koti uskonto isanmaa

Mikä Ihmeen Laki?

Apostoli Paavali kirjoitus tyyli on usein löysä suhteessa laki, hän ei tee selvää mistä laista hän puhuu. Hän kuin olettaa että lukija tietäisi mistä hän kirjoitta, ja usein vaihtaa yhdestä laista toiseen samassa kirjeen luvussa.

Mitä lakeja oli olemassa Paavalin aikana?

  1. Luonnon Oikeudenmukaisuus (Natural Law)
  2. Mooseksen laki
  3. Juutalaisten laki (halakha)
  4. Roomalaisten laki

Paavali kirje Rooma nimiseen kaupunkiin, luku 7: Paavali käyttää vertausta, naimisissa olevan naisen sitoutuminen avio puoleensa.

Rooma kaupunkiin kirje.

Luku 7: 1-

”Veljet, tehän tunnette lain ja tiedätte, että laki hallitsee ihmistä niin kauan kuin hän elää.

Laki sitoo naimisissa olevan naisen mieheensä niin kauan kuin tämä on elossa. Mutta jos mies kuolee, nainen vapautuu siitä laista, joka sitoi hänet mieheen.

Jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle, hän on avionrikkoja. Mutta miehensä kuoltua hän on vapaa lain määräyksestä eikä tee aviorikosta, jos menee naimisiin toisen miehen kanssa.”

Mistä laista Paavali puhuu niin löysästi?

”Mutta jos mies kuolee, nainen vapautuu siitä laista, joka sitoi hänet mieheen.  Jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle, hän on avionrikkoja. Mutta miehensä kuoltua hän on vapaa lain määräyksestä eikä tee aviorikosta”………………….

Sellaista laki ei ole Mooseksen laissa. Mooseksen laki ei anna vapauksia mennä uusiin naimisiin, ainoastaan jos ei ole lapsia, sitten nainen voi mennä naimisiin kuolleen miehen veljen  kanssa. Nainen syyllistyy haureuteen, jos menee naimisiin, ja Mooseksen lain mukaan saa kuoleman tuomion. Ainoa vaihtoehto on lankousavioliitto.  

Lankousavioliitto

5 Mooseksen kirja 25:5,6.

”Jos samalla perintötilalla asuvista veljeksistä toinen kuolee eikä hänellä ole poikaa, hänen leskensä ei saa mennä vaimoksi kenellekään sukuun kuulumattomalle. Hänen lankonsa tulee yhtyä häneen, ottaa hänet vaimokseen ja näin täyttää velvollisuutensa hänen lankonaan. 6Naisen synnyttämä esikoinen katsottakoon ensimmäisen miehen pojaksi, jotta hänen nimensä ei häviäisi Israelista.”

Mistä laista Paavali kirjoittaa, jos ei Mooseksen laista?

Paavalin mielessä on Juutalainen laki, siis Juutalainen perinne, mikä oli otettu yhteyskunnan käyttöön. Paavali usein löysästi sekoittaa Juutalaisten lait Mooseksen lain kanssa, eikä erikoisesti erota yhtä toisesta.

Siten vertaus    

”Laki sitoo naimisissa olevan naisen mieheensä niin kauan kuin tämä on elossa. Mutta jos mies kuolee, nainen vapautuu siitä laista, joka sitoi hänet mieheen.”

”Jos hän miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle, hän on avionrikkoja. Mutta miehensä kuoltua hän on vapaa lain määräyksestä eikä tee aviorikosta, jos menee naimisiin toisen miehen kanssa.”

Kuka tässä Paavalin vertauksessa kuoli?

Se oli naisen mies, jonka Juutalaisten avioliitto laki oli sitonut puolisot yhteen. Naisella ei ollut “Juutalaisten lain” oikeuksia erota, saadakseen itselle toisen miehen. Kunnes mies kuoli, sanoi Paavali.

Miten sitten tämä Paavalin vertauskuva, auttoi kirjeen lukijaa ymmärtämään Juutalaisia lain suhteen, Mooseksen lakiin ja Kristuksen kuolemaan?

”Veljet, tehän tunnette lain ja tiedätte, että laki hallitsee ihmistä niin kauan kuin hän elää.”

Paavalilla on tietoinen kirjeen lukijoista, että lukijat tuntevat lait, ja ovat uskollisesti sitoutuneet sille Juutalaiselle laille.

Mutta Paavali ei kirjeessä selvitä mistä laista hän puhuu?

Oliko Paavali lukenut kirjeen mikä oli tullut Jerusalemiin Rooman kaupungista?

Mitä lakeja oli olemassa Paavalin aikana?

  1. Luonnon Oikeudenmukaisuus (Natural Law)
  2. Mooseksen laki
  3. Juutalaisten laki (halakha)
  4. Roomalaisten laki

Halakha

”Halakha (hepr. ‏הלכה‎ eli polku tai tapa kulkea) on juutalainen lakikokoelma, joka kattaa uskonnollisen ja käytännön elämän alueita. Lakikokoelmaan kuuluu Tooran lakien lisäksi Talmudin ja rabbiinisten kirjoitusten lakeja, sekä perinnäissäädöksiä.

Halakha on aikoinaan määrittänyt useissa juutalaisissa oikeusistuimissa toimeenpantavan lain. Myös nykyisin Israelin oikeusjärjestelmän eräät osat pohjautuvat halakhaan. Halakhan tarkempi noudattaminen jää kuitenkin yksilön vastuulle.”

-Wikipedia.   

Paavali oli Juutalainen Fariseus,  fariseukset vapaammin kannustivat Juutalaisia perinteitä, suullisia lakeja.

Saddukeukset (temppelin papit) luultavasti eivät olisi hyväksyneet sitä Juutalaisten lakia mistä Paavali kirjoitta ”lakina”….

”Veljet (Fariseukset ja Kristityt), tehän tunnette lain ja tiedätte, että laki hallitsee ihmistä niin kauan kuin hän elää.”

“Laki sitoo naimisissa olevan naisen mieheensä niin kauan kuin tämä on elossa. Mutta jos mies kuolee, nainen vapautuu siitä laista, joka sitoi hänet mieheen.”

Vaikkapa Paavali kirjoittaa näin “laista”, hän ei tee selvää eroa Mooseksen laista Juutalaisten Halakha lakiin. Siksi ei pidä olettaa, että Paavali olisi enemmän tarkka aiheen kirjoittamisessa kuin hän todellisuudessa on kirjeissä.     

Mooseksen laki.

Seuraavassa jakeessa Paavali viitta Mooseksen lakiin.

”Samoin on teidän laitanne, veljeni. Kristuksen kuolemassa te hänen ruumiinsa jäseninä olette kuolleet vapaiksi laista ja kuulutte nyt toiselle, hänelle, joka on herätetty kuolleista. Näin me kannamme hedelmää Jumalalle.”

Kuka tässä Paavalin vertauskuvassa kuoli?

Ihminen kuoli, se naisen mies.

Mitä Paavali tarkoittaa vertauksella?

Paavali tarkoittaa vertauksella sitä, että sinä Kristitty (kirjeen lukija) olet se mies, joka on kuollut, ja kuoleman kautta olet vapautettu naisesta. En enää ole sidottu lain kautta naiseen. Etkä ole lain sitoma orja.

Mitä muuta mahdollisuutta Paavalin vertauksella on?  

Ei ole muuta mahdollisuutta, eihän laki voi kuolla. Ihmiset kyllä voivat kuolla. Paavali ehdotta kirjeen lukijaa kuolla synnille, ja elää uutta elämää Kristuksen lunastus työn vapaudessa.

Eihän Paavali sanonut kirjeen lukijalle, että laki olisi kuollut.

Valitettavasti monet instituutio kirkot ovat tulkinneet Paavalin kirjeen niin että Mooseksen laki kuoli.  Ja sen lisäksi, tappamalla lait, kristitty saa elää kaikilla vapauksilla ilman mitään Pyhien kirjoituksien lakeja.

Mitä Jeesus sanoi Mooseksen lain hengellisestä totuudesta?

Jeesus ja laki

Matteous 5:17-20.

»Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.

Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Johanneksen kirje

Johannes toistaa sitä samaa tulkinnan käsitettä, että uskovainen Kristitty on se mikä kuolee itselle, ja vapautuu synnin kuoleman kautta suhteessa lain siteisiin.

 

Jumalan lapset – Paholaisen lapset

”Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.

Mutta te tiedätte, että Kristus, joka on synnitön, tuli ottamaan pois synnit.

Syntiä ei tee kukaan, joka hänessä pysyy. Ei kukaan, joka tekee syntiä, ole häntä nähnyt eikä tunne häntä.”

Lapseni, älkää antako kenenkään johtaa itseänne harhaan. Joka tekee Jumalan tahdon, on vanhurskas, niin kuin Kristus on vanhurskas.

Joka tekee syntiä, on Paholaisesta, sillä Paholainen on tehnyt syntiä alusta asti. Juuri sitä varten Jumalan Poika tuli maailmaan, että hän tekisi tyhjäksi Paholaisen teot.

Yksikään Jumalasta syntynyt ei tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä. Hän ei voi tehdä syntiä, koska on syntynyt Jumalasta.

Tästä käy ilmi, ketkä ovat Jumalan, ketkä Paholaisen lapsia: se, joka ei tee Jumalan tahtoa, ei ole Jumalasta, ei siis myöskään se, joka ei rakasta veljeään.

 1 Johanneksen kirje 3:4-10.

Mitä tämä kaikki merkitsee?

Tämä kaikki merkitsee sitä, että Jeesuksen seuraajat pitää oppia seuraamaan Jeesusta. Ottaa Jeesuksen opista selvää, ja korostaa Jeesuksen opetusta enemmän kuin Paavalin opetusta.

Monet Kirkot ovat ajaneet itsensä ihan pihalle siksi että ovat tulkinneet Paavalin kirjeen täysin väärin, ilman mitään ymmärrystä Jeesuksen opetuksesta ja Paavalin Juutalaisuudesta.

Paavalin kirjeen tulkinta:

Siksi että Mooseksen lain rikkominen sai usein kuoleman tuomion, Kristuksen kuolema ristillä, uskovaiset palvelijat ketkä uskovaan Jeesuksen sovitus työhön, ja ovat ottaneen Jeesuksen tarjous uuteen elämään, ovat upottaneet itsensä vesi altaaseen, merkkinä sille, että he itse ovat kuolleet Kristuksen kanssa.

  • Siis uskovaisen asema on sen kautta muuttunut.
  • Ei Mooseksen laki ole muuttanut asemaa.
  • Uskovaisen asema on muuttunut, symbolisesti kuoleman kautta.

Jeesus maksoi Mooseksen lain mukaisen tuomion, ottamalla Jeesuksen sovitus työn vastaan, voimme sanoa, että olemme kuolleet Mooseksen lain tuomion vaatimukselle.  Niin kuin kuolimme kerran lain vaatimukselle, Jeesuksen sovitus työn kautta.

Tätä tulkintaa ei pidä ymmärtää väärin, moni ihminen kyllä kääntää sen päin lain, antamatta omaa elämää Jeesukselle, siten tekojen  kautta yrittää ristiin naulita Jeesuksen moneen kertaan. Ottamalla itselle kaikki vapaudet tehdä syntiä. Ottamalla itselle kaikki vapaudet elää itselle, oma tahto, omat halut, omat päämäärät. Uskonnon tieto ilman hengellistä totuutta.            

 Paavali jatkaa:

”Silloin kun vielä olimme turmeltuneen luontomme vallassa, ruumiissamme vaikuttivat lain herättämät syntiset himot ja me kannoimme hedelmää kuolemalle.”

”Mutta kun nyt olemme kuolleet pois siitä, mikä piti meitä vallassaan, olemme päässeet vapaiksi laista. Nyt palvelemme Jumalaa uudella tavalla, Hengen mukaan, emme enää vanhalla tavalla, lain kirjaimen orjina.”

Paavali kirje luku 7 selvästi osoittaa, että Paavali kirjeen lukijat olivat kokeneita Juutalaisuuden harrastajia.  

  • Tunsivat Mooseksen laki
  • He tunsivat Juutalaisten lait (halakha)
  • Ajautuneet jonkin laiseen laillisuuden orjuuteen
  • Taistelivat oman tahdon voimalla vasten syntiä
  • Mutta eivät vielä löytäneet pelastuksen rauha tilaa

Matteus 16:24-26.

Jeesuksen seuraamisesta

”Jeesus sanoi opetuslapsilleen: ”Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.

Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä.

Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa? Millä ihminen voi ostaa sielunsa takaisin?”