Juutalaiset Pyhät Kirjoitukset

Paavalin Kirjeitten Harmaa Vyöhyke

Mikä on Paavalin kirjeitten harmaa vyöhyke?

Uuden Testamentin lukijat yleensä eivät ole tietoisia Uuden Testamentin ajan kulttuurista. Uskovaiset ja uskomattomat ihmiset yleensä lukevat Uuden Testamentin kirjoja/kirjeitä, ja tulkitsevat kaiken sen mitä lukevat nykypäivän kulttuurin ja henkilökohtaisen subjektiivisen tiedon tasolta.

Uskovaiset hyvin helposti uskovat kaiken sen mitä lukevat, subjektiivisen tiedon ja ymmärryksen kautta. Kaikki kirjoitukset eivät ole sitä mitä meidän ajan hengen kulttuurin, kasvatus, koulutus antaa meille ymmärtää.

Paavalin Kirjeitten Harmaa Vyöhyke

Paavalin kirjeet tuovat esille, että ei edes Paavali ollut tietoinen hänen omasta harmaasta vyöhykkeestänsä suhteessa Juutalaisten Laki ja Jumalallinen (divine) lain käskyt suoraan Taivaasta. Vaikkapa Paavali takoo Mooseksen lakia uudestaan ja uudestaan suhteessa ihmisen syntiset teot, silti hän monissa kirjeissä ei erota Juutalaisten lakia Mooseksen laista. Siinä Paavalin mielessä on harmaa vyöhyke.

Uskovaiset kyllä lukevat ja uskovat että kaikki Paavalin kirjeet ovat kuin tulleet suoraan kuin taivaasta, ja siten he luottavat täysin Paavali kirjeisiin ja muodostavat itselle tai kirkolle kirkon doktriinin Paavalin kirjeitten pohjalta.  

Uskovaisten on vaikea ajatella 50 vuoden jälkeen, että heidän ymmärryksensä uuden Testamentin lukemisessa 50, 60 luvulta sisältäisi väärin ymmärrystä. Totta kyllä, että heidän uskon perusta on Evankeliumi Jeesus Pelastajasta, eikä Paavali ollut Juutalainen Messias pelastaja Israelille tai ihmiskunnalle.

Mistä Paavali oli Saanut Hänen Harmaansa Vyöhykkeen?

Jeesus ilmaisi sen moneen kertaan.

Matteus 23:1-

”Silloin Jeesus puhui kansalle ja opetuslapsilleen sanoen: “Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset.

Sen tähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.

He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.

Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat. He tekevät raamatunlausekotelonsa leveiksi ja vaippansa tupsut suuriksi ja rakastavat ensimmäistä sijaa pidoissa ja etumaisia istuimia synagoogissa, ja tahtovat mielellään, että heitä tervehditään toreilla, ja että ihmiset kutsuvat heitä nimellä ‘rabbi’.

Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä.

Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa. Älkääkä antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus.

Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne. Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.

Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä.

Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!

Voi teitä, te sokeat taluttajat, jotka sanotte: ‘Jos joku vannoo temppelin kautta, niin se ei ole mitään; mutta jos joku vannoo temppelin kullan kautta, niin hän on valaansa sidottu’!

Te tyhmät ja sokeat! Kumpi on suurempi, kultako vai temppeli, joka kullan pyhittää? Ja: ‘Jos joku vannoo alttarin kautta, niin se ei ole mitään; mutta jos joku vannoo sen päällä olevan uhrilahjan kautta, niin hän on valaansa sidottu’.

Te sokeat! Kumpi on suurempi, uhrilahjako vai alttari, joka uhrilahjan pyhittää? Sen tähden, joka vannoo alttarin kautta, vannoo sen kautta ja kaiken kautta, mitä sen päällä on.

Ja joka vannoo temppelin kautta, vannoo sen kautta ja hänen kauttansa, joka siinä asuu.

Ja joka vannoo taivaan kautta, vannoo Jumalan valtaistuimen kautta ja hänen kauttansa, joka sillä istuu.

Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden!

Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan sikseen jättää. Te sokeat taluttajat, jotka siivilöitte hyttysen, mutta nielette kamelin!

Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä!

Sinä sokea fariseus, puhdista ensin maljan sisus, että sen ulkopuolikin tulisi puhtaaksi!

Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te olette valkeiksi kalkittujen hautojen kaltaisia: ulkoa ne kyllä näyttävät kauniilta, mutta ovat sisältä täynnä kuolleitten luita ja kaikkea saastaa!

Samoin tekin ulkoa kyllä näytätte ihmisten silmissä hurskailta, mutta sisältä te olette täynnä ulkokultaisuutta ja laittomuutta.

Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te rakennatte profeettain hautoja ja kaunistatte vanhurskasten hautakammioita, ja sanotte: ‘Jos me olisimme eläneet isäimme päivinä, emme olisi olleet osallisia heidän kanssaan profeettain vereen’!

Niin te siis todistatte itsestänne, että olette niiden lapsia, jotka tappoivat profeetat. Täyttäkää siis te isäinne mitta.

Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?

Sen tähden, katso, minä lähetän teidän tykönne profeettoja ja viisaita ja kirjanoppineita.

Muutamat heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, ja toisia heistä te ruoskitte synagoogissanne ja vainoatte kaupungista kaupunkiin; että teidän päällenne tulisi kaikki se vanhurskas veri, joka maan päällä on vuodatettu vanhurskaan Aabelin verestä Sakariaan, Barakiaan pojan, vereen asti, jonka te tapoitte temppelin ja alttarin välillä.

Totisesti minä sanon teille: tämä kaikki on tuleva tämän sukupolven päälle.

Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet.

Katso, ‘teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi’.  Sillä minä sanon teille: tästedes te ette näe minua, ennenkuin sanotte:

‘Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen’.”  

Shaul Intohimoinen Fariseus

Silloin kuin Yeshua saarnasi Matteus Evankeliumissa luku 23, Paavali oli juuri kaiken sen Fariseuksien ominaisuuksien liemessä.   

Paavalin kirje Filippiläisille. Luku 3:1-11.

”Sitten vielä, veljeni, iloitkaa Herrassa! Samoista asioista teille kirjoittaminen ei minua kyllästytä, ja teille se on turvaksi. Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalle leikattuja.

Sillä oikeita ympärileikattuja olemme me, jotka Jumalan Hengessä palvelemme YHWH ja kerskaamme Kristuksessa Jeesuksessa, emmekä luota lihaan, vaikka minulla on, mihin luottaa lihassakin. Jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan, niin voin vielä enemmän minä, joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus, intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.

Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.

Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Adonai , tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana — että voittaisin omakseni Kristuksen ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee YHWH uskon perusteella; tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta, jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.”

Tyypillisesti Paavali lentävä tyyli kirjoittaa, hän höystää ja liottelee oman kirjoitus tyylin kautta. Herättäisi vaikutusta lukijoissa tai kuulijoissa.

Paavali kirjoitti näin:

”Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus, intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.”

Mitä Paavali oikein tarkoittaa, kun kirjoitti näin: lain vanhurskauteen nähden nuhteeton”.

Mistä lakia Paavali oikein ajattelee, ja kirjoittaa?

Yli 1900 vuotta uskovaiset ovat lukeneet, uskoneet ja sanoneet että, joo, Paavali oli ”Täysin nuhteeton” lain vanhurskauden suhteen. Samalla harva uskovainen pysähtyy ajattelemaan mitä ihmeen lakia Paavali tarkoitti?

Voit itse tarkistaa asian kysymällä sinun ystäviltäsi, mitä lakia Paavali tarkoitti? Kun sanoi, ”lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.”

1 Timoteus Kirje 1:15-

”Varma on se sana ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoinen, että Kristus Jeesus on tullut maailmaan syntisiä pelastamaan, joista minä olen suurin. Mutta sen tähden minä sain laupeuden, että Jeesus Kristus minussa ennen muita osoittaisi kaiken pitkämielisyytensä, esikuvaksi niille, jotka tulevat uskomaan häneen, itsellensä iankaikkiseksi elämäksi.”

1 Kirje Korinttolaisille. 15:1–11.

”Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet.

Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan, ja että hän näyttäytyi Keefaalle, sitten niille kahdelletoista.

Sen jälkeen hän näyttäytyi yhtä haavaa enemmälle kuin viidellesadalle veljelle, joista useimmat vielä nytkin ovat elossa, mutta muutamat ovat nukkuneet pois. Sen jälkeen hän näyttäytyi Jaakobille, sitten kaikille apostoleille.

Mutta kaikkein viimeiseksi hän näyttäytyi minullekin, joka olen ikään kuin keskensyntynyt.

Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut YHWH seurakuntaa.

Mutta YHWH armosta minä olen se, mikä olen, eikä hänen armonsa minua kohtaan ole ollut turha, vaan enemmän kuin he kaikki minä olen työtä tehnyt, en kuitenkaan minä, vaan YHWH armo, joka on minun kanssani. Olinpa siis minä tai olivatpa he: näin me saarnaamme, ja näin te olette uskoon tulleet.”

Paavali lausui itsestä näin.

”Mutta kaikkein viimeiseksi hän näyttäytyi minullekin, joka olen ikään kuin keskensyntynyt. Sillä minä olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa.”

Tässä tulee taas Paavalin persoona esille, Paavali usein kirjoittaa ympyrää, niin kuin lattia maalaisi itsensä nurkkaan.

Filippiläis kirjeessä Luku 3:1–11, Paavali sanoi, että hän oli lain vanhurskauden suhteen nuhteeton. Timoteus kirjeessä Paavali kirjoitti, että hän on halvin, eikä en arvoinen, koska hän vainosi YHWH seurakuntaa.

Galatalais- kirjeessä, luku 1:13,14.

”Olettehan kuulleet minun entisestä vaelluksestani juutalaisuudessa, että minä ylen määrin vainosin Elohim seurakuntaa ja sitä hävitin ja että edistyin juutalaisuudessa pitemmälle kuin monet samanikäiset heimossani ja ylen innokkaasti kiivailin isieni perinnäissääntöjen puolesta.”

Mihin Paavali vetäytyy, kun puhuu Juutalaisuudesta?

Mihin Paavali viittaa, kun kirjoitti lain suhteen vanhurskaudesta?

Paavali oli saanut fariseusten mukaisen rabbi ammatti uskonto koulutuksen, hänen uskontonsa maailmakuva oli sen ajan fariseus ja sen ajan Juutalaisuus.

Paavalin lihan mielistä persoonaa oli viety pihalle fariseusten intohimoisuuden hengessä. Samalla sen ajan uskonnon johtajien Juutalaisuus oli mennyt harhaan.

Jos lukijalla on mitään epäilyksiä siitä, että oliko Paavali ollut todella täysin pihalla, niin sitten lue Jeesuksen saarna Matteus evankeliumista luku 23.

Vanhoille uskovaisille on vaikea ajatella, että Paavalin kirjeissä on harmaa vyöhyke, mitä Paavali ei suoraan tuo esille. Paavalin harmaa vyöhyke pitää älyn, järjen ja tutkimisen kautta tuoda esille. Ottaa Paavalin omat sanat esille, ja siten huomaa miten Paavali saa itsensä pattitilaan kirjoituksissa.

Mikä Osa Paavalin Kirjeistä On Pattitilassa?

Paavalin Kirjeitten harmaa vyöhyke suhteessa Juutalainen Halakha laki, ja Mooseksen saamat ohjeet suoraan Elämän Luojalta.

 Mikä oli Sen ajan Juutalainen Halakha Laki?

 Juutalaisten Kultuurin Halakha

”Halakha (hepr. ‏הלכה‎ eli polku tai tapa kulkea) on juutalainen lakikokoelma, joka kattaa uskonnollisen ja käytännön elämän alueita. Lakikokoelmaan kuuluu Tooran lakien lisäksi Talmudin ja rabbiinisten kirjoitusten lakeja, sekä perinnäissäädöksiä.

Halakha on aikoinaan määrittänyt useissa juutalaisissa oikeusistuimissa toimeenpantavan lain. Myös nykyisin Israelin oikeusjärjestelmän eräät osat pohjautuvat halakhaan. Halakhan tarkempi noudattaminen jää kuitenkin yksilön vastuulle.

Juutalaisuuden nykyiset suuntaukset ortodoksijuutalaisuus, konservatiivinen juutalaisuus, reformijuutalaisuus ja rekonstruktionistinen juutalaisuus ovat syntyneet suurelta osin erimielisyyksistä halakhan tulkinnassa ja soveltamisalassa.”

Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/Halakha

Mikä on Elämän Luojan Antama Laki?

Lain sisältö levitetään 2 Mooseksen kirjan, 3 ja 4 Mooseksen kirjojen kesken, minkä jälkeen se toistetaan ja lisätään 5.Mooseksen kirjassa. Tämä sisältää:

 Kymmenen Sanaa
  • Moraalilait – murhista, varkauksista, rehellisyydestä, aviorikosta jne.
  • Sosiaalilait – omaisuudesta, perinnöstä, avioliitosta ja avioerosta,
  • Ruokalait – puhtaasta ja epäpuhtaasta, ruoanlaittoon ja varastointiin.
  • Puhtauslait – kuukautisista, siemennesteen päästöistä, ihosairauksista ja homeesta jne.
  • Juhlat – sovituspäivä, pääsiäinen, majan juhla, happamattoman leivän juhla, viikkojen juhla jne.
  • Uhrit ja uhrit – syntiuhri, polttouhri, kokonainen uhri, polttouhri, pääsiäisuhri, ateriauhri, aaltouhri, rauhanuhri, juomauhri, kiitosuhde, taikinauhri, suitsutusuhri, punainen hieho, syntipukki, ensimmäiset hedelmät jne. .
  • Ohjeet pappeudelle ja ylipapille kymmenykset mukaan lukien.
  • Ohjeita tabernaakkelista ja joita sovellettiin myöhemmin Jerusalemin temppeliin, mukaan lukien ne, jotka koskivat Kaikista Pyhään paikaan, joka sisälsi Liitonarkin (joissa olivat lain taulut, Aaronin sauva, manna). Ohjeet ja erilaisten alttarien rakentamiseen.
  • Eteenpäin suuntautuvat ohjeet ajaksi, jolloin Israel vaatii kuninkaan.
Mistä tiedämme, että tämä yllä olevat Lait ovat yhä voimassa?

Siitä että Elämän Luoja (YHWH) antoi säännöt ja lait suoraan itsensä kautta ikuisuuden pohjalta. Nämä ovat Elämän Luojan (divine) Hengen lakia.  Ne ilmaisevat Elämän Luojan Pyhyyden.

Miksi uskovaisten yleensä on vaikea ottaa vastaan Jeesuksen sanoja lain suhteen?

Siksi että ihmisten ja uskovaisten oma tahto jyrää heidän elämässänsä alusta loppuun saakka. Se mitä he sanovat pyhän hengen vaikutukseksi, on suurin määrin heidän oman tahtonsa rajoittamaa elävän sielun tunteita. He vatkaavat itsessään tunteita, ja sitä sanovat olevan ”pyhän hengen vaikutusta”.

Jeremia sanoi näin Elämän Luojan (YHWH) sanasta.

Luku 23:29-

Eikö minun sanani ole niin kuin tuli, sanoo Herra, ja niin kuin vasara, joka kallion murtaa?

Katso, sen tähden minä käyn niiden profeettain kimppuun, sanoo Herra, jotka varastavat minun sanani toinen toiseltansa. Katso, minä käyn niiden profeettain kimppuun, sanoo Herra, jotka ottavat sanansa omalta kieleltään, mutta sanovat: ‘Se on Herran sana’.

Katso, minä käyn niiden kimppuun, jotka ennustavat valheunia, sanoo Herra, ja kertovat niitä ja eksyttävät minun kansaani valheillansa ja kerskumisellansa, vaikka minä en ole heitä lähettänyt enkä käskenyt ja vaikka heistä ei ole mitään hyötyä tälle kansalle, sanoo Herra.

Ja kun tämä kansa tai profeetta tai pappi sinulta kysyy sanoen: ‘Mikä on Herran ennustuksen kuorma?’ niin sano heille: ‘Mikä kuorma? — Teidät minä heitän pois’, sanoo Herra. 34Ja sitä profeettaa, pappia ja kansaa, joka sanoo: ‘Herran kuorma’ — sitä miestä ja hänen huonettansa minä rankaisen. 35Näin sanokaa keskenänne, toinen toisellenne:

‘Mitä on Herra vastannut?’ ja ‘Mitä on Herra puhunut?’

Mutta ‘Herran kuormaa’ älkää enää mainitko; sillä kuormaksi on tuleva jokaiselle hänen oma sanansa.

Te vääntelette elävän Jumalan, Herran Sebaotin, teidän Jumalanne, sanoja.

Näin sano profeetalle: ‘Mitä on Herra sinulle vastannut? Mitä on Herra puhunut?’

Mutta jos te sanotte: ‘Herran kuorma’, silloin Herra sanoo näin:

Koska te sanotte tämän sanan: ‘Herran kuorma’, vaikka minä olen lähettänyt teidän tykönne sanomaan:

Älkää sanoko: ‘Herran kuorma’, sen tähden katso: minä kokonaan unhotan teidät ja heitän pois kasvojeni edestä teidät ja tämän kaupungin, jonka minä annoin teille ja teidän isillenne.

Ja minä panen teidän päällenne iankaikkisen häpeän ja iankaikkisen pilkan, joka ei ole unhottuva.”

Yeshua sanoi näin YHWH Sanasta.

Matteus 5:17–20.

”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

Sen tähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.”

Mistä laista Jeesus puhui?

Oliko se Juutalainen Halakha laki, vai Mooseksen saama YHWH suoraan antama Laki?

Vastaus: YHWH suoraan antama laki. Eikä Juutalais-Fariseusten Halakha laki.

Mitä Jeesus tarkoitti, kun sanoi Johannekselle, voittakaa tekin samalla tavalla kuin hän voitti?

Ilmestys kirja 3:20–22.

”Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.

Joka voittaa, sen minä annan istua kanssani valtaistuimellani, niin kuin minäkin olen voittanut ja istunut Isäni kanssa hänen valtaistuimellensa. Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.”.

Jeesus voitti maan päällä Toora sanan ja YHWH Pyhän Hengen avulla.