koti uskonto isanmaa

Temppelin Pyhitys Muisto juhla 22-30 Joulukuu

Juutalaisten toisen Temppelin Uudesti Pyhitys muistojuhla päivä.

”Kahdeksan päivän Juutalaisten juhlapäivä, juutalaisen toisen temppelin uudesti vihkimisen muistojuhla, joka tunnetaan nimellä Hanukkah tai Chanukah.  Toisen temppelin uudesti vihkimisen, noin 160 vuotta ennen ajan laskua Jerusalemissa, missä legendan mukaan juutalaiset olivat nousseet kreikkalaisia-syyrialaisia ​​sortajiaan vastaan ​​Maccabean-kapinassa.

“Hanukkah, joka tarkoittaa hepreaksi ”Vihkiminen”, alkaa heprealaisen kalenterin kohdalla Kislevin 25. päivä ja laskeutuu yleensä marraskuussa tai joulukuussa. Lomanviettoa kutsutaan usein valovalojen festivaaliksi, ja loma vietetään menora-valaistuksen, perinteisten ruokien, pelien ja lahjojen avulla. ”

Hanukan historia

”Hanukka-lomaa inspiroineet tapahtumat tapahtuivat juutalaisten historian erityisen myrskyisessä vaiheessa. Noin 200 B.C., Juudea – joka tunnetaan myös nimellä Israelin maa – tuli Antiochus III: n, Syyrian Seleucid-kuninkaan, hallinnassa, joka antoi siellä asuville juutalaisille jatkaa uskonnon harjoittamista.”

“Hänen poikansa, Antiochus IV Epiphanes, osoittautui vähemmän hyväntahtoiseksi: Muinaiset lähteet kertovat, että hän kielsi juutalaisen uskonnon ja määräsi juutalaiset palvomaan kreikkalaisia ​​jumalia. “

“Vuonna 168 B.C., hänen sotilaansa laskeutuivat Jerusalemiin, teurastivat tuhansia ihmisiä ja uhrasivat kaupungin pyhän toisen temppelin asentamalla alttarin Zeukselle ja uhraamalla sikoja sen pyhien muurien sisällä.”

“Juutalaisen papin Mattathiasin ja hänen viiden poikansa johdolla puhkesi laaja kapina Antiochusta ja Seleucidien monarkiaa vastaan. Kun Matthathias kuoli vuonna 166 B.C., hänen poikansa Juuda, joka tunnetaan nimellä Juuda Maccabee (”vasara”), otti ruorin; kahden vuoden sisällä juutalaiset olivat onnistuneesti ajaneet syyrialaiset pois Jerusalemista luottaen pääosin sissisotataktiikkaan. Juuda kehotti seuraajiaan puhdistamaan toinen temppeli, rakentamaan uudelleen sen alttarin ja valaisemaan sen menoran – kultaisen kyntteliköin, jonka seitsemän haaraa edusti tietoa ja luomista ja joiden oli tarkoitus pitää palavana joka ilta.”

Hanukkah-ihme

“Talmudin mukaan, yksi juutalaisuuden keskeisimmistä teksteistä, Juuda Maccabee ja muut juutalaiset, jotka osallistuivat toisen temppelin uusintaan, todistivat, ja uskoivat temppelin uusinnan olevan ihme. Vaikka siellä oli vain tarpeeksi tyydyttävää oliiviöljyä pitämään menora-kynttilät palavana yhden päivän, liekit jatkoivat välkkymistä kahdeksan yötä, joten heillä oli aikaa löytää uusi raaka-aine. Tämä ihmeellinen tapahtuma innosti juutalaisia ​​viisumia julistamaan vuosittainen kahdeksan päivän festivaali.”

Hanukka-perinteet

”Hanukkah-juhla pyörii menora kynttilä jalan yhdeksän kynttilän ympärillä, joka hepreaksi tunnetaan hanukiana, sytyttämistä. Jokaisen loman kahdeksan yön aikana menoraan lisätään toinen kynttilä auringonlaskun jälkeen; yhdeksättä kynttilää, nimeltään shamash (“auttaja”), käytetään muiden sytyttämiseen. Juutalaiset toistavat tyypillisesti siunauksia tämän rituaalin aikana ja esittävät menoraan näkyvästi ikkunassa muistutuksena muille ihmeestä, joka inspiroi lomaa. ”

Lähde: https://www.history.com/topics/holidays/hanukkah

Yeshua temppelissä

“Hanukkah on Vanhassa testamentissa, eikö?”

”Itse asiassa Hanukkah mainitaan Raamatussa vain Uudessa testamentissa. Koska Hanukkah tapahtui sen jälkeen, kun Vanha Testamentti oli kanonisoitu, sitä ei sisällytetä siihen.

Hanukkah-tarina tapahtuu vuosina 166-160 eKr., Kun Israelin maa oli Kreikan hallinnassa yli 150 vuotta siitä, kun Aleksanteri Suuri valtasi vuonna 333 eKr.

Siitä lähtien monet juutalaiset ovat omaksuneet kreikkalaisen kulttuurin ja tapoja. Nykyinen hallitsija Antiochus Epiphanes kielsi kuitenkin juutalaisten juhlat ja temppelien palvonnan ja halusi juutalaisten täydellisen imeytymisen kreikkalaiseen kulttuuriin. Hanukkah juhlii Makkaabien voittoa kreikkalaisista ja temppelin uudelleen vihityksi.”

Joten se vie meidät Raamattuun, missä se on, jos se tapahtui Vanhan Testamentin jälkeen ja ennen Uutta Testamenttia?

Tämä ”valofestivaali” mainitaan ensimmäisen kerran Johannes luku 10:22. Tässä osassa Jeesus menee Jerusalemin temppeliin juhlimaan toisen temppelin pyhitysjuhlaa. Jeesus juhli Hanukkaa!

Johannes 10 tapahtuu temppelin tiloissa, kun taas Jeesus tarkkailee Hanukan juhlaa. Hänen opetuksensa kokosi juutalaisten kansaa hänen ympärilleen ja kysyivät häneltä suurella ennakoinnilla:

”Kuinka kauan pidätte meitä väliaikaisesti? Jos olet Messias, kerro meille selvästi. ”(Johannes. 10:24.  

Mielenkiintoista on, että kreikan kirjaimellinen käännös kuuluu:

”Kuinka kauan nostat sieluamme? ”

“Juutalainen ihmiset tuolloin nostivat sielunsa toiveikkaassa, innokkaassa ennakoinnissa messiaanisten ennusteiden toteuttamiseksi! Nykyään uskovat ympäri maailmaa nostavat sydämensä ja sielunsa Jeesuksen puoleen, kun odotamme pitkään sitä päivää, jolloin juutalaiset ympäri maailmaa omaksuvat Jeesuksen Messiaana (Pelastajana).”

Voimme myös ihmetellä sitä tosiseikkaa, että Jeesus, jonka syntymää juhlimme jouluna.

“Voimme myös ihmetellä sitä, että Jeesus, jonka syntymää juhlimme jouluna, todellisuudessa juhli Hanukka juhlaa, toisen temppelin vihkimis- juhlaa. Tämä on todella kärkevä, ottaen huomioon, että tämä tarkoittaa sitä, että Jeesus juhli Jerusalemin temppelin uudelleenkysymystä, joka oli pohjimmiltaan juutalaisten liikettä Jerusalemin ja juutalaisten ylläpitämiseksi imeytyäkseen aikansa pakanaan, hellenistiseen kulttuuriin. Jos Makkabeet eivät olisi ottaneet juutalaisten temppeliä Juutalaisten haluttunsa ja vihkineet sitä uudelleen, Jeesus ei olisi voinut tulla juutalaisten temppeliin tai juutalaisille kansalaisille.

Joten pohjimmiltaan juhlimme Hanukkaa juhlimme myös Jeesuksen Elohim-suutta (Divinity). Loman aikana, joka juhlistaa valon ihmettä, vietämme sitä tosiasiaa, että Jeesus tuli ja tuo valoa maailmalle ja sielullemme.”

Lähde: https://www.chosenpeople.com/site/hanukkah-in-the-nt/

Johannes 10:22-42.

“Oli talvi, ja Jerusalemissa vietettiin temppelin vihkimisen vuosijuhlaa.

Kun Jeesus käveli temppelialueella Salomon pylväikössä, juutalaiset piirittivät hänet ja tiukkasivat: »Kuinka kauan sinä kiusaat meitä? Jos olet Messias, sano se suoraan.»

Jeesus vastasi:

“Minähän olen sanonut sen teille, mutta te ette usko. Teot, jotka minä teen Isäni nimissä, todistavat minusta. Te ette kuitenkaan usko, koska ette ole minun lampaitani. Minun lampaani kuulevat minun ääneni ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua.

Minä annan heille ikuisen elämän. He eivät koskaan joudu hukkaan, eikä kukaan riistä heitä minulta. Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kuin kukaan muu, eikä kukaan voi riistää heitä Isäni kädestä. Minä ja Isä olemme yhtä.”

Juutalaiset alkoivat taas kerätä kiviä kivittääkseen Jeesuksen. Jeesus sanoi heille:

“Minä olen teidän nähtenne tehnyt monta hyvää tekoa, jotka ovat lähtöisin Isästä. Mikä niistä antaa teille aiheen kivittää minut?”

Juutalaiset vastasivat: »Emme me sinua minkään hyvän teon tähden kivitä, vaan jumalanpilkan tähden. Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen.»

Jeesus vastasi:

“Eikö teidän laissanne sanota: ’Minä sanoin: te olette Elohim’? Niitä, jotka saivat Elohim ilmoituksen, sanotaan siis Elohim, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.

Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Elohim, kun sanon olevani Elohim Poika? Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.

Mutta jos teen, uskokaa tekojani, vaikka ette minua uskoisikaan. Silloin te opitte ymmärtämään, että Isä on minussa ja minä olen Isässä.»

Juutalaiset yrittivät taas ottaa Jeesuksen kiinni, mutta hän ei jäänyt heidän käsiinsä.

Jeesus meni jälleen Jordanin toiselle puolelle, sinne missä Johannes aluksi oli kastanut kansaa. Hän jäi sinne joksikin aikaa, ja hänen luokseen tuli paljon ihmisiä. He sanoivat:

“Johannes ei tehnyt yhtään tunnustekoa, mutta kaikki, mitä hän tästä miehestä sanoi, on totta.” Monet uskoivat siellä Jeesukseen.”

Johannes 10:22-42.
Ei ole sattumaa?

Siinä missä Kreikkalaiset epäonnistuivat pakottamaan Juutalaisia uhraamaan sikoja epäjumalille, siinä Kreikkalaiset ovat hyvin onnistuneet samaan pakanat juhlimaan Joulua joulu kinkun kera.

“Vuonna 168 B.C., hänen sotilaansa laskeutuivat Jerusalemiin, teurastivat tuhansia ihmisiä ja uhrasivat kaupungin pyhän toisen temppelin asentamalla alttarin Zeukselle ja uhraamalla sikoja sen pyhien muurien sisällä.”

Herra sanoi Moosekselle ja Aaronille:

“Sanokaa israelilaisille: Maaeläimistä saatte syödä kaikkia nelijalkaisia, joilla on kaksijakoiset sorkat ja jotka märehtivät ruokansa.

Sitä vastoin eläimiä, jotka märehtivät mutta joilla ei ole sorkkia tai joilla on sorkat mutta jotka eivät märehdi, te ette saa syödä. Sellaisia ovat kameli, tamaani ja jänis, jotka tosin märehtivät mutta joilla ei ole sorkkia; ne ovat saastaisia.

Saastainen on myös sika, jolla tosin on kaksijakoiset sorkat mutta joka ei märehdi. 8Näiden eläinten lihaa älkää syökö älkääkä koskeko niiden raatoihin, sillä ne ovat saastaisia.”

3 Mooseksen kirja 11: 11-8.
Saako vai ei Syödä?

“Herra Jumala asetti ihmisen Eedenin puutarhaan viljelemään ja varjelemaan sitä. Herra Jumala sanoi ihmiselle: »Saat vapaasti syödä puutarhan kaikista puista. Vain siitä puusta, joka antaa tiedon hyvästä ja pahasta, älä syö, sillä sinä päivänä, jona siitä syöt, olet kuoleman oma.”

1 Mooseksen kirja 2:15-17.

Jossain vaiheessa elämää, ihmisen pitää tajuta, äly, tajunta, mielikuvitus, tahto, muisti ja tunteet, että objektiivinen totuus Elämän Luojasta on olemassa. Eikä se ole sama asia kuin ihmisen sisäiset uskomukset, jotaka ovat subjektiivisiä tunteita tai subjektiivisiä uskomuksia.

Se mitä Elämän Luoja on sanonut Pyhissä Kirjoituksissa, se on objektiivinen totuus ihmiselle.

Miten uskovainen ihminen voi uskoa että Juutalainen Jeesus tulisi samaan Suomalaiseen jouluruoka pöytään, missä on nostettu sika ruoka pöydän keskelle?

Suomalainen uskovainen saataa niin uskoa, siksi että hänellä ei ole mitään tietoa Juutalaisuudesta. Eikä ole tarkkaa tietoa Elämän Luojan käskyistä.

Siksi monen uskovaisten lapset ovat täysin pihalla uskonnon kasvatuksessa, sillä kodissa ei ole mitään ymmärrystä uskonnon opista, tia Elämän luojan laista.

Uskovaisten lapsille ei ole opetettu paljonkaan muuta kuin sekulaari humanismia, pakana kansan tapojen mukaisesti.

Jossain vaiheessa uskovainen saapuu sellaiselle ruudulle usko elämässä, että palaa takaisin alkuruutuun, Raamatun Pyhille Kirjoituksille.

Jeesuksen seuraamisesta

Jeesus sanoi opetuslapsilleen: »Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.

Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä.

Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa? Millä ihminen voi ostaa sielunsa takaisin?

Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan.

Matteus 16:24-27.