Juutalaiset Pyhät Kirjoitukset

Juutalaisen Pyhän Raamatun Tulkinta

Kuka vaan ihminen saattaa noudattaa kirjaimellisesti ohjeita, ja samalla väärentää sitä alkuperäistä Henkeä missä kirjaimelliset ohjeet oli annettu.

Esimerkiksi, käsky, kunnioita Isääsi ja Äitiä.

Sehän lapset voivat tehdä kirjaimellisesti, mutta samalla vailla aitoa ihmisen elävän sielun mielen toimintoja ja elävän sielun henkeä, missä ohjeet oli annettu.

Väärä tulkinta tai väärä henki ohjeitten toteuttamisessa ei ole mikään peruste, että ohjeissa olisi vikaa.

Toinen ohje Elämän Luojalta ihmisille oli se, että ihmisten tulee pitää seitsemäs päivä pyhänä lepopäivänä.
Aidolla, Elämän  Luojan kunnioituksen kanssa.

Ei ole sattumaa, että Seitsemäs Pyhä päivä ja kunnioitus vanhempia kohden ovat niin lähellä toisia. Sehän on yhtä ja samaa perhe elämää kasvattavia ohjeita.

Uskovaisten vanhempien elämästä on usein jäänyt nämä tärkeät ohjeet pois, miksi?

Siksi että Katollisen kirkon johtajat ottivat etäisyyttä Juutalaisen Pyhän  Raamatun Torah, jo heti alussa 1600 vuotta sitten.

Toinen syy on se, että uskovaiset usein käyttävät Paavali korttia omassa puolustuksessa lakia vasten. Sillä tavalla, että kaikki kohdat missä Paavali kirjoitti kielteisesti kirjeissä Juutalaisten Fariseuksen opetuksen suhteen,  he käyttävät niitä kohtia kuin Paavali korttia ohittaa Elämän Luojan ohjeet.

Em.  Joulu kinkku on kunnian asia. Veriletut sisältävät hyvää proteiinia, viikon seitsemäs pyhä lepo päivä on siirretty viikon ensimmäiseen pyhä päivään. Joulukuun 25 päivänä juhlitaan Jeesuksen syntymää joulu kinkulla. Pääsiäistä voi kunnioittaa karjalan paistilla, kinkku voileivillä tai jotain vastaavaa.

Monella uskovaisella on sellainen käsite Juutalaisuuden uskonnosta, että se on Kristittyjen vihollisia.

Siksi Paavalin kirjeitten lukemisessa ja tutkimisessa pitää ottaa huomioon, että Paavalilla oli oma fariseus tausta.   Paavali otti yhteen Fariseus Juutalaisten kanssa silloin Jerusalemissa 1970 vuotta sitten.  

Se ei ole meidän tilamme eikä meidän kokemuksemme 1970 vuotta myöhemmin Paavalin ajasta.

On tyhmää lukea Paavalin kirjeitä 1970 vuotta myöhemmin ja perustaa niitten kirjeitten perustalle nykypäivän käsiteen Juutalaisuudesta. Vaikkapa siellä on jotain suoria linjoja mitkä pitää paikkansa vieläkin 2000 vuota myöhemmin.

Mitkä suorat linjat ovat?

Mooseksen viisi kirjaa (Torah)

Mennä suoraan sinne alkuperäiseen Elämän Luojan sanaan, ja lukea mitä Elämän Luoja (YHWH) on sanonut Juutalaisille ja uskovaisille. Pyhä päivästä, ruoka säännöistä, mikä on sallittu, ja mitä ei ole sallittu. Mikä on synti, ja mikä on pyhää.  

Siksi Paavali kirjeitten lukemisessa pitää olla kokonaisuus kuva ja ymmärrys mihin Paavalin kirjeet asetetaan Juutalaisten Pyhien kirjoituksien yhteydessä.

Totuus Paavalin kirjeistä

  1. Paavali ei kirjoittanut meille, 1940 vuotta Paavalin elämän ajan jälkeen. Paavali kirjoitti eläville ihmisille, siihen tilanteeseen, ja siinä ajassa missä hän eli. Paavali kirjeissä Paavali puhuu, eikä Elämän Luoja (YHWH). Ei pidä yli hengellistä Paavalin kirjeitä. Elämän Luojan sana löytyy Tora kirjojen ohjeista. Siellä Elämän Luoja puhuu suoraan ilman välimiestä.
  2. Paavalin kirjeet eivät ole samalla tasolla kuin Juutalaiset Pyhät kirjoitukset. Vaikka niissä on totuuksia. Helluntailaiset ovat usein laittaneet kaikki munat Paavalin kirjeitten pesään.
  3. Jeesus ei valinnut Paavalia, silloin kuin valitsi 12 apostolia. Paavalissa silloin ei ollut aitoja hengellisiä aineksia, että olisi nöyryyttänyt itsensä, ja alkanut seuraamaan Jeesusta. Samalla tavalla kuin Matteus, Johannes, Pietari, Stephania ja muut opetuslapset.
  4. Paavali oli intohimoinen Fariseus, mutta ei aina aidosti hengellinen.
  5. Paavalin persoona ei paljonkaan muuttunut siitä mitä oli Fariseuksena, vaikka kyllä teki täyden käännöksen henkilökohtaisen syntien suhteen, ja julisti evankeliumia täysin.
  6. Paavali oli evankelista.
  7. Paavali oli Fariseuksen opetuksen saanut opettajana.
  8. Paavali oli kuin jään murtaja, Juutalaisten Fariseusten suhteen.
  9. Paavali otti härkää sarvista kiinni, kun yritti kääntää Jerusalemin Juutalaisten ymmärrystä Juutalaisten Messiaan suhteen.
  10. Paavali usein hakkasi omaa päätä Jerusalemin uskonnon kiviseinään.
  11. Paavali ei ollut niin tärkeä mitä itse uskoi ja ajatteli. Se oli Paavali persoona ominaisuus, mikä ei poistunut kuin vasta kuoleman kautta.
  12. Jeesus koki samankaltaisia ihmisen elävän sielun  mielen toiminnon ominaisuuksia, kun oli paastonnut 40 päivää. Pyhä henki vei Jeesuksen erämaahan, kun oli saanut Johannes kastajan kasteen.  Sieltä 40 päivän jälkeen Saatanan hengen vaikutus vei Jeesuksen temppelin katolle. Houkutuksen vaikute siinä oli Jeesuksen nostaa itsensä yli Juutalaisten historiaa ylemmäksi, ja siten menettää hänen oman osansa YHWH kutsumuksessa.  
  13. Jeesuksen elävän sielun mielen toiminnot halusivat tuoda YHWH valtakunnan heti, tai mahdollisen pian maan päälle, vaikkapa käyttää YHWH Hengen voimaa sen toteuttamiseen. Mutta sitä YHWH valtakuntaa ei voitu pikaista, ajan piti mennä eteenpäin tuhansia vuosia, kunnes se aika milloin YHWH oli asettanut ajan päättyvän.
  14. Jeesuksen koetuksen usein ymmärretään väärin, vailla Jeesus ihmisen todellisuutta. Samoin jotkut elokuvat ovat kuvanneet Jeesuksen ja Saatanan olleen fyysinen ilmiö, ja fyysisesti erillään.   Ja kiusaus kuvataan kuin fyysisesti erillään oleva houkutteleva kauppa tarjous Jeesuksen ja maailman tulevaisuuden suhteen.
  15. Samalla niistä elokuvista täysin puuttuu ulottuvuus Jeesus Aatamin jälkeläinen, Daavidin jälkeläinen, Juutalaisen kansan jälkeläinen, ja 100 % ihminen, elävän sielun mielen toimintojen kera. Äly, tajunta, mielikuvitus, tahto, muisti ja tunteet.
  16. Jeesus syntyi Miriamista, lihasta ja verestä. Kasvoi ja kehittyi lihan ja veren kautta 100 % ihmisen lapsena. Jeesuksen kutsumus, haaste ja taistelu oli myös saavuttaa voitto, siinä missä ihmiskunta oli langennut. Jeesus saavutti sen voiton YHWH Hengen avulla ja Torah ohjeitten kautta.
  17. Jeesuksen elämä ei ollut etuoikeutettu, niin kuin suuren Kuninkaan poikana. Ei. Jeesus syntyi ihmisen lapsena ja kehittyi ja kasvoi ihmislapsena. Kaikki elämän takapakit yrittivät saada Jeesusta luopumaan Torah Hengen opetuksesta, Jeesus arvosti Torah opetuksen sanaa enemmän kuin ihmisen elävän sielun mielen elämää itsessä. Kaiken ihmisen tajunnan kokemuksien takana elämästä oli Elämän Luoja.
  18. Montako kertaa Jeesus koki koetuksia ja haasteita elämässä 33 vuoden aikana?
  19. Luultavasti jotain samaa luokaa kuin mitä Mooses koki 120 vuoden aikana.                   

Paavalin kirjeet vaan heijastavat ja viittaavat niitä totuuksia mitä on kirjoitettu Mooseksen viidessä kirjassa (Torah).

Kirkkojen johtajat ovat tehneet suuria virheitä Raamatun opetuksessa  kuin opettavat ihmisiä käyttämään Paavali korttia.

Helluntailaiset ketkä oppivat tulkitsemaan Juutalaisen Pyhän Raamatun Paavali kortin kautta supitavat itseltä Juutalaisen Pyhän Raamatun kokonaisuudesta, siis Elämän Luojan Sanalta.  

Toinen virheellinen tulkinta on ultra liberaali kirkot, ketkä tulkitsevat Paavalin kirjeitten viestin täysin toiseen äärilaitaan, niin kuin Paavali kirjeissä ei olisi Elämän Luojan totuuksia ollenkaan.

Totuus Paavali kirjeistä sen suhteen löytyy alkuperäisestä Sanasta, Mooseksen kolmas kirja.

VAY’IKRA ( Adonai kutsui)

Adonai kutsui ja erotti Israelin kansan toisista kansoista. Samalla tavalla Uskovaiset on kutsuttu tulemaan pois maailman pää väylältä. Olemaan Pyhä Kansa.     

Yksi ja sama periaate, yksi ja sama sana. Yksi ja samat ohjeet.

    שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ יְהוָה אֶחָֽד

 Sh’ma Yisrael, Adonai, Eloheinu, Adonai echad.

”Kuule, Israel: Adonai, meidän Elohim on ainoa Adonai. Rakasta Adonai, Elohim, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi ja koko voimallasi.”

Tärkeä erotta yksi totuus toisesta.

Yksi totuus on Jerusalemin uskonnot johtajat 2000 vuotta sitten. Sen ajan ukonnon johtajine kulttuuri ja henki.

Toinen totuus on Mooseksen ajan ohjeet ja Henki. 3460 vuotta sitten.  

Vaikka Jeesus saarnasi ja vastusti Jerusalemin uskonnon johtajia 1950 vuotta sitten, se ei ole yhtä ja samaa että Jeesus olisi saarnannut vasten Moosesta.

Moni uskovainen ajattelee, sillä tavalla, että hyvä Jeesus kuin kumosit Mooseksen antamat ohjeet ja lait, nyt me saamme elää oman elävän sielun mielen mukaisesti. Kaikki on sallittua, kaikki on voitettu, ei ole epäpuhdasta eikä ole syntiä, kaikki on pyhää, kun vain ”rakastaa”. Rakastaa, siis sielullista rakkautta.

Aito rakkauksen koe testi usein tulee Torah opetuksen kautta.  Ketä rakastaa, kenen ohjeita rakastaa, kenen Henkeä rakastaa.

Uskovaisen elämä voi olla sielullista elämää, jos ei ole elävää uskoa, jos ei ole uskoa ja tekoja.     

Miten ja Miksi? Jeesus saarnasi vasten Lain Opettajia ja Fariseuksia Jerusalemissa silloin 1990 vuotta sitten? 

Matteus 23:

Itsensä korottamisesta

”Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen:

”Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa.  

Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

He köyttävät kokoon raskaita ja hankalia taakkoja ja sälyttävät ne ihmisten kannettaviksi, mutta itse he eivät halua niitä sormellaankaan liikauttaa.

Kaiken minkä tekevät he tekevät vain siksi, että heidät huomattaisiin. He käyttävät leveitä raamatunlausekoteloita ja panevat viittaansa isot tupsut, he istuvat pidoissa mielellään kunniapaikalla ja synagogassa etumaisilla istuimilla ja ovat hyvillään, kun ihmiset toreilla tervehtivät heitä ja kutsuvat heitä rabbiksi.

”Älkää te antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä teillä on vain yksi opettaja ja te olette kaikki veljiä.

Älkää myöskään kutsuko isäksi ketään, joka on maan päällä, sillä vain yksi on teille isä, hän, joka on taivaissa. Älkää antako kutsua itseänne oppimestariksi, sillä teillä on vain yksi mestari, Messias.

Joka teistä on suurin, se olkoon toisten palvelija.

Sillä joka itsensä korottaa, se alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan.

—————

Jae 13.

”Voi teitä!

Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te suljette taivasten valtakunnan ovet ihmisten edestä. Itse te ette mene sisälle ettekä päästä niitäkään, jotka menisivät.

”Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te viette leskiltä talot ja latelette pitkiä rukouksianne vain näön vuoksi. Sitä ankarampi tulee olemaan teidän tuomionne.]

”Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te kierrätte maat ja meret hankkiaksenne edes yhden käännynnäisen, ja kun siinä onnistutte, teette hänestä helvetin oman, kahta vertaa pahemman kuin itse olette.

”Voi teitä, te sokeat oppaat! Te sanotte: ’Jos vannoo temppelin kautta, se ei merkitse mitään, mutta jos vannoo temppelin kullan kautta, vala on sitova.’ Te sokeat typerykset! Kumpi on tärkeämpi, kulta vai temppeli, joka sen kullan pyhittää? Te sanotte myös: ’Jos vannoo alttarin kautta, se ei merkitse mitään, mutta jos vannoo alttarille pannun uhrilahjan kautta, vala on sitova.’

Te sokeat! Kumpi on tärkeämpi, uhrilahja vai alttari, joka lahjan pyhittää? Se, joka vannoo alttarin kautta, vannoo sekä alttarin että kaiken sen päällä olevan kautta, ja se, joka vannoo temppelin kautta, vannoo samalla hänen kauttaan, jonka asuinpaikka se on. Niin myös se, joka vannoo taivaan kautta, vannoo Jumalan valtaistuimen kautta ja hänen kauttaan, joka sillä istuu.

”Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te maksatte kymmenykset jopa mintusta, tillistä ja kuminasta, mutta laiminlyötte sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeudenmukaisuuden, laupeuden ja uskollisuuden. Näitä teidän pitäisi noudattaa, noita muitakaan unohtamatta.

Te sokeat oppaat! Hyttysen te siivilöitte, mutta nielaisette kamelin!

—–

Jae 25-33.

”Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te puhdistatte maljanne ja vatinne ulkopuolelta, mutta mitä niissä on sisällä: riistoa ja hillittömyyttä!

Sinä sokea fariseus, puhdista malja ensin sisältä, muuten sitä ei saada ulkopuoleltakaan puhtaaksi!

”Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te olette kuin kalkilla valkaistut haudat. Ulkopuolelta ne kyllä ovat kauniita mutta sisältä täynnä kuolleiden luita ja kaikkea saastaa.

Samalla tavoin tekin olette hurskaita ulkonaisesti, ihmisten silmissä, mutta sisältä täynnä teeskentelyä ja vääryyttä.

”Voi teitä, lainopettajat ja fariseukset! Te teeskentelijät! Te rakennatte profeettojen haudoille muistomerkkejä, te koristelette vanhurskaiden hautakiviä ja sanotte: ’Jos me olisimme eläneet isiemme aikana, emme olisi heidän kanssaan tahranneet käsiämme profeettojen vereen.’

Näin te kuitenkin itse tunnustatte olevanne niiden jälkeläisiä, jotka murhasivat profeetat. 32Jatkakaa toki isienne tapaan, kunnes mitta on täysi!

Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt! Miten te voisitte välttää kadotustuomion?

Jae 34-36.

”Kuulkaa siis: Minä lähetän teidän luoksenne profeettoja, viisaita miehiä ja lainopettajia. Toiset heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, toisia ruoskitte synagogissanne ja ajatte takaa kaupungista toiseen.

Näin te tulette syypäiksi kaikkeen viattomaan vereen, joka maan päällä on vuodatettu, hurskaan Abelin verestä aina Sakarjan, Barakjan pojan, vereen asti, hänen, jonka te tapoitte temppelin ja alttarin välille. Totisesti: tämä sukupolvi joutuu vielä vastaamaan tästä kaikesta!

Kiitos vierailusta Koti Uskonto ja Isänmaa verkkosivulla. Lisää aiheita ja sisältöä löytyy Koti Uskonto Face Book sivulla. https://www.facebook.com/OikeusElamaanvapauteenJaOmaisuudelle/