Koti Uskonto ja Isänmaa

Miten Alku Apostolit Ajattelivat?

Miten alku Apostolit ajattelivat? On erittäin tärkeä kysymys, kun aika on mennyt eteenpäin yli 1970 vuotta.

Meillä on paljon todisteita, että nykyajan uskovaiset ja nykyajan Kristilliset Instituutiot eivät ajattele eikä tulkitse Juutalaisten Pyhiä kirjoitukisa samalla tavalla kuin alku Apostolit tulkitsivat ja ajattelivat.  

Toinen tärkeä kysymys on miten Yeshua Nasaretista ajatteli ja tulkitsi Juutalaisten Pyhät kirjoitukset. Samalla tavalla meillä on paljon todisteita siitä, että Jeesuksen tulkinta Juutalaisten Pyhistä kirjoituksista oli monessa yksityiskohdassa toisenlainen siitä mitä 1970 vuotta myöhemmin Kristilliset Instituution kirkon uskovaiset tulkitsevan Jeesuksen opetuksia ja puheita.

Jeesuksen opetus korosti uskoa Abrahamin, Isaac ja Jaakobin Eloihin (YHWH)

Jeesus selvästi tunnusti, että hän teki ihmeitä hänen uskonsa kautta. Uskovaiset usein sanovat, että Jeesus teki ihmeitä hänen ”jumaluuden kautta”. Olemme kuullet miten uskovaiset sanovat (yleensä helluntailaiset), että Jeesus on Jumala, ja hänen ihmeensä teot, parantaa, tuottaa leipää ja kalaa, kävellä veden päällä,  todistavat että Jeesus oli Jumala maan päällä. Mutta se ei ole täysi totuus, se on vain puoli totuus, jos sitä käytetään väärässä suhteessa Jeesuksen 100% ihmisyyteen.

Jeesus itse sanoi, että hän teki ihmeitä hänen uskonsa kautta ihmisenä.

Jos sinulla on peruskyky ajatella järkevästi, loogisesti, eikä kumota loogista järkeä uskomisen kautta, johonkin asiaa mikä on vasten loogisen järjen periaatetta. Sitten ajattele mitä Jeesus opetti, mitä sanoi ja miksi Jeesus niin sanoi.

Kysymys:

Jos Jeesus teki ihmeitä hänen uskonsa kautta ihmisenä, sitten Jeesus olisi sanonut opetus lapsille, uskokaa niin sitten voitte tehdä samoja tekoja mitä Jeesus teki.

Kysymys. Miksi Jeesus sanoi Pietarille, tule hänen luoksensa kävellen veden päällä? Miksi Jeesus sanoi Pietarille, kävele veden päällä? 

Vastaus: Jeesus sanoin sen hänen uskomuksensa ja hänen periaatteensa opetuksen pohjalta. Juutalaisena Jeesukselle oli hyvin tuttu Mooseksen viisi kirjaa (Torah), ja Israelin kansan ihmeet edellisen 2000 vuoden aikana. Abrahamista Moosekseen, ja Mooseksesta Kuningas Daavidiin, ja 1000 vuotta eteenpäin Jerusalemiin, siellä missä Jeesus kävi pyhässä temppelissä.    

Jeesus ihmisenä, oli Juutalainen peruskoulutus pohja, Mooseksen viisi kirjaa. Jeesus syntyi ja kasvoi Juutalaiseen perheeseen,  ja oli saanut Juutalaisen peruskoulu kasvatuksen. Kaikki mitä Jeesus puhui ja opetti, heijasti Mooseksen viisi kirjaa. Monelle nykypäivän uskovaiselle on yllätys, nähdä miten Jeesuksen ajatukset tulivat suoraan Vanhasta Testamentista. Se on yllätys siksi, että nykyajan uskovaiset ovat saaneet pakana kansa opetukset kotona, eikä siellä kunnioiteta, eikä uskota Juutalaisiin Pyhiin kirjoituksiin. Siten Mooseksen kirjojen opetukset, suurin osa tullut suoraan Elämän Luojan suusta (YHWH), ovat täysin outoja nykyajan uskovaisille. Siksi, he eivät tunne Juutalaisten Pyhien Kirjoituksien YHWH, Elämän Luojaa.

Suorat Sanat Elämän Luojalta (YHWH).

5 Mooseksen kirja 6: 1-8.

“Ja nämä ovat ne käskyt, säädökset ja oikeudet, jotka Adonai, teidän YHWH, on käskenyt teille opettaa, että seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne — että sinä pelkäisit Adonai, sinun Elohim, ja noudattaisit kaikkia hänen säädöksiänsä ja käskyjänsä, jotka minä sinulle annan, sekä sinä että sinun poikasi ja poikasi poika, kaikkena elinaikanasi, ja että saisit kauan elää. Niin kuule siis, Israel, ja noudata tarkoin niitä, että, niin kuin Adonai, sinun isiesi Elohim, on sinulle luvannut, menestyisit ja te lisääntyisitte suuresti siinä maassa, joka vuotaa maitoa ja mettä.

Kuule, Israel! Adonai, meidän Elohim, Adonai on yksi. Ja rakasta Adonai, sinun Elohim, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi. Nämä sanat, jotka minä tänä päivänä sinulle annan, painukoot sydämeesi.

Ja teroita niitä lastesi mieleen ja puhu niistä kotona istuessasi ja tietä käydessäsi, maata pannessasi ja ylös noustessasi. Ja sido ne merkiksi käteesi, ja ne olkoot muistolauseena sinun otsallasi. Ja kirjoita ne talosi pihtipieliin ja portteihisi.”

Mikä on Shema?

”Shemaa (lausutaan “shmah”) pidetään tärkeimpänä rukouksena koko juutalaisuudessa. Uskonnolliset juutalaiset pitävät jopa päivittäistä lausumista silmät peitettynä raamatullisena käskynä.

Shema on keskeinen osa päivittäisiä aamu- ja iltarukouksia, mutta se puhutaan myös Jom Kippurin, juutalaisen uudenvuoden, päätteeksi sapatin Elohim palvelusten aikana ja kun kuolema on lähellä. Monet vanhemmat kertovat sheman lastensa kanssa ennen nukkumaanmenoa.

Suuri käsky

Shema alkaa 5.Mooseksen kirjan 6: 4: ssä juuri ennen kuin YHWH antaa suuremman käskynsä koko Israelin kansalle. Hän kutsuu heitä suoraan, koska hän on antamassa sen heille suoraan.

 Hän sanoo: “Kuule, Israel: Herra, meidän YHWH, Adonai on yksi!” Hepreaksi se on “She-ma yisrael, adonai eloheinu, adonai echad”.

Heprean kielellä oikealta vasemmalle tämä ensimmäinen rivi näyttää tältä:

שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ יְהוָה אֶחָֽד

Yhtä riviä, joka toistetaan heti sen jälkeen, ei ole Tooran / heprean Raamatussa, ja siinä sanotaan: “Siunattu on Hänen loistavan valtakuntansa nimi ikuisesti ja ikuisesti.” Hepreaksi se on “She-ma yisrael, adonai eloheinu, adonai echad”. Kirjoitettu se…

בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד

Loput Shema ottaa jälleen käyttöön 5.Mooseksen kirjan 6: 5–9.

Lähde: https://medium.com/@steppesoffaith_56895/you-shall-love-the-lord-your-god-with-all-your-heart-with-all-your-soul-and-with-all-your-4dcc0ae4b268

Juutalaisuuden Opetus Jeesuksessa

Matteous 22: 37

“Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?”  Niin Jeesus sanoi hänelle: “‘Rakasta Adonai, sinun Elohim, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi’. Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.  

Toinen, tämän vertainen, on: ‘Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi’.

Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat.”

Viikuna puu

Markus 11:20-

”Ja kun he varhain aamulla kulkivat ohi, näkivät he viikunapuun kuivettuneen juuria myöten. Silloin Pietari muisti Jeesuksen sanat ja sanoi hänelle: “Rabbi, katso, viikunapuu, jonka sinä kirosit, on kuivettunut”. Jeesus vastasi ja sanoi heille: “Pitäkää usko YHWH.

Totisesti minä sanon teille: jos joku sanoisi tälle vuorelle: ‘Kohoa ja heittäydy mereen’, eikä epäilisi sydämessään, vaan uskoisi sen tapahtuvan, minkä hän sanoo, niin se hänelle tapahtuisi.

Sen tähden minä sanon teille: kaikki, mitä te rukoilette ja anotte, uskokaa saaneenne, niin se on teille tuleva.

Ja kun te seisotte ja rukoilette, niin antakaa anteeksi, jos kenellä teistä on jotakin toistansa vastaan, että myös teidän Isänne, joka on taivaissa, antaisi teille anteeksi teidän rikkomuksenne.”

(V. 11:27-33; vert. Matt. 21:23-27; Luuk. 20:1-8)  

Jeesuksen Elämän Usko Pohja

   Matteous 21:23-27.

”Ja kun hän oli mennyt pyhäkköön, tulivat hänen opettaessaan ylipapit ja kansan vanhimmat hänen luoksensa ja sanoivat: “Millä vallalla sinä näitä teet? Ja kuka sinulle on antanut tämän vallan?” Jeesus vastasi ja sanoi heille: “Minä myös teen teille yhden kysymyksen; jos te minulle siihen vastaatte, niin minäkin sanon teille, millä vallalla minä näitä teen. Mistä Johanneksen kaste oli? Taivaastako vai ihmisistä?” Niin he neuvottelivat keskenänsä sanoen: “Jos sanomme: ‘Taivaasta’, niin hän sanoo meille: ‘Miksi ette siis uskoneet häntä?’

Mutta jos sanomme: ‘Ihmisistä’, niin meidän täytyy peljätä kansaa, sillä kaikki pitävät Johannesta profeettana.” Ja he vastasivat Jeesukselle ja sanoivat: “Emme tiedä”. Niin hänkin sanoi heille: “Niinpä en minäkään sano teille, millä vallalla minä näitä teen.

Luukas 20: 1–8

”Ja tapahtui eräänä päivänä, kun hän opetti kansaa pyhäkössä ja julisti evankeliumia, että ylipapit ja kirjanoppineet astuivat yhdessä vanhinten kanssa esiin ja puhuivat hänelle sanoen:

“Sano meille, millä vallalla sinä näitä teet, tahi kuka on se, joka on antanut sinulle tämän vallan?” Hän vastasi ja sanoi heille: “Minä myös teen teille kysymyksen; sanokaa minulle: oliko Johanneksen kaste taivaasta vai ihmisistä?” Niin he neuvottelivat keskenänsä sanoen: “Jos sanomme: ‘Taivaasta’, niin hän sanoo: ‘Miksi ette siis uskoneet häntä?’

Mutta jos sanomme: ‘Ihmisistä’, niin kaikki kansa kivittää meidät, sillä se uskoo vahvasti, että Johannes oli profeetta.” Ja he vastasivat, etteivät tienneet, mistä se oli. 8Niin Jeesus sanoi heille: “Niinpä en minäkään sano teille, millä vallalla minä näitä teen”.

(V. 20:9-19; vert. Matt. 21:33-46; Mark. 12:1-2)

Jeesus oli Juutalainen ja oli saanut Juutalaisen Opetuksen.

Jeesuksen 30 vuotta oli perustettu Juutalaiselle uskonnon pohjalle. Kaikki mitä Jeesus teki ja uskoi, oli perustettu Juutalaiselle uskonnon ja Pyhän Hengen johdatuksen pohjalle. Siksi Jeesus puhui totta, kun sanoi seuraavasti.

Matteus 5:13–20.

”Te olette maan suola; mutta jos suola käy mauttomaksi, millä se saadaan suolaiseksi? Se ei enää kelpaa mihinkään muuhun kuin pois heitettäväksi ja ihmisten tallattavaksi.

Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä; eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville.

Niin loistakoon teidän valonne ihmisten edessä, että he näkisivät teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa. Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.  Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

Sen tähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.”

Valtakunnan Pienet

Ketkä ovat valtakunnan pienet?

Valtakunnan pienet ovat ne kenellä on pieni usko. Mistä tiedetään, mikä on pieni usko ja iso usko?  Tiedämme sen Juutalaisten Pyhien Kirjoituksien kautta. Siellä Elämän Luoja määritellee uskon aitouden.

Tyypilliselle perus Helluntailaisille opetuksille, missä poistetaan mitä enemmän, sitä suurempi ilo seurakunnassa, kun ihmiset saavat syödä mitä oma makuaistit haluavat syödä. Juutalaisen kalenterin Juhla päivien suhteen ollaan täydessä pimeydessä. Luulisi että olisi jonkunlaista kunnioitusta Juutalaisten 4000 vuoden juhla päiville, kun Elämän Luoja (YHWH) on käskenyt Juutalaisten muistaa ja kunnioittaa. Mutta niin ei yleensä ole.

Juhla päivät usein ovat tärkeys järjestyksessä työ lomien suhteen, mitä pitempi loma sitä suurempi ilon aihe. Joulu juhlat joulukuussa. Pääsiäis- juhlat pääsiäisenä.  Vaikkapa joulukuun on täysin kyseenalainen Yeshua syntymiseen ja Raamatun Juhla Päivien suhteen. Pääsiäinen on aika lähellä alkuperäistä Juutalaisten pääsiäistä Egyptistä.

Mitä tässä kirjoituksessa tuodaan esille?

Tämän kirjoituksen pää asia oli tuoda esille, miten nykyajan uskovaiset usein eivät ole saaneet sitä peruskoulutusta  Juutalaisiin Pyhiin Kirjoituksiin. Uskovaisille usein on luotu heidän subjektiivinen tietonsa pohja omalle uskonnolle. He uskovat mitä haluavat uskoa. Mutta heillä ei ole tietoa siitä alkuperäisestä Juutalaisten Pyhien Kirjoituksien pohjaa uskon elämälle. Sellaista peruskoulu pohjaa niin kuin Jeesuksella ja alku apostolilla oli.

Uskon elämä ilman Juutalaista Pyhine Kirjoituksien pohjaa on kuin yksi jalkainen jakkara, se ei pysy pitkään pystyssä.

Jakkarassa pitää olla vähintään kolme jalkaa, että se pysyy tasapainossa ja pystyssä.

  1. Juutalaisten Pyhine Kirjoituksien Opetus (YHWH suun sanat)
  2. Aito Elämän Luojan palvonta (YHWH), hengessä ja totuudessa.
  3. Hengellinen kurin alaisuus. Ruoka sääntöjen ja Juhla päivä sääntöjen kunnioitusta.  

Nämä kolme määritelmää ovat toistuneet Juutalaisten 4000 vuoden aikana, enemmän tai vähemmän. Elämän Luoja itse sanoi, että Hän on valinnut Juutalaiset olevan Pyhä Kansa, erillään maailman menosta. Miten voisimme ajatella vasten Juutalaisten Pyhiä Kirjoituksia vasten?

Ainoa syy miksi ajattelemisemme vasten Juutalaisten Pyhiä kirjoituksia on meidän oma tahtomme, ja omat halut.

Kolme syytä miksi vastustaa Juutalaisten Pyhiä Kirjoituksia.

  1. Lihan himot
  2. Silmien himot
  3. Elämän Ylpeys.

 Ihmisen pitää oppia käyttämään älyä, tajuntaa, mielikuvitusta (luovuutta), tahtoa oikealla tavalla, muistia ja tunteita. Sitten kasvamme, uudistumme ja saamme kykyjä ja voimaa vastustaa maailman laittomuuden vaikutus henkeä.

Sinun oma äly pitäisi toimia sinun puolesta, saada ote siitä mikä on oikein ja mikä on väärin.

Juutalaisten Pyhine kirjoituksien opiskelu johtaa uuden tiedon arvo maailmalle, sieltä löytyy miten Elämän Luoja ajattelee asioita, ja mikä on YHWH tahto ihmiselle maan päällä.

Shalom.