaan “amoral”.

Siten monet kirkko kuntien johtajat ja kirkkokuntien opettajat ovat Raamatun periaate opetuksien suhteen amoral. (anomos).

Se ilmaisee miten ihmisten elävän sielun mielen toiminnot ovat pahasti hukassa, he ajattelevat ja uskovat mielettömiin.

Toisin sanoen, heidän tulkinnat Juutalaisista Pyhistä Kirjoituksista, ja myös Apostolien Paavalin kirjeitten kokonaisuus tulkinta on täysin pihalla.

He kuvittelevat Paavalin olevan jotain mitä hän ei ikinä ole ollut. Se on osa pakana kansojen tulkintojen kieroutta.

Osittain he luottavat omaan “Pyhään Henkeen”, ja se sekoitetaan ihmisen hengen kanssa. Ja samalla heidän ihmisen henki ei pysty olemaan kuuliainen sille aidolle Ruach hakodesh.

Heidän uskomukset ja opetukset kertovat heille että heitä johtaa “pyhä henki”, joka opettaa heitä ymmärtämään totuuden.  Se on usein harha luulo tai uskomus.

Ei edes Yeshua Nasaretista, luvattu Messias, luottanut omaan ihmisen henkeen hänen elämän kutsumuksen suhteen, vaan luotti 100% siihen mitä Pyhä Henki (Ruach hakodesh) oli puhunut Israelin Profeetojen kautta, luvatusta Messias pelastajasta, noin 1400 vuoden aikana.

Miksi Yeshua ei luottanut omaan elävän sielun mielen toimintoihin, tai hänen ihmisensä henkeen?

Siksi että ne kohdistuvat ja ovat luonnostaa subjektiivisia. Ajattelevat ja keskittyvät vain itsensä suojelemiseen. 

Se on luonnollisen subjektiivisen ajattelevan ihmisen mitta.

Siten Messias Yeshua tyhjensi oman elävän sielun ajatuksia, ja tutki ja oppi Juutalaisia Pyhiä kirjoituksia. Asettui seuraamaan sitä linjaa mitä Juutalaisissa Pyhissä kirjoituksissa oli kirjoitettu, Ruach hakodesh kautta.

Se onnistui 100 % kun luovutti itsensä ristiin naulittavaksi. Hänen oma sielu elämä ei enää määrännyt eikä ohjannut hänen tulevaisuuteen liittyviä asioita. Yeshua oli luvattu Messiaan, Israelin Pelastaja. Myös Pakana kansojen Pelastaja.  

5 Moos 7:9

“Ja tiedä siis, että Adonai, sinun Elohim, on YHWH, uskollinen Elohim, joka pitää liiton ja on laupias tuhansiin polviin asti niille, jotka häntä rakastavat ja pitävät hänen käskynsä”,

5 Moos 32:1-14.

“Kuunnelkaa, te taivaat, kun minä puhun, ja kuulkoon maa minun suuni sanat!

Sateena pisaroikoon minun opetukseni, kasteena valukoon puheeni

niinkuin vihma vihannalle, niinkuin sadekuuro ruohikolle.

Sillä minä julistan Herran nimeä; antakaa kunnia meidän Jumalallemme.

Hän on kallio; täydelliset ovat hänen tekonsa, sillä kaikki hänen tiensä ovat oikeat.

Uskollinen Jumala ja ilman vääryyttä, vanhurskas ja vakaa hän on.

Heidän menonsa oli paha häntä kohtaan, he eivät olleet hänen lapsiansa, vaan häpeäpilkku — tuo nurja ja kiero sukupolvi!

Niinkö sinä maksat Herralle, sinä houkka ja tyhmä kansa?

Eikö hän ole sinun isäsi, joka sinut loi?

Hän sinut teki ja valmisti.

Muistele muinaisia päiviä, ajattele menneiden sukupolvien vuosia.

Kysy isältäsi, niin hän sen sinulle ilmoittaa, vanhimmiltasi, niin he sen sinulle sanovat.

Kun Korkein jakoi perinnöt kansoille, kun hän erotteli ihmisten lapset,

silloin hän määräsi kansojen rajat israelilaisten luvun mukaan.

Sillä Herran kansa on hänen osuutensa, Jaakob on hänen perintöosansa.

Erämaasta hän löysi hänet, autiosta, ulvovasta korvesta; hän otti hänet suojaansa ja hoitoonsa, varjeli häntä kuin silmäteräänsä.

Niinkuin kotka kiihoittaa pesuettaan lentoon ja liitelee poikastensa suojana, niin hän levitti siipensä, otti hänet ja kantoi häntä sulillansa.

Herra yksin johdatti häntä, eikä hänen kanssansa ollut ketään vierasta jumalaa.

Hän kuljetti hänet maan kukkuloiden yli ja ruokki häntä pellon antimilla; hän antoi hänen imeä hunajaa kalliosta ja öljyä kovasta kivestä.

Hän antoi voita lehmistä ja maitoa lampaista sekä karitsain ja oinasten rasvaa, Baasanin härkiä ja kauriita ja parasta vehnän ydintä; ja sinä sait juoda rypäleen verta, tulista viiniä”…..

Kiitos käynnistä Koti Uskonto ja Isänmaa verkkosivulla, Suomen kielellä. Toivottavasti tästä kirjoituksesta oli sinulle apua, Nomos sanan merkitykseen.