Juutalaiset Pyhät Kirjoitukset

Jeesus Freelancerin Puheet ja Juutalaiset Pyhät Kirjoitukset

Opetuslapset kirjoittivat ylös Jeesuksen puheita ja opetuksia.

Mistä tiedämme mitkä Jeesuksen puheet ovat pelkkiä puheita ja mitkä Jeesuksen puheet ovat opetuksia?

Loppujen lopuksi Jeesus oli syntynyt ihmisenä naisesta, ja Jeesuksella oli ihmisen henki. Siten jeesus puhui ihmisenä samaan tapaan kuin ihmiset puhuvat.

Toinen puoli Jeesuksesta oli, että hän oli kasvatettu Juutalaiseksi, Juutalaisten vanhempien uskonnon mukaan.

Kolmas puoli Jeesuksesta oli se, että Jeesus oli Juutalainen Rabbi. Juutalainen rabbi myös tarkoitti sitä, että Rabbi oli saanut Fariseusten kautta opetuksen tulla opettajaksi.

Jeesus oli uskonnon puhdistaja, hänen saarnansa ovat kohdistettu usein Fariseuksia Rabbia vasten ja myös Temppelin Saddukeukset pappeja vasten.  

Jeesuksen syyte oli se, että Fariseukset ja Saddukeukset eivät tulkitse Juutalaisia Pyhiä kirjoituksia oikein.

Huomio:

”Uuden Testamentin kirjoittajat eivät aina ole olleet perällä kirjoitus muodosta. Esimerkiksi Matteus, kun kirjoittaa Jeesuksen kokemuksesta erämaan 40 päivän paastosta. Se tapahtuma on jopa kerrottu Jeesuksen suun kautta oudosti, tai tulkittu kirjoittajan kautta oudosti. Matteuksen luku 4 kertomuksen kirjoitus tyyli on harhaan johtava.

Siinä erotetaan Jeesus ihmisenä, luodaan myyttinen kuva niin kuin Jeesus olisi tavannut fyysisen Saatanan erämaassa, ja saanut sieltä houkuttelevia tarjouksia.  Samalla se kirjoitus muoto luo yliluonnollisen hybridi olemuksen Jeesuksesta. Niin kuin Jeesus ei olisi kokenut ihmisen peruskiusauksia itsessään.  

  1. Lihan himot.
  2. Silmien himot.
  3. Elämän Ylpeys.

Jos Matteuksen kirjoitus Jeesuksen kiusauksesta oli kerrottu sellaisena suoraan Jeesuksen suusta opetuslapsille, sitten Jeesus itse kielsi itseltä (denial) olevan ihminen. Siten uskotteli itselle olevan jotain enemmän kuin aito ihminen. Niin kuin Jeesuksen taistelu olisi ollut uskon taistelu itsenä kanssa, onko hän ihminen vain onko hän yliluonnollinen olemus.    

Jeesuksen veli asettaa mahdollisen myytin Jeesuksesta suoraksi. Sanomalla mistä kiusaukset tulevat.

Jaakob. 4:7-10.

”Vai luuletteko, että Tanakh syyttä sanoo: ”Mustasukkaisen kiihkeästi hän halajaa henkeä, jonka on meihin pannut”?

Mutta vielä suurempi on se armo, jonka hän antaa. Siksi Tanakh sanoo: – Adonai Elohim on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille hän antaa armon.

Taipukaa siis Elohim alaisuuteen, mutta vastustakaa Paholaista, niin se lakkaa ahdistamasta teitä. Lähestykää Adonai, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, synnintekijät, puhdistakaa sydämenne, te kahtaalle horjuvat! Tuntekaa kurjuutenne, surkaa ja itkekää! Kääntyköön naurunne murheeksi, ilonne masennukseksi. Nöyrtykää Adonai edessä, niin hän on teidät korottava.”

Jeesuksen kiusaukset tulivat hänen ihmisenolennostansa. Jeesus oli syntynyt naisesta.  Jeesuksen nuori teini ikäinen äiti Miriam ihmetytti Jeesuksen elämiseen fyysisenä ihmisenä. Jos Miriam olisi lopettanut syöttämästä Jeesus lasta, Jeesus lapsi olisi kuollut. Se on realistinen totuus Juutalaisuudesta. Abrahamista lähtien, ei mitään oikoteitä reaalisen maailman todellisuudesta. Abraham odotti lasta 74 vuotisen ikäisenä. Mooses sai kutsun palata Egyptiin noin 80 vuotisen ikäisenä. Caleb saa Hebronin 85 ikäisenä.

Kalebin alue

Caleb 85 vuotisena puhuu Joshualle. .

Joshua 14:6-14.

”Joukko Juudan heimon miehiä tuli Joosuan luo Gilgaliin, ja kenasilainen Kaleb, Jefunnen poika, sanoi hänelle: ”Sinähän tiedät, mitä Adonai sanoi Moosekselle, Adonai miehelle, sinusta ja minusta, kun olimme Kades-Barneassa.

Minä olin neljänkymmenen vuoden ikäinen, kun Adonai palvelija Mooses lähetti minut vakoilemaan tätä maata, ja vilpittömin mielin minä toin hänelle rohkaisevan viestin. Toverini, jotka olivat käyneet siellä minun kanssani, lannistivat kansan rohkeuden, mutta minä pysyin uskollisena Adonaille, Elohimille.

Silloin Mooses vannoi tämän valan: ’Se maa, jossa kävit, kuuluu ikuisesti sinulle ja jälkeläisillesi, koska olet uskollisesti seurannut Adonai, minun Elohim.’ Kuten näet, Adonai on pitänyt lupauksensa. Hän on antanut minun elää ne neljäkymmentäviisi vuotta, jotka ovat kuluneet siitä, kun hän puhui tästä Moosekselle, koko sen ajan, jonka Israel vaelsi autiomaassa. Minä olen nyt kahdeksankymmenenviiden vuoden ikäinen.

Olen vieläkin yhtä vahva kuin silloin, kun Mooses lähetti minut. Voimani ovat yhä tallella, ja jaksan taistella niin kuin ennenkin.

Anna siis minulle se vuoristo, josta Adonai tuona päivänä puhui. Sinähän kuulit silloin, että siellä on suuria, varustettuja kaupunkeja, joissa asuu anakilaisia. Ehkä Adonai on minun kanssani, niin että pystyn kukistamaan heidät, kuten hän on luvannut.”

Joosua siunasi Kalebin, Jefunnen pojan, ja antoi hänelle perintömaaksi Hebronin. Näin kenasilainen Kaleb, Jefunnen poika, sai Hebronin omakseen, koska hän uskollisesti seurasi Adonai, Israelin Elohim. Se kuuluu hänen suvulleen vielä tänäkin päivänä. ”      

1 Mooseksen kirja 6:5,6.

”Kun Herra näki, että ihmisten pahuus lisääntyi maan päällä ja että heidän ajatuksensa ja pyrkimyksensä olivat kauttaaltaan pahat, hän katui, että oli tehnyt ihmisen, ja murehti sitä sydämessään”.

1 Mooseksen kirja 8:21.

“Silloin tuhoutuivat kaikki maan elävät olennot, linnut, karjaeläimet, villieläimet ja kaikki maan päällä vilisevät pikkueläimet sekä kaikki ihmiset.”      

Mikä oli Jeesuksen elämän suurin haaste?

Jeesuksen suurin haaste oli pysyä Juutalaisten Pyhien kirjoituksien raiteilla.

Jeesus tunnusti sen itse, miten vaikea taistelu hänellä oli pysyä Juutalaisten pyhien kirjoituksien raiteilla. Jeesuksen lihan himot, materiaalisen maailman silmien kiehtovuus ja elämän ylpeys yrittivät ja vetivät Jeesusta suuntaan ja toiseen.  Ainoa keino saada voiton oli kuolla niille elävän sielun haluille mitkä yrittivät nostaa itseä yli Juutalaisten Pyhien kirjoituksien.  Matteus 4: 1–11.

Jos Jeesuksen oli niin vaikea pysyä Juutalaisilla Pyhillä kirjoituksilla, miten sitten Fariseukset ja Saddukeukset elämän kokemukset?  

Ensimmäisen kiusauksen edessä Jeesus antoi uskon tunnustuksen. Matteus 4:2–4.

Sanoen että Juutalaiset Pyhät kirjoitukset ovat kaikista ensisijainen tiedon lähde ihmisen elävän sielun mielen toiminnalle. Äly, tajunta, mielikuvitus, tahto, muisti ja tunteet.

”Kun Jeesus oli paastonnut neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, hänen vihdoin tuli nälkä. Silloin kiusaaja tuli hänen luokseen ja sanoi hänelle: »Jos kerran olet Elohim Poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi.”

Mutta Jeesus vastasi: ”On kirjoitettu: ’Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee YHWH suusta.”

 Mitä se tarkoitti, tai mihin se viittasi?

Jeesuksella oli epäilyksiä itsessään ihmisenä. Jeesuken piti käydä uskon taistelu samalla tavalla kuin kaikki uskovaiset ihmiset joutuvat käymään uskon taistelut enemän tai vähemmän.

Se viittasi Mooseksen kirjaan. 5 Mooseksen kirja 8:1-5.

”Painakaa mieleenne se laki, jonka minä nyt annan teille. Noudattakaa sitä tarkoin, että saisitte elää, lisääntyisitte ja pääsisitte ottamaan omaksenne sen maan, josta Adonai on valalla vannoen antanut lupauksen teidän esi-isillenne. Muistakaa, kuinka Adonai neljänkymmenen vuoden aikana johdatti teitä pitkällä matkallanne autiomaassa. Hän kuritti teitä ja pani teidät koetukselle saadakseen tietää, aiotteko todella noudattaa hänen käskyjään vai ette.

Tehdäkseen teidät nöyriksi hän piti teitä nälässä ja ruokki teitä sitten mannalla, jota ette olleet ennen maistaneet, eivät myöskään teidän isänne. Hän halusi osoittaa teille, ettei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan kaikesta mitä Adonai sanoo.

Noina neljänäkymmenenä vuotena eivät vaatteet kuluneet päältänne eivätkä jalkanne turvonneet.

Painakaa siis mieleenne, että niin kuin isä kasvattaa lastaan, niin Adonai, teidän Elohim, kasvattaa teitä. Noudattakaa hänen käskyjään, kulkekaa hänen tietään ja pelätkää häntä.”

Jeesus oli Juutalainen Rabbi uskonnon opettaja

Jeesuksen elämän peruskoulutus oli Juutalaiset pyhät kirjoitukset. Siinä on Jeesuksen puheitten ja opetuksien suurin salaisuus. Uskovaiset ketkä eivät tunne Juutalaisten pyhiä kirjoituksia sitten lankeavat hyvin helposti myyttien ja mielikuvituksellisiin uskomuksiin Jeesuksen olleen jotain muuta kun hän todella oli. Jeesus uskoi ja tunsi Juutalaiset pyhät kirjoitukset pyhässä (Ruach Hakodesh) hengessä.

Jeesuksen opetus avioliitosta.

Avioerosta ja naimattomuudesta

Matteus 19:1-12.

”Kun Jeesus oli puhunut kaiken tämän, hän lähti Galileasta ja tuli sitten Jordanin itäpuolta kulkien Juudeaan. Häntä seurasi suuri joukko ihmisiä, ja hän paransi heitä.

Hänen luokseen tuli myös fariseuksia, jotka halusivat panna hänet koetukselle ja kysyivät: »Saako mies hylätä vaimonsa mistä syystä tahansa?”

Hän vastasi heille: »Ettekö ole lukeneet, että Luoja alun perin teki ihmisen mieheksi ja naiseksi?”

Ja hän jatkoi: »Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.

He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi. Ja minkä Elohim on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako.”

Fariseukset kysyivät häneltä:

”Miksi sitten Mooses on säätänyt, että jos mies hylkää vaimonsa, hänen on annettava tälle erokirja?» 8Hän vastasi: »Mooses antoi teille luvan hylätä vaimonne, koska te olette niin kovasydämisiä. Mutta alun perin ei ollut niin.

Minä sanon teille: se, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden ja menee naimisiin toisen kanssa, tekee aviorikoksen. [Aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen.»]

Opetuslapset sanoivat:

”Jos avioliitto merkitsee miehelle tätä, on parempi olla menemättä naimisiin.” Mutta Jeesus sanoi heille:

”Se ratkaisu ei sovellu kaikille, ainoastaan niille, joille se osa on annettu. On sellaisia, jotka äitinsä kohdusta saakka ovat avioliittoon kelpaamattomia, on toisia, joista ihmiset ovat tehneet sellaisia, ja on niitä, jotka itse, taivasten valtakunnan tähden, ovat ottaneet osakseen naimattomuuden. Joka voi valita tämän ratkaisun, valitkoon.”

 Sillä sipuli.

Jeesus puhuu Johannes Kastajasta

Jeesus lausuu sanoja Johannes kastajasta Juutalaisena Profeettana.

Pitää kysyä, missä nämä Jeesuksen lausunnot Johannes kastajasta ovat Juutalaisissa pyhissä kirjoituksissa?  

Johannes Kastajan kysymys Jeesukselle

Luukas 7:18-23.

”Johanneksen opetuslapset kertoivat kaikesta tästä opettajalleen. Silloin hän kutsui kaksi heistä luokseen ja lähetti heidät kysymään Herralta:

”Oletko sinä se, jonka on määrä tulla, vai pitääkö meidän odottaa jotakuta muuta?” Miehet tulivat Jeesuksen luo ja sanoivat: ”Johannes Kastaja lähetti meidät kysymään sinulta: ’Oletko sinä se, jonka on määrä tulla, vai pitääkö meidän odottaa jotakuta muuta?’»

Jeesus oli silloin juuri parantanut monien taudit ja vaivat, karkottanut pahoja henkiä ja antanut monelle sokealle näön.

Niinpä hän vastasi: ”Menkää ja kertokaa Johannekselle, mitä olette nähneet ja kuulleet:

Sokeat saavat näkönsä ja rammat kävelevät,

ihotautiset puhdistuvat ja kuurot kuulevat,

kuolleet herätetään henkiin ja köyhille julistetaan ilosanoma.

Autuas se, joka ei minua torju.”

Jeesus antoi vastauksen Juutalaisista Pyhistä kirjoituksista.

Jesaja 29:17-24.

Israel saavuttaa rauhan ja onnen

17

Vain lyhyt aika enää, ja Libanonin vuoret muuttuvat hedelmätarhaksi,

ja tarhat ovat laajoja kuin metsät.

Sinä päivänä kuurot kuulevat kirjan sanat, sokeat pääsevät synkästä pimeydestä ja heidän silmänsä näkevät.

Kurjat riemuitsevat jälleen Herrasta ja köyhimmät iloitsevat Israelin Pyhästä, sillä sortajat ovat hävinneet ja pilkkaajat ovat poissa ja väärintekijät revitään juurineen maasta, nuo, jotka sanoillaan leimaavat viattoman syylliseksi ja puheillaan virittävät ansoja kaupunginportin tuomarille, nuo, joiden väärä todistus tuo syyttömälle tuomion. Sen tähden Herra, joka lunasti omakseen Abrahamin, sanoo Jaakobin suvulle näin:

– Nyt ei Jaakobin enää tarvitse olla häpeissään, enää eivät hänen kasvonsa kalpene. Sillä kun he näkevät keskuudessaan minun kätteni luomuksen

– omat lapsensa – he jälleen pitävät pyhänä minun nimeni,

pitävät pyhänä Jaakobin Pyhän ja vapisevat kunnioituksesta Israelin Elohim edessä. Ja ne, joiden mieli on eksyksissä,

tulevat järkiinsä, ja marisijat ottavat opikseen.”

Johannes Kastaja Juutalaisissä Pyhissä Kirjoituksissa?

Luukas 7:24-

”Kun Johanneksen lähettämät miehet olivat menneet pois, Jeesus alkoi puhua ihmisille Johanneksesta:

”Mitä te lähditte autiomaahan katsomaan? Ruokoako, jota tuuli huojuttaa? Vai mitä odotitte näkevänne? Kenties hienosti pukeutuneen miehen? Kuninkaanlinnoista te niitä löydätte, jotka koreilevat vaatteillaan ja elävät ylellisesti! Mitä te sitten odotitte näkevänne? Profeetanko? Aivan oikein, ja minä sanon teille, että hän on enemmänkin kuin profeetta.

Hän on se, josta on kirjoitettu:

– Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi, hän raivaa sinulle tien.

”Minä sanon teille: yksikään naisesta syntynyt ei ole Johannesta suurempi, mutta kaikkein vähäisin, joka on Elohim valtakunnassa, on suurempi kuin hän.

”Kaikki, jotka kuulivat Johannesta, publikaanitkin, taipuivat tunnustamaan, että Elohim vaatimus oli oikea, ja ottivat Johannekselta kasteen.

Mutta fariseukset ja lainopettajat asettuivat Elohim tahtoa vastaan eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta.

”Mihin siis vertaisin tämän sukupolven ihmisiä? Millaisia he ovat? He ovat kuin torilla istuvat lapset, jotka huutavat toisilleen: ’Me soitimme teille huilua, mutta te ette tanssineet, me pidimme valittajaisia, mutta te ette itkeneet mukana.’

Johannes Kastaja on tullut, hän ei syö leipää eikä juo viiniä, ja te sanotte: ’Hänessä on paha henki.”

Ihmisen Poika on tullut, hän syö ja juo, ja te sanotte: ’Mikä syömäri ja juomari, publikaanien ja syntisten ystävä!’ Mutta Viisauden tunnustavat oikeaksi kaikki Viisauden lapset.”

Jeesuksen viimeinen sana Johannes kastajan kohtaloon oli, että ei väliä mitä ihmisen sielu tunteet kokee, kakista tärkein asia maailmakuvassa ja elämän filosofiassa on Juutalaisten Pyhät Kirjoitukset.

”Mitä te sitten odotitte näkevänne? Profeetanko? Aivan oikein, ja minä sanon teille, että hän on enemmänkin kuin profeetta. Hän on se, josta on kirjoitettu:

– Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi, hän raivaa sinulle tien.

”Minä sanon teille: yksikään naisesta syntynyt ei ole Johannesta suurempi, mutta kaikkein vähäisin, joka on Jumalan valtakunnassa, on suurempi kuin hän.”

Jeesus ei antanut mitään Juutalaista Pyhän kirjoituksien viittausta siitä, että Johannes kastaja olisi ollut enmmän kuin Profeetta.

Samalla tavalla Jeesus ei antanut mitään Juutalaista pyhän kirjoituksen viittausta siitä missä sanoo että Johannes kastaja olisi ollut naisita syntynyt suurin.

”Minä sanon teille: yksikään naisesta syntynyt ei ole Johannesta suurempi, mutta kaikkein vähäisin, joka on Jumalan valtakunnassa, on suurempi kuin hän.”

Jeesuksen puheet, tai Jeesuksen puheitten ylös kirjoitukset ilmaisevat sen että osa Jeesuken puheista ovat vain ihmisen puheita. Olipa sitten miten hyvä tahtoisia Juutalaisia puheita vaan.

Mutta, ei niistä puheista pidä muodostaa myytejä, uskontoa tai systemaattista teologiaa.

Maailmalla on tuhansia kirkon systemaattisia uskonnon tulkinnan oppeja. Jopa lopun ajoista on ainakin viisi eri kirkkojen oeptus tulkintaa. Ja ne opetukset eivät ole samaa mieltä lopun ajoista.

Miksi kirkoissa on niin paljon eri tulkintaa yhdestä Uudesta Testamentista?

Se on osittain Uuden Testamentin kirjoituksien laadusta. Kirjoitukset ovat eri laatua mitä Juutalaiset Pyhät kirjoitukset ovat. Siinä yhä enempi syy miksi Uskovaiset Kristityt pitää perehtyä tuntemaan Juutalaiset Pyhät Kirjoitukset, Torah ja Tanakh.

Jeesuksen elon aikana, 1970 vuotta sitten, ei ollut mitään muuta lähdettä kuin vain Juutalaiset Pyhät Kirjoitukset. Samoin mysö Apostolien aikana, ei ollut mitään muuta pyhiä kirjoituksia kuin vain Juutaaliset Pyhät kirjoitukset. Ainoa poikkeus oli Johanneksen ilmestys.

Uuden testamentin Systemaattinen teologia ja sekulaari humanistien seka soppa on vienyt monet kirkon seurakunnan täysin pihalle Juutalaisesta Pyhien kirjoituksien opetuksesta. niin pihalle että Jeesus nasaretista ja Apostolit varmaan ihmetelisivät miksi kirkot ovat niin kaukana Juutalaisista Pyhistä Kirjoituksista?

Premillennialism

Pretribulation rapture

Midtribulation rapture

Posttribulation rapture

https://en.wikipedia.org/wiki/Christian_eschatology

  • Amillennialism
  • Pretribulation rapture
  • Midtribulation rapture
  • Posttribulation rapture