Koti uskonto ja isänmaa

Suomalaiset Emigrantit Australiassa

Monet Suomen siirtolaisten perheitten vanhemmat lähtivät ulkomaille töihin keski-iässä, noin 40-vuotiaana.

Sitä ennen usein heillä ei ollut paljonkaan koulutus pohjaa tai Englanti kielen taitoa,  heidän Uudenmaan kielen oppi oli täysin opittava uudessa maassa päivä päivältä. Heillä oli rohkeutta, henkeä, ja aloitus kykyä keski-iässä lähteä suuren perheen kanssa sellaiselle seikkailulle työn, palkan ja parempien mahdollisuuksien maahan.

Töitä oli paljon, palkka oli monelle paljon suurempi mitä oli kotimaassa. Talot olivat laajan isoja, autot olivat kovia Aussie rautoja, moottorit usein V-kaseja, ja sää oli kuin Suomen kesää parhaimmillaan ympäri vuoden.  

Suomalaiset emigrantit olivat ylpeitä työstään, tekivät sitä ahkerasti. Maan isännät hyvillään, että oli niin ahkeraa ja innokasta työ voimaa. Kuumat aurinkoiset kesä päivät tuottivat auringon polttoa ja hikeä. Kova työ, hyvä palkka avasi oven viikon lopuilla rentoutua oluet porukan kanssa. Six-pack,  ja keissi.  Meni vuosi, meni useita, tuli rahaa, autoja, talot ja vaimot.   

Hyvät olosuhteet emigranteille olivat useille liian hyvät, niin hyvät että heillä ei ollut keinoja millä hallita uuden maan vapautta, rahaa ja saatavaa alkoholia.  He eivät olleet jäseniä missään yhteyskunnan järjestössä, eivätkä kuuluneet hyvän kunnon tai urheilu harrastus ryhmään niin kuin on luonnollista kotimaassa. He olivat siirtolaisia kaukana pois kotimaasta, tekivät töitä kaikin voimin, ja lankesivat usein itsekkyyden ansaan.       

Suhteellisen huono Englanti kieli taito, verrattuna äidin kieleen, ohjasi ihmiset siirtolaisten piiriin.

Siirtolaisten piirit ajan mittaan ajautuvat yhä enemmän eristykseen uuden tiedon ja mielen ajatuksien uudistumisesta.  Puhtaasti totuuteen perustuvaa tiedon vuorovaikutusta. Ihmisen mielen terveys vaatii totuuteen perustuvaa tietoa, ja se totuuden tieto antaa ihmiselle todellisuuden pohjan missä elää.

Subjektiiviset Mielen Ideat

Mitä enemmän keskitymme ideoihimme tavalla, joka jättää systemaattisen huomion niiden objektiivisen alkuperään, sitä epäluotettavammiksi nämä ideat tulevat.

Terveet siteet, jotka sitovat yhdessä subjektiiviset ja objektiiviset järjestykset, joutuvat kovan rasituksen alaiseksi, ja jos työnnämme prosessia liian pitkälle, sidokset voivat rikkoutua.

Sitten olemme tosiasiallisesti irtaantuneet itsemme objektiivisesta maailmasta. Sen sijaan, että näemme maailman sellaisena kuin se on, näemme heijastetun maailman, sellaisen, jota ei ole esitetty meidän mieleemme, mutta joka on subjektiivisen mielemme tuote.

Meidän Ideamme ovat selkeät ja ymmärryksemme niistä on selviä, vain siltä osin kuin pidämme jatkuvasti välilehtiä asioihin, joihin ne viittaavat.

Painopisteen on oltava aina objektiivimaailman idean alkuperään. Emme oikein ymmärrä omia ideoitamme, jos luulemme niiden olevan itse tuottavia, toisin sanoen emme johda niiden olemassaolosta ylimääräisiin todellisuuksiin.

Mitä tänä tarkoittaa?

Se tarkoittaa sitä, että ihmisen halut ja mielen toiminnat, ovat hyvin alttiit huijaamaan itseä. Hakea helpoin polku, vaikkapa se oikopolku onkin epäselvä. Halut tai himot määräävät, ja tekee päätöksen vasten mielen ymmärrystä. Siten ihminen omien halu valintojen kautta survoo mielen toiminnan ymmärrystä alas, ja lopulta tukahduttaa sen älyllisestä toiminnasta.

Uskonnon suhteen uskovaiselle ihmiselle se tarkoittaa, että uskon kohde ei saa olla oman mielikuvituksen tuote.   Valitettavasti usein pakana lahkoissa uskovaiset ihmiset ovat luoneet oman mielen kautta itselle uskon kohteen.  Jeesus uskon kohteena, hyvin helposti voi tuottaa kultin tai lahkomaisen uskon.

Juutalaisen Pyhän Raamatun kokonaisuutta tarvitaan. Siellä on 4000 vuoden tausta tekijät. On Yehova (YHWH) Abrahamin, Isaakin, ja Jaakobin Elohim.  

Samoin myös ihmisen käsite ja uskomukset jumalasta. Sehän voi olla ihan mitä vaan ihminen omassa mielessä kokoaa.  Pakanat ovat vuosi tuhansia koonneet ja keksineet itselle jumalia.  Sitten vielä, jos ihmiset yhdistävät heidän subjektiiviset kokemuksensa heidän jumalaansa, siitähän voi tulla vaikka subjektiivinen jumala.

Suomalaiset Emigrantit

40 vuoden aikana, 20 vuotta eläkkeellä,  heidän tietonsa käsittely taito on romahtanut, suhteessa kotimaan ihmiset. Erikoisesti ihmisissä ketkä eivät ole harjoittaneet itse aloitteista hyvää kuntoilua ja seurakunta piiri elämää.  Äidin kielikin alkaa kärsimään emigrantilla vuosi kymmenien jälkeen.

Äidin kielen tiedon käyttö vuorovaikutuksessa  ei juokse samaan tapaan kuin kotimaassa. Emigranttien mielen kehitys hiljenee ja supistuu vuosikymmenine ajalla ja erikoisesti sitten kun he vanhenevat. Miksi? Siksi että heillä ei ole ollut kielen käyttö työkaluja millä ylläpitää mielen tiedon prosesseja tuoreena.  

Ihmisistä tulee erittäin laiskoja älyllisesti, käytännöllisen tiedon vuorovaikutuksen suhteen. Heillä ei ole totuuteen perustuvaa tietoa mitä he jakaisivat toisille. Sitten hyvin helposti kaikki viestintä on negatiivistä, alas ajoa, virheellisen Uutisten tulkinnan kautta. Salaliitto teoriat sitten tuottavat uusia virityksiä ihmisten keskustelussa.      

Emigranteilla pitäisi olla luonnollinen äidin kielen lukeminen ja kuuleminen käytössä, että heidän ajatuksensa saisivat hyvän mielen terveyden voimistelua.  Samalla maailmakuvan käsityksessä pysyisi luonnollisia siteitä todellisuuteen.  Mutta niin ei ole. Usein he eivät edes ole kiinnostuneet mistään asiasta mikä poikkeaa heille tutuista ajattelu tavoista.

Tiedon vaihto ja tiedon selvittäminen on monipuolinen prosessi

Tiedon vaihtoa pitäisi harjoittaa monella tavalla.

  • Kuunnella
  • Kirjoittaa
  • Lukea
  • Keskustella
  • Vuoro vaikuttaa palvelun kautta
Kotimaan Koulutus Nuorena

Suomalaiset kotimaassa saivat asepalveluksen, koulutuksen tai kansan peruspalveluksen, se oli monelle köyhän perheen lapsille suuri elämän hyöty. Armeijan kautta monet saivat itselle ammatti koulutuksen alun.

Viime 40 vuoden aikana olen seurannut miten Sumalaiset Emigrantit ovat syrjäytyneet Australian kansalaisten tiedon ja vuorovaikutuksesta. Hyvin selvästi esitetty uutisten aihe Suomalaiset emigrantit kuulevat, ja prosessoivat sen uutisen aiheen sisällön usein päin vastoin oman mielen kautta.

Olen itse kuullut moneen kertaan, se kauhea totuus miten aikuiset emigrantti ihmiset väärentävät tietoa, mitä alaluokan oppilas kotimaan lapsi pystyy prosessoimaan ja toistamaan alkuperäisen Uutis viestin mukaisesti ilman yhtään virheitä.

Eikä asia lopu siihen. Usein väärin tulkittu tietoa levitetään kylissä kahvipöydän ääressä tai nuotiolla kala retkellä. Se on hirvittävää kuultavaa kuin aikuiset ihmiset puhuvat ja levittävät niin paljon väärää tulkintaa, suoraan sanottuna tiedon puppua. Vääristä tulkinnoista ei kukaan hyödy. Se vain sitoo ihmiset älyttömyyden oravan pyörään.  

Helluntai uskovaisten ihmisen keskuudessa on se sama emigrantti ilmiö. Uskovaiset ihmiset vajavaisesti tulkitsevat tietoa, ja levittävät sitä heidän mielensä mukaista totuutena.

Järkyttäviä Harha Uskoja

Yksi esimerkki mitä Karjalaisten emigranttien mielen ajattelu poikii ulkomailla. Tuon esille karjalainen, siksi että Karjalaisilla on ollut syvä taikauskon perinne kotimaassa. Se on istutettu syvällä ihmisten elävään sieluun äidin maidon kautta lapsille.

Suomalaiset Australiassa usein muuttivat etelä osa valtioihin usein siksi että siellä oli suhteellisen viileä talvi sää. Yöt olivat pakkasen puolella ja luntakin satoi 1000 metrin korkeudella vuorilla. Toinen tekijä oli lohi järvet, joet ja mäntymetsä metsurin työt. Useat kymmenet Suomalaiset emigrantit muuttivat Tumut nimiseen maaseutu kylään, ja lähellä olevaan Batlow niminen kylä NSW osa valtiossa. Suuri osa heistä oli uskovaisia helluntailaisia.  Heillä oli myös perhettä, ja lapset olivat usein vanhemmille uuden maan Englanti kielen tulkkina, asioissa missä vanhemmat eivät pystyneet ymmärtämään virka asioitten yksityiskohtia.

40 vuotta aikaa on mennyt eteenpäin, Suomalaiset metsuri vanhemmat ovat luopuneet työstä ja päässeet eläkkeelle. Heidän emigrantti lapsensa vielä ovat työ iässä.

Mikä on Suomalaisen Emigrantin Maailmakuva?

Mikä on heidän elämänsä filosofia?

Yksi Helluntaisen perheen poika Batlowissa uskoo ja on täysin vakuuttunut, että maailma on lättänä kuin pannukakku. Hänellä on täysi usko siihen, että littana maa on totta ja Raamatussa on vihjattu se totuus.

Yritin kertoa hänelle, että littana maa pallon voi todistaa olevan väärä usko ja valheellinen tieto. Käytin esimerkkinä maa pinnan kaartavuus. Jos menee Australian meren itä rannalle, aikaisin ennen  auringon nousua. Sitten kohdistaa katseen sille vuori vyöhykkeelle mikä on merestä sisämaahan päin lännessä.  Noin kello 6:00 aamulla huomaa, että aurinko alkaa paistamaan ensin vuoren harjulle, ja valon säteen rintama hitaasti tulee alaspäin vuoren rinnettä. Kello 6:30 aikaa auringon säteet saattavat paistaa kerros talon yläkerrokseen, ja siitä ajassa eteenpäin auringon säteet keila laskee alaspäin. Kello 7:00 aamulla auringon säteet saattavat jo paistaa suoraan henkilöön, joka seisoo meren hiekka rannalla.

Lättänä maailmakuva opetukseen hurahtanut henkilö ei ota vastaan järkevää ajattelua. Miksi? Siksi että uskossa on pakkomielinen, eikä ajattele uskon asioita järkevästi.

 Sellainen pakkomielinen ajattelu tapa on huono todistus uskovaisen vanhempien pojalta koulutetuille yhteyskunnan ihmisille. Siinä huvin helposti yhdistetään pisteet Karjalan takapajulan taikauskoon, ja lahkolaisuuteen.  Uskovaisten vanhempien maailmakuva usein ei ole saanut mitään sijaa tai vaikuttanut toiseen sukupolveen. Miksi? Siksi että puuttui teologian ymmärrys Raamatusta. Heillä kyllä oli uskoa, ja paljon ystävällistä rakkautta, mutta todellisuuden tieto Juutalaisesta Pyhästä Raamatusta oli heikko. Eikä mitään kunnioitusta Juutalaisten 3460 vuoden historialle, suhteessa Elämän Luojan säätämät ruoka säännöt. He eivät kunnioittaneet Elämän Luojan selkeitä sanan käskyjä. Heillä oli käytössä Paavali kortti, millä hylkäsivät suurin osin kaikki Juutalaisten Pyhän Raamatun lait.         

Järkevän logiikan avulla ihminen voi löytää totuuden asioissa. Siksi logiikan neljä periaatetta on malli kaava, miten ihminen oppii ajattelemaan järkevällä tavalla.

Karjalaisten Taikauskon perinne on vaarallinen ominaisuus subjektiiviselle uskonnolle.

Juutalaisen Pyhän Raamatun uskovaisille

Helluntailaisten yhteydessä on niitä samoja taikauskon ominaisuuksia, heille on vaikea keskustella asioista tiedon pohjalta järkevästi. He korostavat uskoa. Yksi uskovainen entinen metsuri väitti minulle, että pelastusta ei voi ymmärtää. Niin kuin Pelastus käsitettä ei voi tiedon kautta perustella.  Hänellä ei ollut mitään objektiivistä tietoa millä perusteella ihminen voi tietää että on Pelastunut.

Helluntalaisille on opetettu että heidän kokemus, se uikutus, syntinen ihminen parkua, huutaa ja itkeä, saadakseen syniit anteeksi. Se on ymmärrettävää silloin kuin on pelastunut. Mutta jos 50 vuotta vyöhemmin vielä hakee sitä samaa tunnetta, parkumista, uikuttamista, valitusta ja vollotusta, sellainen käytäntö ei löydy Juutalaisesta Pyhästä Raamatusta.

Sehän on selvä piirre pakkomielisestä lahkolaisuudesta. Siinä henkilö on luonut omassa mielessä subjektiivisen uskonnon käsitys kohteen itselle, tunne kokemus, eikä voi selittää millään puntaan tiedon perusteilla miksi hän on pelastunut.  

Henkilö kyllä vaatii, että ihmisten pitää uskoa, ja viittaa Paavalin Uuteen Testamenttiin, miten uskon kautta ihminen pelastuu. Mutta ymmärryksen tasolla tietoa hän ei kykene selvittämään itselle tai toisille.

Onko olemassa tiedon peruste, miten ihminen voi pelastua?

Kyllä on. e tieto löytyy Juutalaisesta Pyhästä Raamatusta. Uskovainen ehnilö voi ottaa sen viestin vastaan. Tunnustaa uskon itselle, ja toisille. Kirkon opetukset käyttävät sanaa Uskon Tunnustus.

Jossain kirkoissa on Kirkon Opetuksen tunnustus. Se ei ole sama kuin Uskon tunnustus.

Kirkon opetuksen tunnustuksen kautta henkilö sitoo itsensä opetukselle tullakseen kirkon jäseneksi.  

Ihminen pelastus alkaa pienillä askeleilla uskolla. Usko Juutalaisen Pyhän Raamatun sanaan.

Tieto pelastuksesta tulee lukemalla Evankeliumia  

Ihminen usein itse tuntee oman elävän sielun tilansa. Ja hakee Elämän Luojan Hengeltä rehellisesti ratkaisua, että paha oma tunto tai kuoleman pelko siirtyisi.

Syntien päästö, vapaus ja pelastus tulee Jeesuksen kautta. Jeesus on se sovittaja ihmisen ja Yehovan välillä.

Taivaan isä, Alku Syy, Elämän Luoja, YHWH, Yehova, Abrahamin; Isaakin, ja Jaakobin Elohim.

Ei ole sama kuin Yeshua Nasaretista. Se vaatii järkevää ajattelua, että ei runttaa tietoa yhteen tunne putkeen.

Helluntailaiset uskovaiset ovat unohtaneet, että Elämän Luoja on huippu älyllinen olento.

Joka on suunnitellut kaikki elämän terveet muodot maan päällä. Se vaatii paljon aikaa, että edes alkaa ymmärtää minkälaisen  maailman keskelle ihmiset ovat syntyneet.

Totta on, että ensisijainen  todiste Elman Luojasta löytyy luonnollisesta elämästä. Kasvit, kukat, kalat, perhoiset, hyönteiset,  linnut, ihmiset, ja eläimet.   

Mutta eihän pakkomielisillä uskovaisilla ole sellaiseen aikaa, kun viettää aikaa luonnon keskellä. Heillä on aina kiire hakemaan lisää begonia pöytään.

Siksi pitää mennä alkuperäiseen tiedon lähteeseen, Yeshua Pelastaja elämän esimerkin ja opetuksen lähteeseen. Matteus 6:15-34.

Elämän Luojan Huolenpito

”Sen tähden minä sanon teille: älkää huolehtiko hengestänne, siitä mitä söisitte tai joisitte, älkää ruumiistanne, siitä millä sen vaatettaisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?

Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ja olettehan te paljon enemmän arvoisia kuin linnut! Kuka teistä voi murehtimalla lisätä elämänsä pituutta kyynäränkään vertaa?

”Mitä te vaatetuksesta huolehditte! Katsokaa kedon kukkia, kuinka ne nousevat maasta: eivät ne näe vaivaa eivätkä kehrää.

Minä sanon teille: edes Salomo kaikessa loistossaan ei ollut niin vaatetettu kuin mikä tahansa niistä.

Kun Elohim näin pukee kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna joutuu uuniin, niin tottahan hän teistä huolehtii, te vähäuskoiset!

”Älkää siis murehtiko: ’Mitä me nyt syömme?’ tai ’Mitä me juomme?’ tai ’Mistä me saamme vaatteet?

Tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne tietää kyllä, että te tarvitsette kaikkea tätä.

Etsikää ennen kaikkea Adonai valtakuntaa ja hänen vanhurskasta tahtoaan, niin teille annetaan kaikki tämäkin. Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet.”     

Tässä yksi esimerkki Presbyteeri kirkon luku 2.  Käännetty Englanti Suomeksi.

Luku 2 – Jumalasta ja Pyhästä Kolminaisuudesta

I. On olemassa vain yksi elävä ja todellinen Jumala, joka on ääretön olemuksessa ja täydellisyydessä, puhtain henki, näkymätön, ilman ruumista, osia tai intohimoja, muuttumaton, valtava, iankaikkinen, käsittämätön, kaikkivaltias, viisain, pyhin , vapaimmin, ehdottomimmin, työskentelee kaikessa oman muuttumattoman ja kaikkein vanhurskaimman tahdon ohjeiden mukaisesti, oman kunniansa puolesta, rakastavin, armollinen, armollinen, pitkä kärsivä, runsaasti hyvyydessä ja totuudessa, anteeksiantavan vääryyden, rikkomuksen, ja synti; palkinto niistä, jotka etsivät häntä ahkerasti; ja oikeudenmukaisimpia ja kauheimpia tuomioissaan; vihaa kaikkea syntiä; ja joka ei missään nimessä selvitä syyllisyyttä.

II. Jumalalla on koko elämä, kirkkaus, hyvyys, siunaus itsessään; ja on yksin sisällään ja riittää kaikkiin, hän ei tarvitse mitään luomiaan olentoja, jotka eivät ole saaneet niistä mitään kunniaa, vaan osoittavat vain omaa kunniaa niissä, heillä ja heillä; hän on kaiken olennon ainoa perusta, jolle, kenen kautta ja kenelle kaikki ovat; ja hänellä on kaikkein suvereenin hallinto heitä kohtaan, heille tai heille tapahtuvaksi, mitä hän itse haluaa. Hänen silmissään kaikki asiat ovat avoimia ja ilmeisiä; hänen tietonsa ovat äärettömiä, erehtymättömiä ja riippumattomia olennosta; joten mikään ei ole hänelle ehdollista tai epävarmaa. Hän on kaikkein pyhin kaikissa neuvoissaan, kaikissa töissään ja kaikissa käskyissään. Hänelle johtuu enkeleistä ja ihmisistä, ja kaikista muista olennoista, jumalanpalvelusta, palvelusta tai kuuliaisuudesta, joita hän mielellään vaatii heiltä.

III. Jumalan yhtenäisyydessä on kolme henkilöä, joilla on yksi sisältö, voima ja ikuisuus: Jumala Isä, Jumala Poika ja Pyhä Henki Jumala. Isä ei ole ketään, ei syntynyt eikä etene; Poika on ikuisesti syntynyt Isästä; Pyhä Henki, joka tulee ikuisesti Isästä ja Pojasta.

https://www.presbyterian.org.au/index.php/resources/westminster-confession-of-faith