Susi

Virhe Uskomukset Johtavat Virhe Oppiin ja Virhe Lakiin

Virhe uskomukset johtavat virhe lakiin, väite.  Miksi ihmisten uskomuksista ihmiset ovat tehneen uskonnon lakeja? Vastaus siihen löytyy ihmisen elävän sielun mielen toiminnasta ja ihmisen älyn ja tajunnan perus ominaisuukset olla utelias ja luonnollinen nälkä tiedolle ja tietoteoriaan. Mitä ihminen olisi ilman niitä Elämän Luojan antamia rajallisia ominaisuuksia, äly, tajunta ja mielikuvitus? Ei ainakaan Elämän Luojan kuvan kaltainen.

Tietoteoria

”Tietoteoria (myös tieto-oppi, epistemologia, gnoseologia) on filosofian osa, jossa tutkitaan käsitteellisin, filosofisin menetelmin tietoa, tiedon mahdollisuutta, luonnetta, alkuperää ja rajoja sekä käsitysten tai teorioiden oikeutusta yleensä.

-Wikipedia.

“Tieteenfilosofia luetaan joskus tietoteorian osaksi. Tietoteoriaan liittyviä suuntauksia ovat muun muassa rationalismi, empirismi, skeptisismi, pragmatismi ja agnostismi.”

Sanalla tieto on tavallisesti kolme erilaista käyttötapaa, mikä aiheuttaa usein epäselvyyttä tietoa koskevissa keskusteluissa. Eri käyttötavat ovat:

  • Tuttuustieto: ”Tiedän nimen” (eli, henkilön nimen perusteella).
  • Taitotieto eli osaaminen: ”Tiedän, kuinka käyttää konetta (eli, olen oppinut koneen käytön).
  • Propositionaalinen eli väitelauseilla ilmaistava tieto: Tiedän, että neste vesi juoksee alamäkeen päin.

”Näiden erojen lisäksi tehdään jako tiedon ja informaation välillä, joskin suomen kielestä puuttuu sanan informaatio kotoperäinen vastine. Niinpä tietoa voi olla vain toimijalla, kun taas mikä tahansa kaikkeuden osa sisältää informaatiota: ihmiset, kirjat, tietokoneet, kivet ja niin edelleen.”

“Yksi ero informaation ja tiedon välillä on, että informaatio voi olla epätotta. ”Epätosi tieto” on sen sijaan harhaanjohtava käsite, sillä osoittamalla käsityksen epätotuus voidaan osoittaa, ettei kyseinen käsitys ole tietoa.”

“Heikon tiedon määritelmän mukaan tieto tarkoittaa samaa kuin tosi käsitys. Informaation käsite on silti olennainen tieto-opin kannalta, esimerkiksi tieteen tavoitteena voidaan pitää todellisuutta koskevan informaation tuottaminen.”

-Wikipedia.

“Tietoteoriaan on viimeisten viidenkymmenen vuoden aikana tullut käytännöllisempiä piirteitä. Kun antiikin ajoista lähtien on tietoteoreetikkojen mieliä vaivannut muun muassa akateemisen skeptisismin haaste eli kysymys siitä, onko sanalla tieto lainkaan ristiriidattomia käyttöjä, on sittemmin osa mielenkiinnosta suuntautunut niin kutsuttuja naturalistisia tietoteorioita kohtaan, jotka pyrkivät käsittelemään tietävää toimijaa luonnontieteiden näkökulmasta. Naturalistisen tietoteorian mukaan tietoteoria voidaan nähdä osana psykologiaa.”

Oikeutusteoria

”Oikeutusteoriat ovat tietoteoriassa teorioita, jotka pyrkivät ymmärtämään väittämien tai uskomusten oikeutusta.

Oikeutuksella tarkoitetaan niitä syitä, joiden vuoksi joku omaa uskomuksen; selitystä, jonka vuoksi uskomus olisi tosi; tai kuvausta sille, kuinka joku katsoo tietävänsä sen mitä tietää.

Esimerkiksi jos henkilö A esittää jonkun väitteen ja henkilö B kyseenalaistaa sen, A:n seuraava siirto olisi todennäköisesti tarjota joku tällainen oikeutus väitteelleen.”

”Yleisesti oikeuttaminen liittyy moniin asioihin: uskomuksiin, tekoihin, tunteisiin, väitteisiin, lakeihin, teorioihin jne. Tietoteoria keskittyy uskomuksiin. Tämä johtuu ennen kaikkea siitä, että perinteinen tiedon määritelmä määrittelee tiedon olevan ”hyvin perusteltu (oikeutettu) tosi uskomus”.”

Perustelun Teoria

Perustelun teoria on osa epistemologiaa, joka yrittää ymmärtää väitteiden ja uskomusten perusteltavuuden.

Epistemologiat ovat kiinnostuneita uskomuksen erilaisista episteemisistä piirteistä, joihin kuuluvat perustelun, oikeuden, rationaalisuuden ja todennäköisyyden ideat.

Löysästi, perustella on syy siihen, että joku (oikein) uskoo.

“Kun väite on epävarma, perusteluilla voidaan tukea väitettä ja vähentää tai poistaa epäily. Perusteluissa voidaan käyttää empirismiä (aistien todisteita), arvovaltaista todistusta (vetoomus kriteereihin ja auktoriteettiin) tai syytä.”

Aiheet

Perustelu keskittyy uskomuksiin. Tämä johtuu osittain siitä, että tiedon määritelmä “perusteltuina todellisina uskomuksina” vaikuttaa usein teoriaan,………………

Yleisemmin perustelujen teoriat keskittyvät lausumien tai ehdotusten oikeuttamiseen.

“Perustelun aiheella on ollut tärkeä rooli tiedon arvossa “perusteltuina todellisina uskomuksina”. Jotkut nykyajan epistemologiat, kuten Jonathan Kvanvig, väittävät, että perustelu ei ole välttämätöntä totuuteen pääsemiseksi ja virheiden välttämiseksi.”

“Kvanvig yrittää osoittaa, että tieto ei ole arvokkaampaa kuin tosi usko, ja hylkäsi prosessissa oikeutuksen tarpeen, koska perustelu ei ollut yhteydessä totuuteen.”

Selitykset

Perustelu on syy siihen, miksi joku uskoo oikein, selityksen, miksi uskomus on totta, tai selityksen siitä, kuinka ihminen tietää mitä tietää.

Lähes samalla tavalla argumentit ja selitykset voivat sekoittaa toisiinsa, samoin selitykset ja perusteet.

Lausunnot, jotka ovat perusteita joillekin toimille, esitetään argumentteina. Esimerkiksi varkauden perusteluyritykset selittävät yleensä motiivit (esim. Nälkää pitävän perheen ruokinta).

“On tärkeää olla tietoinen, kun selityksellä ei ole perusteita. Rikosprofiili voi tarjota selityksen epäiltyjen käyttäytymisestä (esim. Henkilö menetti työnsä, henkilö karkotettiin jne.), Ja tällaiset lausunnot voivat auttaa meitä ymmärtämään miksi henkilö teki rikoksen.”

Kriittinen kuuntelija voi uskoa, että puhuja yrittää saada myötätuntonsa ihmiseen ja hänen toimiinsa, mutta ei seuraa, että selitystä ehdottava henkilö suhtautuisi myötätuntoisesti selitettäviin näkemyksiin tai toimiin.

Tämä on tärkeä ero, koska meidän on kyettävä ymmärtämään ja selittämään kauheita tapahtumia ja käyttäytymistä yrittämällä hillitä sitä.

Oikeuttajat

“Jos uskomus on perusteltu, on jotain, joka oikeuttaa sen, ja jota voidaan kutsua sen “oikeuttajaksi”. Yleisiä esimerkkejä ovat:

  • Abduktiivinen päättely
  • Ennakkotieto
  • Perustelu

-Wikipedia.

Virhe Uskomukset Usein Johtavat Virhe Lakiin

Yksi virheellinen ominaisuus Paavalissa kirjeitten kirjoittaessa on se, että Paavali kirjoittajana ei aina ole erottanut sen ajan eri lakeja toisistaan. Hän kuin hän olettaa että kirjeen lukija itse tunnistaisi ne eri lait mille Juutalaiset silloin olivat ajautuneet yhdestä tai toisesta syystä.  

Paavalin ajan lakeja

  1. Luonnon Oikeudenmukaisuus (Natural Law)
  2. Mooseksen laki
  3. Fariseusten / Juutalaisten laki (halakha)
  4. Roomalaisten laki

Paavalin kirje Juutalaisuuden uskonnon tuntijoille Rooma kaupungissa. Kirjeen vastaan ottaja, lukijat olivat Juutalaisia tai Juutalaisuudelle kääntyneen jossain vaiheessa elämää. Muuten olisi täysin turhaa Paavalin aloitta kirjeen lauseita sillä tavalla kuin Paavali aloitta kirjeen osia.

Jakeessa 18-20 Paavali heittää ja kelaa Luonnon oikeudenmukaisuuden lakia.

Luku 2 jae 17, Paavali suorastaa sanoo, että jos kirjeen lukija sanoo olevan Juutalainen.

Juutalaiset ja laki

Rooma 2:17

”Kuinka siis on? Sinä sanot itseäsi juutalaiseksi, sinä luotat lakiin ja ylpeilet Jumalastasi.”

Laista sinä opit tuntemaan hänen tahtonsa ja erottamaan sen, mikä on tärkeää.

Sinä uskot olevasi sokeiden opastaja ja pimeydessä elävien valo, ymmärtämättömien kasvattaja ja kokemattomien opettaja, kun sinulla on tieto ja totuus hallussasi lakiin kirjoitettuna.

Kun siis opetat muita, etkö opetakaan itseäsi? Varastatko itse, vaikka julistat, ettei saa varastaa?

Teetkö itse aviorikoksen, vaikka kiellät muita tekemästä? Anastatko itsellesi temppelien aarteita, vaikka inhoat epäjumalia?

Kuinka sinä, joka ylpeilet laista, häpäiset Jumalaa rikkomalla lakia?

On kirjoitettu: »Teidän vuoksenne pakanakansat pilkkaavat Jumalan nimeä.”  

Paavali viittasi Jesajan kirjaan luku 52:5,6.     

Paavalin kirje Rooma kaupunkiin on täynnä tyypillistä Juutalaisen Fariseuksen saarnaa. Paavali tuo ulos sitä mihin hän oli eniten panostanut Fariseus Juutalaisen elämässä 25 vuotta aikaisemmin, eikä vieläkään Paavalilta ollut entiset opetukset unohtuneet.

Paavali kirjoitti Aabrahamin ja Elämän Luojan Liiton merkki ympärileikkauksesta.

Rooma Luku 2: 25-

”Ympärileikkaus on kyllä hyödyksi, jos noudatat lakia. Mutta jos olet lainrikkoja, ympärileikkauksesi on mitätön.

Jos ympärileikkaamaton noudattaa lain säännöksiä, eikö häntä silloin tule pitää ympärileikattuna?

Ulkonaisesti ympärileikkaamaton, joka noudattaa lain käskyjä, on tuomitseva sinut, joka lain kirjaimesta ja ympärileikkauksesta huolimatta rikot lakia.

Oikea juutalainen ei ole se, joka on juutalainen ulkonaisesti, eikä oikea ympärileikkaus ole se, joka on ulkonaisesti näkyvänä ruumiissa.

Oikea juutalainen on se, joka on juutalainen sisimmässään, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus, jota ei saa aikaan laki, vaan Henki. Tällainen juutalainen saa kiitoksen Jumalalta, ei ihmisiltä.”

Tässä Paavali purkaa sitä sekoilun ongelmaa mitä Rooma uskovaisten keskuudessa oli esillä aiheuttamassa epäselvyyttä. Se oli Fariseus Juutalaisten suullinen perinne laki Halakha.

Paavali yrittää perustella mitkä ovat oikeita uskomuksia, ja mitkä ovat virheellisiä uskomuksia Juutalaisten keskuudessa, Mooseksen Lain näkökulmasta.

Paavali itse tunnisti, että hän Juutalaisena Fariseuksena oli huijattu, virheellisillä uskomuksilla. Sillä virheelliset uskomukset perustuivat virheelliseen tietoon (Halakha), ja virheellinen tieto ei tuotanut sitä hedelmää mitä uskonto olisi pitänyt tuottaa, uskoa ja luottamusta Elämän Luojaan.

Mooseksen laki ei ollut virheellinen silloin kuin Elämän Luoja ilmestyi ja antoi sen Mooseksen kautta Israelille noin 3460 vuotta  sitten.

Elämän Luojan ilmestyminen Siinain vuorella oli hengellinen totuus, sen todellisuutta ei voi selittää pois, sanomalla että se ilmestyminen, Mooseksen ja Israelin kansalle, todistus Elämän Luojan olemassa olosta olisi ollut sattumaa.

Suurten ihme tekojen kautta Elämän Luoja (YHWH) ilmestyi Siinain vuorella, ei ollut mitenkää epäselvää Moosekselle, Israelin kansalle eikä pitäisi olla epäselvää nykypäivänä Pyhien kirjoituksien uskovaisille.

2 Mooseksen kirja 20:1-

”Niin Elohim puhui kaiken tämän:

»Minä olen Adonai, sinun Elohim, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta. ”Sinulla ei saa olla muita jumalia.”

Mitä Paavali sanoi virheellisten uskomuksien seurauksesta?

Paavali sanoi, että virheelliset uskomukset pettivät hänet.

Rooma 7:11

”Saatuaan lain käskystä aiheen synti käskyn avulla petti ja surmasi minut. Laki itse on silti pyhä, ja käsky on pyhä, oikea ja hyvä.”

Tässä 5 eri raamatun käännöstä. Kaikki sanoo saman asian.

Romans 7:11 Complete Jewish Bible (CJB)

“For sin, seizing the opportunity afforded by the commandment, deceived me; and through the commandment, sin killed me.”

Romans 7:11 Wycliffe Bible (WYC)

“For sin, through occasion taken by the commandment, deceived me, and by that it slew me [and by it slew me].”

Romans 7:11 King James Version (KJV)

“For sin, taking occasion by the commandment, deceived me, and by it slew me.”

Romans 7:11 New American Standard Bible (NASB)

“for sin, taking an opportunity through the commandment, deceived me and through it killed me.”

Romans 7:11 Revised Standard Version (RSV)

“For sin, finding opportunity in the commandment, deceived me and by it killed me.”

7:11

”Saatuaan lain käskystä aiheen synti käskyn avulla petti ja surmasi minut. Laki itse on silti pyhä, ja käsky on pyhä, oikea ja hyvä.”

Pettäjän Syypukki

Syypukki oli Paavalin ajan Juutalainen Fariseuksien suullinen Halakha opetus ”laki”.  Temppeli papit eivät hyväksyneet sitä Fariseuksen suullista Halakha opetus ”lakia”. Samoin Juutalainen lahko Essenit, ne eivät hyväksyneet Paavalin ajan suullista Fariseuksen perinne Halakha ”lakia”.

Juutalaisten Suullinen Halakha Laki Petti Fariseus Saulin

Se laki mikä petti Saulin, oli Fariseusten virheellinen suullinen perinne Halakha opetus laki. Tämä totuus pitäisi olla päivän selvää raamatun tutkija Kristityille. Mutta toisin on kirkkojen opetuksessa. Kristittyjen kirkkojen opetus ei tajua sitä suurta eroa mikä oli Juutalaisten Fariseusten Halakha laki, ja Mooseksen lain välillä.

Mooseksen laki on:

  • Pyhä
  • Hyvä
  • Oikea

Mooseksen laki ei petä ihmistä, miksi ei petä? Siksi että se on saatu Elämän Luojan suusta suoraan, Siinain vuorella.

Mooseksen Laki (Torah) ei pettänyt Jeesusta Nazaretista. Se oli ainoa luotettava sisältö Jeesuksen elävän sielun mielen toiminalle 40 päivän paaston aikana. Jeesus täysin luotti Pyhiin kirjoituksiin, ja antoi oman elämänsä Pyhien kirjoituksien (Nevi’im, Tanakh, Torah).

Se mikä pettää ihmiset ovat virheelliset ihmisten tulkinnat lain hengestä.

  1. Luonnon Oikeudenmukaisuus (Natural Law)
  2. Mooseksen laki
  3. Juutalaisten suullinen perinne laki (halakha)
  4. Kansan valtion laki

Apostoli Paavali tunnistaa, Rooma kirjeessä, että Fariseus Saulina hän oli ajautunut itsepetokseen. Saulin äly, tajunta, mielikuvitus, tahto, muisti ja tunteet olivat pahasti pois hengellisen elämän raiteilta.

Saulin oma tahto ajoi häntä eteenpäin intohimoisesti, ammatti Fariseus, urakalla teki Fariseus Rabbi työtä vaikkapa ei ollut hengellisillä Elämän Luojan antamilla raiteilla.

Sauli oli niin pahasti pihalla, että hänen piti kokea jotain yliluonnollista takapakkia, ja tipahtaa pois hevosen selästä, että Saulin äly, tajunta, mielikuvitus, tahto, muisti ja tunteet löysivät aidon hengellisyyden, Jeesuksen Pyhän Hengen kautta.

Saulin oma tahto oli vienyt hänet itsekkyyden harha tielle, ja Fariseusten Halakha opetus laki yllytti Rabbi Saulia intohimoiselle Juutalaiselle opettaja/ohjaaja ammatille. Saulin ammatti ura oli pian saamassa käänteen Damaskos tiellä, kohti aitoa hengellisyyttä Jeesuksen ja Raamatun Pyhien kirjoituksien opetuksen alaisena.

Saulin oma tahto ja oma ymmärrys oli siirryttävä ajattelemaan mitä Pyhät Kirjoitukset sanovat asiasta. 25 vuoden jälkeen Jeesuksen Ylösnousemuksesta, Paavali vielä 25 vuotta myöhemmin pohti ja kirjoitti Juutalaisille hänen elämänsä käännöksestä.

Paavalin elämän kokemus Fariseus Juutalaisena, vaati että hän yrittää auttaa toisia Juutalaisia Fariseuksia ketkä olivat myös joutuneen virheellisen opetuksen kautta synnin petoksen, ja virheellinen uskomus ja opetus oli pettänyt monia Juutalaisia virheellisiin uskomuksiin Elämän Luojasta.

 ”Saatuaan lain käskystä aiheen synti käskyn avulla petti ja surmasi minut.”

Jos Paavali tiesi mistään mitään, se oli Fariseus Juutalaisten opetuksesta.

Jeesuksen opetus hänen seuraajille

Johannes 14: 8-11.    

”Filippus sanoi hänelle: »Herra, anna meidän nähdä Isä, muuta emme pyydä. ”Jeesus vastasi:

”Etkö sinä, Filippus, tunne minua, vaikka olen jo näin kauan ollut teidän seurassanne? Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän. Kuinka voit sanoa: ’Anna meidän nähdä Isä’?

Etkö usko, että minä olen Isässä ja Isä on minussa? Kun puhun teille, en puhu omissa nimissäni: Isä on minussa, ja minun tekoni ovat hänen tekojaan. Uskokaa, kun sanon, että minä olen Isässä ja Isä on minussa. Ellette muuten usko, uskokaa minun tekojeni tähden.”

Kiitos vierailusta Koti Uskonto ja Isänmaa verkkosivuilla. Ole hyvä ja käy myös Koti Uskonto Isänmaa Face Book sivuilla, ja tykkää reilusti ystävien kanssa. Kiitos!

https://www.facebook.com/OikeusElamaanvapauteenJaOmaisuudelle/