Totuuden tieto ennen uskoa

Totuuden tieto ennen uskoa. Osa 2

Totuuden tieto ennen uskoa. Tämä yllä oleva lause on itsestään selvää ihmisen älylle, tajunnalle, mielikuvitukselle, tahdolle, muistille ja tunteille.

Jos joku ihminen käskee toista hypätä korkealta kalliolta pimeässä, pää edeltä alapuolella olevaan jokeen, eikä tiedä miten syvä joen vesi on, tai mitä siellä pohjalla on, sehän olisi tyhmää hypätä vauhdilla johonkin pää edeltä ilman tietoa siitä miten vaarallinen se putous on.

Miksi sitten uskonto olisi jotenkin ulkopuolella älyä, tajuntaa, mielikuvitusta, tahtoa, muistia ja tunteita? Uskonnon harhaopit tulevat juuri sen takia että uskonnon johtajat eivät ole ajatelleet asian rehellisyyttä objektiivisen totuuden valossa. Tai sitten kansan massa painosaa päättäjiä tekemään virheellisiä päätöksiä.     

Mitä tieto on?

”Tieto on filosofian tietoteorian perinteisen määritelmän mukaan hyvin perusteltu tosi uskomus. Tämä tiedon määritelmä on peräisin Platonin Theaitetos-dialogista. Niin kutsutun heikon määritelmän mukaan väittämä (propositio) on tietoa, jos se on tosi. Tietoteoria on filosofian osa-alue, joka tutkii tietoa. Tieteenfilosofia on laajempi filosofian osa-alue, joka tutkii tieteellisen tiedon perusteita.” -Wikipedia.

Oikeutusteoria

”Oikeutusteoriat ovat tietoteoriassa teorioita, jotka pyrkivät ymmärtämään väittämien tai uskomusten oikeutusta. Oikeutuksella tarkoitetaan niitä syitä, joiden vuoksi joku omaa uskomuksen; selitystä, jonka vuoksi uskomus olisi tosi; tai kuvausta sille, kuinka joku katsoo tietävänsä sen mitä tietää. Esimerkiksi jos henkilö A esittää jonkun väitteen ja henkilö B kyseenalaistaa sen, A:n seuraava siirto olisi todennäköisesti tarjota joku tällainen oikeutus väitteelleen.

Yleisesti oikeuttaminen liittyy moniin asioihin: uskomuksiin, tekoihin, tunteisiin, väitteisiin, lakeihin, teorioihin jne. Tietoteoria keskittyy uskomuksiin. Tämä johtuu ennen kaikkea siitä, että perinteinen tiedon määritelmä määrittelee tiedon olevan ”hyvin perusteltu (oikeutettu) tosi uskomus”.

Totuus tarkoittaa yleiskielessä tavallisesti sitä mikä on totta, vastaa todellisuutta, tosiasiaa.

Totuus-käsitteen ongelma kuuluu muun muassa filosofian alaan. Totuusteoriat ovat filosofisia teorioita totuuden käsitteen tai sanan ”totuus” luonteesta.

Tietoteoria on filosofian osa-alue, joka tutkii tiedon käsitettä. Tieteenfilosofia taas tutkii tieteellisen tiedon pohjaa, ja esimerkiksi sitä, millä tavalla tieteellisten teorioiden totuus tulisi käsittää.” -Wikipedia.

Uskomus

“Uskomus on yleiskielessä uskoon, luuloon pohjautuva käsitys, erityisesti käsitys jostakin yliluonnollisesta. Tietoteoriassa, joka tutkii ihmisten tietoa ja sen pätevyyttä, uskomuksella tarkoitetaan mielentilaa, joissa yksilö on vakuuttunut jonkin väittämän totuudesta. Uskomus voi olla tietoteorian näkökulmasta joko tosi tai epätosi. Oikeutusteoriat ovat tietoteoreettisia oppeja, jotka pyrkivät selittämään väittämien tai uskomusten oikeutusta.Tiedon määritelmä on jatkuvaa keskustelua filosofien keskuudessa epistemologian alalla. Klassisessa määritelmässä, jota Platon kuvailee, mutta jota ei lopulta tueta, täsmennetään, että lausunnon on täytettävä kolme kriteeriä, jotta sitä voidaan pitää tietoisena:”

  • sen on oltava perusteltu
  • totta
  • ja uskottu.

-Wikipedia.

Miten Ihminen Ymmärtää Elämän Luojan tahto Ihmiselle?

Ihmisen ymmärryksessä pitää olla jotain sisältöä, sisällön lähtökohta mistä ottaa osaa historian menneisyyden tapahtumien tarinaan.

Vaikkapa Elämän Luojan teot ovat yhä nähtävissä, ja elämä edelleen uusiutuu ja yleensä puut ja kasvit kasvavat yhdeltä vuosi kaudelta toiselle, se on vain kasvi elämän ilmiö maan päällä. Sitten on eläimen ihmeellinen maailma maan päällä, eläimet syntyvät ja kasvavat, lisääntyvät ja menestyvät luonnon varoilla. Kolmas on maailmakaikkeuden suuruus, planeetat, kuut, linnut radat ja galaksit.  Jokaisessa näissä yllä olevissa kolmessa aiheessa on niitten itsenäisyyden olemassa olon tieto ja totuus. Vaikkapa se olisi miten vaikea ihmisen älyn, tajunnan ja mielikuvituksen saada selvää niitten olemisen yksityiskohtien tiedosta. Ne ovat olemassa ilman ihmisen mielen tietoa niistä.

Se on yksi askel havaintoa ihmisen subjektiivisten ajatusten virheellisyydestä, jos alkaa uskomaan omiin subjektiivisiin ajatuksiin tai tunne kokemuksiin.  Siinä ihminen pettää itsensä, uskomalla että subjektiiviset ajatukset ja tunne kokemukset ovat laajempi kuin objektiivinen maailman todellisuus. Siitä ihmiset yleensä väittelevät ja riitautuvat. Yhdellä on oma subjektiivinen käsite, ja toisella on toinen sisäinen käsite tai tunne, ja he eivät tajua, että ne ovat vain subjektiivisia ajatuksia ja tunteita.  

 Auto liikenteessä ihmiset kyllä ovat tajunneet, että omat ajatukset ja tunteet ei paljonkaan ole merkitystä siihen mitä liikenne merkit sanovat olevan totta. Jos on risteys merkki edessä, se sitten viittaa risteykseen. Jos on tien varrella 90 asteen mutkan merkki, se sitten viittaa, että mutka on tulossa pian. Ja se mutka on sinne suuntaan, minne liikenne merkki osoitti.

Missä ihmisen elämän liikenne merkit ovat?

Milloin ihminen erottaa ulkopuolisen totuuden elämässä?  Milloin ihminen alkaa etsimään objektiivista totuutta sille elämälle mitä elää maan päällä?   Monelle se tulee liian myöhään, niin kuin auton ajokuski, joka ajoi vauhdilla ilman huolimatta tai katsomatta liikenne merkkejä. Kuski ajoi suoraan suuntaan, tie teki mutkan, kuskin ajoneuvo oli erimieltä mutta ei ollut tahtoa muuttaa suuntaa, ja sitten ajoneuvon meno pysähtyi jokeen. Se on tyypillinen ihmisen elämän kokemus jossain määrin. Takapakki kokemukset muuttavan ihmisen tajuntaa ja tahtoa ajatella asiat uudelleen.

Uskonnon uskottovuus

Uskonnolla on ollut pitkä historia, Aabrahamista nykypäivään noin 4000 vuotta. Mooseksen elämästä noin 3400 vuotta. Yeshua ihminen Nasaretista kuolema tai ylösnousemuksesta melkein 2000 vuotta.

Millä perusteilla ihminen tulee tietämään ja ymmärtämään uskonnon uskottavuuden?

Se ei yleensä tapahdu ihmisen subjektiivisten ajatusten tai tunteitten perusteella. Siis ihminen ei tule uskoon omille tunteille, tai subjektiivisille ajatuksille, sehän olisi itsekeskeinen uskonto.

Ihmisen uskomukset tulisi rakentaa todellisuuden tiedon perustalle. Tosi asiat ja faktat.

Pyhät kirjoitukset ovat hyvä opas mistä löytää objektiivisen totuuden viime 3400 vuoden historiasta. Sillä kirjoittajat olivat hyvin selviä siitä, että heidän sisäiset ajatuksensa tai tunne kokemukset eivät olleet A & O heidän elämässänsä.  Heidän A& O oli antaa kunniaa Elämän Luojalle. Oppia tuntemaan miten ihmisen tulisi olla ja elää että Elämän Luoja olisi tyytyväinen ihmisen elämästä, ja miten ihminen eläisi, että välttäisi pahuuden.

Abraham oli hyvin selvä ulkopuolisesta totuudesta, kun hän oli 90 vuotinen, eikä ollut lapsia, vaikkapa hän halusi niitä. Abrahamilla oli lupaus minkä hän oli saanut Elämän Luojalta, Aabraham luotti siihen lupaukseen mitä oli saanut Elämän Luojalta.

Samoin Mooses, oli hyvin selvä, että Mooses ei ollut omilla asioilla, kun palasi takasin Egyptiin. Mooses oli saanut tarpeeksi Egyptistä, ja se ajatus, että mennä Faraon luokse ja pyytää 3,000,000 määrän kansaa lähteä erämaahan palvomaan Elämän Luojaa, sellainen ajatus olisi pian poistunut, kun Mooses lähti kohti Egyptiä erämaassa. Ja vielä yhden vitsauksen jälkeen toinen, kolmas, ja neljäs, ei Mooses olisi kestänyt sellaista edes ja taakse vetkutusta, jos se olisi ollut vain hänen omia ajatuksiansa tai tunteita.  Syy piti tulla ulkopuolelta Mooseksen subjektiivisia ajatuksia ja tunteita.  Se syy oli Elämän Luojan ilmestyminen Moosekselle.   

Kukapa paastoisi 40 päivää ilman ruokaa ja vettä, omien ajatuksien tai tunteitten perustalta?  Entä sitten toinen 40 päivää paastota ensimmäisen paaston jälkeen? Siinä oli Mooseksen omat sisäiset ajatukset ja tunteet koetuksella, miksi hän jatkaisi sitä samaa itsensä uhrausta Israelin kansan puolesta. Mooses jatkoi samankaltaista uhrausta siksi että Elämän Luoja oli ilmestynyt hänelle, ja kertonut hänelle Elämän Luojan persoonallisen henkilökohtaisen nimen, (YHWH).

Miksi ihmisen tulisi uskoa Yeshua Nasaretista?

Mihin Jeesukseen uskominen perustuu?

Jeesus oli ihminen, 100% ihminen. Jeesuksen veli Jaakob puhui  jeesuksesta kuin ihmisenä, samoin Pietari puhui Jeesuksesta kuin ihmisenä, samoin teki Paavali, kun hän teki evankelistan työtä ja kertoi Jeesuksen elämän tarinan. Kaikki opetuslapset ja apostolit todistivat Jeesuksesta niin kuin hän oli maan päällä ihmisenä.

Sitten Jeesuksen elämässä tapahtui jotain hälyttävää, hänet tuomitiin ja surmattiin ristille. Sitä seurasi, että hänen kuollut ruumis laitetiin luola hautaan, ja Jeesuksen ruumis oli kuolleena kolme päivää.  Sitten kolmen päivän jälkeen Jeesuksen ruumis heräsi kuolleesta. Jeesus sitten ilmestyi opetuslapsille 40 päivän aikana, ja keskusteli opetuslapsien kanssa. Jeesus söi ja joi, niin kuin ihminen yleensä tekee.

Mitä Jeesuksen elämä oli?

Jeesuksen elämä oli jatkoa sille mitä oli luvattu Aabrahamille, Moosekselle, ja kuningas Daavidille, ja monet muut profeetat olivat ennustaneet Jeesuksen olevan se luvattu Messias Israelin kansalle. Jeesus toteutti ne lupaukset mitä oli annettu 1400 vuoden aikana Israelin kansalle Messiasta.

Jeesus ei ollut kosminen cowboy

Jeesus ei tullut aloittamaan uutta panana uskoista lahkoa, mikä olisi hylännyt Pyhät Kirjoitukset, ja Elämän Luojan lupaukset Israelin kansalle. Jeesus tuli täyttämän sen mitä oli luvattu edellisen 1400 vuoden aikana.

Jeesus oli ihminen

Jeesus oli enemmän ihminen mitä moni uskovainen haluaa tunnustaa. Moni uskovainen ajattelee hyvin suppeaa kirkon opetusta, että Jeesus on Jumala. Kaikkivaltias Jumala, joka sai kaikki vallan Elämän Luojalta El-Elyon, ja sitten Elämän Luoja siirtyi eläkkeelle.  Niin kuin kaikki voima ja valta olisi siirretty Jeesukselle, eikä Elohim olisi enää missään päätöksissä mukana.  

Sellainen on tyypillinen mielen ajattelu kristillisissä lahkoissa. Vaikkapa he sanovat, että Isä, poika, ja Pyhä Henki on se Jumalallinen kolminaisuus, heillä ei ole mitään käsitystä tai ymmärrystä, miten sen todellisuus on esitetty Raamatun Pyhissä Kirjoituksissa.

Jeesuksen puoliveli, Jaakob

“Autuas se, joka koettelemuksessa kestää. Sen kestettyään hän on saava voitonseppeleeksi elämän. Elohim on sen luvannut niille, jotka häntä rakastavat. Älköön kukaan kiusauksiin jouduttuaan ajatelko, että kiusaus tulee Jumalalta. Elohim ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän itse kiusaa ketään.”

“Jokaista kiusaa hänen oma himonsa; se häntä vetää ja houkuttelee.

Ja sitten himo tulee raskaaksi ja synnyttää synnin, ja kun synti on kasvanut täyteen mittaan, se synnyttää kuoleman. Älkää eksykö, rakkaat veljet!

Jokainen hyvä anti ja jokainen täydellinen lahja tulee ylhäältä, taivaan tähtien Isältä, jonka luona ei mikään muutu, ei valo vaihdu varjoksi.

Päätöksensä mukaan hän synnytti meidät totuuden sanalla, että olisimme hänen luomistekojensa ensi hedelmä.”

Jaakobin kirje. 1:13-18.

Tässä kirjeessä Jaakob sanoi että ”Elohim ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän itse kiusaa ketään.”

Jeesus kun oli erämaassa ja paastosi 40 päivää, hän koki kiusaukset.

Mistä Jeesuksen kiusaukset olivat lähtöisin?

Jeesuksen puoli veli kertoi sen vastauksen.  

”Älköön kukaan kiusauksiin jouduttuaan ajatelko, että kiusaus tulee Jumalalta. Elohim ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän itse kiusaa ketään.

Jokaista kiusaa hänen oma himonsa; se häntä vetää ja houkuttelee.

Ja sitten himo tulee raskaaksi ja synnyttää synnin, ja kun synti on kasvanut täyteen mittaan, se synnyttää kuoleman. Älkää eksykö, rakkaat veljet! ”

Miten Jeesuksen opetukset tulee tulkita?

Niitä ei pidä tulkita uutena lahkona, ne pitää tulkita Pyhien Kirjoituksien valossa.

Jeesus itse sanoi,

Jeesuksen opetus

”Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.

Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.”

Matteus 5:17-20.

Oikea Raamatun komento järjestys on se yksi ja entinen sama Mooseksen ajoilta.

Johanneksen Ilmestys kirja. 1.1-3.

  1. Ilmestys minkä YHWH antoi Yeshua,
  2. jonka YHWH antoi Yeshua näyttääkseen palvelijoilleen maan päällä,
  3. mitä pian on tapahtuva.
  • YHWH antoi viestin Yeshua,
  • Jesus lähetti viestin enkelin kautta (yliluonnollinen enkeli)
  • ja ilmoitti kaiken tämän palvelijalleen Johannekselle

joka nyt omalla todistuksellaan vahvistaa YHWH sanan

  • ja Jeesuksen Kristuksen todistuksen,
  • kaiken minkä on nähnyt.
  1. Autuas se, joka tämän toisille lukee, autuaat ne, jotka kuulevat nämä ennussanat ja ottavat varteen sen, mitä tähän kirjaan on kirjoitettu, sillä hetki on lähellä.

Tämä raamatun tulkinta on otettu Complete Hebrew Bible raamatusta.  

Tässä on yksi esimerkki, miten raamatun kirjan 3 jaetta, voidaan soveltaa kymmeneen eri kirkon opetuksien mukaisesti. Niin kuin kirkon opetus olisi piparin leikkuri, ja raamattu on pipari taikinaa, ja kristilliset (pakana alkuperää) kirkot leikaavat Raamatun kirjoituksia niin se olisi pipari taikinaa, ja paistavat siitä sitten oman kirkko kunnan piparia ja jakavat niitä kansan iloksi.

Raamatun kirjoituksista sitten tehdään makuasia. Minkä muotoisen pipari kirkon sinä haluat, tai minkä makuisen pipari raamatun sinä halua nauttia?

Kirkkojen opetukset ovat menneet harhaan Raamatun Pyhistä kirjoituksista. Me tiiedetään se ainakin kymmenestä selvästä asiasta.

  • Juutalaisuuden opetuksen eristäminen, kristillisestä kirkosta
  • Seksuaali- syntien vähättely
  • Avioliiton merkitys menetetty
  • Avioerojen arkistuminen
  • Homeseksuaalisuuden tapojen hyväksyminen kirkkoon
  • Maailmaan yhtyminen henkisesti
  • Pyhien kirjoituksien ymmärtäminen menetetty
  • Pakana tapojen hyväksyminen
  • Sabatti lepo päivän kunnioittaminen
  • Ruoka & Ravinto, paastot
Totuuden tieto ennen uskoa pitää paikkansa.

Elämän Luoja loi ihmisen Hänen kuvaksensa, ei ole vahinko, että ihmisellä on äly, tajunta, mielikuvitus, tahto, muisti ja  tunteet. Ihmisen tulee oppia käyttämään niitä mielen toiminta kykyjä mitä Elämän Luoja on ihmiselle antanut käytettäväksi.  

 Monella entisellä syntisellä uskovaisella on sellainen syntisen mieleen leimaava harhakuva Elämän Luojasta, että ihmisen tulee olla aina kun ruoskittu, alamaassa ja pelossa elämän varjossa. Sehän oli sitä syntisen elämän riehaa, Saatanan tahtoa toteuttamasssa, mikä sai myös Elämän Luojan vihan vastaan.

Ihmisen tulisi tajuta että silloin kuin ihminen tekee syntiä oman tahdon kautta tietoisesti, Hän palvelee epäjumalia pakanan tapaan ja alistaa itsensä Saatanan pimeyden voimille.

Entä sitten, jos ihminen kääntyy elämässä, toimii Elämän Luojan Pyhin Kirjoituksien tahdon mukaisesti, onko mahdollista, että Elämän Luoja olisi hyvillään ihmisen elämästä?

Vastaus siihen löytyy pyhistä Kirjoituksista.

Luottoa Elämän Luojan henkilökohtaiseen persoonaan. Oliko Jeesuksella henkilökohtainen persoona?  Keneltä Jeesus oli sen saanut? Kuka vaikutti Jeesuksen elämään?

Kuka on sinun elämäsi vaikuttaja kohti Elämän Luojaa?