Jewish Yeshua

Juutalainen Yeshua Maailmakuva Esillä

Yeshua tai Jeesus, maailmakuva esillä.

Päästäkseen perille mikä oli Jeesuksen maailmakuva ja hänen elämän filosofia, pitää tutkia ja katsoa Yeshuan puheisiin, puheet mitä Yeshuan seuraajat todistivat ja kirjoittivat niitä ylös.

Me emme itse ole olleet silmän näkijät Jeesuksen puheille, me voimme tutkia ja luottaa että alkuperäiset Yeshuan puheet ovat säilyneet ehjänä, ilman sanonnan väärennyksiä.

Tiedämme että Jeesus oli Juutalainen mies ihminen, ja syntyi naisesta.

Samalla tiedämme Juutalaisen Mooses kirjoista ja Juutalaisten Tanakh kirjoista,  mikä rooli oli Juutalaisella Profeetalla.

Juutalaisen Raamatun Profeetta Mooseksen kirjoista.

5 Mooseksen Kirja. 18: 15–22.

”Herra, teidän Elohim, antaa veljienne joukosta nousta profeetan, joka on minun kaltaiseni. Häntä teidän tulee kuunnella.

Tätähän te pyysitte Adonailta, Elohim, kun Horebin juurelle kokoontuneina sanoitte: ’

Me emme enää kestä kuulla Adonai, Elohim, ääntä emmekä nähdä tuota suurta tulta, sillä pelkäämme, että kuolemme.’

Herra sanoi silloin minulle: ’Se, mitä he sanoivat, on oikein. Siksi minä annan heidän omien jälkeläistensä joukosta nousta profeetan, joka on sinun kaltaisesi; minä panen sanani hänen suuhunsa, ja profeetta puhuu kaiken, minkä minä hänen puhuttavakseen annan. Jos joku ei kuuntele niitä sanoja, jotka hän minun nimissäni puhuu, minä itse vaadin tilille sen miehen.

Jos taas joku profeetta julkeaa minun nimissäni puhua sellaista, mitä minä en ole käskenyt hänen puhua, tai puhuu vieraiden jumalien nimissä, hänen on kuoltava.’ Jos alatte kysellä mielessänne, mistä tiedätte, mikä sana ei ole lähtöisin Adonailta, muistakaa tämä:

Jos se, mitä profeetta puhuu Adonai nimissä, ei toteudu, se ei ole Adonai sanaa vaan väärän profeetan röyhkeää puhetta. Älkää kuulko häntä.”

4 Mooseksen Kirja. 12:4–8.

”Yhtäkkiä Adonai sanoi Moosekselle, Aaronille ja Mirjamille: »Lähtekää kaikki kolme pyhäkköteltalle.» Heidän mennessään sinne Adonai laskeutui pilvipatsaassa ja asettui teltan ovelle. Sitten hän kutsui Aaronia ja Mirjamia, ja he astuivat esiin.

Adonai sanoi:

– Kuulkaa minun sanani!

Kun joukostanne nousee profeetta, minä ilmaisen itseni hänelle näyssä, unessa minä hänelle puhun.

Näin en puhu Moosekselle, palvelijalleni, joka kaikessa on minun uskottuni.

Hänelle puhun suoraan kasvoista kasvoihin, en arvoituksellisin sanoin vaan avoimesti.

Hän saa katsoa Adonain kirkkautta suoraan.

Kuinka te siis rohkenette puhua Moosesta, minun palvelijaani vastaan?”

Johannes Kastaja Profeettana.

Johannes Kastajan todistus

Johannes 1:19-28.

”Tämä on todistus, jonka Johannes antoi, kun juutalaiset lähettivät Jerusalemista pappeja ja leeviläisiä kysymään häneltä: ”Kuka sinä olet?”

Johannes tunnusti totuuden, hän ei sitä kieltänyt. Hän sanoi:

”En minä ole Messias.”Mikä sitten?” he kysyivät. ”Oletko Elia?” ”En ole”, Johannes vastasi. ”Oletko se luvattu profeetta?” Hän vastasi: ”En.” Silloin he sanoivat:

”Kuka sitten olet? Meidän on vietävä vastaus niille, jotka meidät lähettivät. Mitä sanot itsestäsi?”

Johannes vastasi: ”Minä olen ääni, joka huutaa autiomaassa: ”Tasoittakaa Herralle tie!” Niinhän profeetta Jesaja on ennustanut.”

Niiden joukossa, jotka oli lähetetty Johanneksen luo, oli myös fariseuksia. He kysyivät häneltä:

”Miksi sitten kastat ihmisiä, jos et ole Messias, et Elia etkä se profeetta?

Johannes vastasi: ”Minä kastan vedellä, mutta teidän keskellänne on jo toinen, vaikka te ette häntä tunne, hän, joka tulee minun jälkeeni. Minä olen arvoton edes avaamaan hänen kenkiensä nauhoja.”

Tämä tapahtui Jordanin tuolla puolen, Betaniassa, missä Johannes oli kastamassa.”

Yeshuan Kirkastus ja Elias.

Matteus 178:1- 13.

Kristuksen kirkastuminen

”Kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin sekä Jaakobin ja tämän veljen Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle yksinäisyyteen.

Siellä hänen ulkomuotonsa muuttui heidän nähtensä: hänen kasvonsa loistivat kuin aurinko ja hänen vaatteensa tulivat valkeiksi kuin valo.

Samassa heille ilmestyivät Mooses ja Elia, jotka keskustelivat Jeesuksen kanssa. Pietari puuttui puheeseen ja sanoi Jeesukselle: »Herra, on hyvä, että me olemme täällä. Jos tahdot, teen tänne kolme majaa: sinulle ja Moosekselle ja Elialle.»

Pietarin vielä puhuessa loistava pilvi verhosi heidät ja pilvestä kuului ääni:

“Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt. Kuulkaa häntä!”

Kun opetuslapset kuulivat äänen, he heittäytyivät maahan kasvoilleen suuren pelon vallassa. Mutta Jeesus tuli heidän luokseen, kosketti heitä ja sanoi: »Nouskaa, älkää pelätkö.» Ja kun he nostivat katseensa, he eivät nähneet ketään muuta kuin Jeesuksen yksin.

Kysymys Eliasta

Kun he laskeutuivat vuorenrinnettä, Jeesus sanoi heille: “Älkää kertoko tätä näkyä kenellekään ennen kuin Ihmisen Poika on herätetty kuolleista.”

Opetuslapset kysyivät häneltä: »Miksi lainopettajat sanovat, että Elian pitää tulla ensin?”

“Elia kyllä tulee”, hän vastasi, »ja panee kaiken taas kohdalleen.

Ja minä sanon teille, että Elia on jo tullut. Ihmiset vain eivät tunteneet häntä, vaan tekivät hänelle mitä tahtoivat. Samoin he tulevat tekemään Ihmisen Pojalle. ” Silloin opetuslapset ymmärsivät, että hän oli puhunut heille Johannes Kastajasta.

Johannes kastajalta kysyttiin, oletko Elias? Johannes kastaja vastasi en ole.

Myöhemmin Jeesus sanoi, että Johannes kastaja oli Elias.

Miten se on mahdollista, että Johannes kastaja ei tuntenut ja tunnustanut sitä profeetan roolia olleen Elias?

Johannes kastaja tunnusti oman roolinsa toiminta olleen se mikä on kirjoitettu Jesaja kirjaan luku 40:3-5.

Miksi Johannes kastaja ja Jeesus eivät keskustelleet keskenään Juutalaisten Pyhine kirjoituksien tulkinnasta?

Johannes kastaja ja Jeesus olivat serkkuja mutta etäisiä serkkuja samalla. Miksi niin?

Miksi se sama yhtenäinen ”rakkaus” mikä yhdisti Jeesuksen ja opetuslapset ei ylettänyt ja koskettanut Johannes kastajaan?

Jesaja 40:3-5.

Ääni huutaa:

– Raivatkaa autiomaahan Herralle tie!

Tasoittakaa yli aron valtatie meidän Elohim!

Täyttykööt notkot, alentukoot huiput, mäet madaltukoot, vuorten louhikot tasoittukoot!

Adonai kunnia ilmestyy, kaikki saavat sen nähdä. Näin on Adonai puhunut.”

Johannes Kastajan kysymys Jeesukselle.

Johannes kastaja oli vankilassa. Miten pitkään Johannes kastaja oli ollut vankilassa, kun lähetti hänen opetuslapsensa Jeesuksen luokse?  Pääsiäisen juhlien taustalla voimme sanoa, että Johannes kastaja oli vankilassa melkein kaksi vuotta.

”Tiedämme, että Jeesuksen palveluksen ensimmäisen pääsiäisen aikaan Johannes Kastajaa ei ollut vielä vangittu (Joh. 3:24.

Joten hän oli vankilassa alle kaksi vuotta. Se ei todennäköisesti melkein kaksi vuotta, koska seuraava Johanneksen evankeliumiin kirjattu tapahtuma on Jeesuksen palaaminen Galileaan (Joh. 4:12.

Joten on hyviä todisteita siitä, että Johannes oli vankilassa melkein kaksi vuotta – alkaen heti ensimmäisen pääsiäisen jälkeen Jeesuksen palveluksessa ja päättyen vuotta ennen Jeesuksen kuolemaa.”

Kaksi vuotta oli pitkä aika Johannes kastajalle olla vankilassa.  

Etäisyys Johannes kastajan ja Jeesuksen välillä jatkui kuolemaan saakka. Jeesuksen maailman kuvassa Johannes kastaja oli tehnyt työnsä, eikä mitään muuta ollut Johannes kastajalla tehtävää. Olla ja virua vankilassa.

Luukas 7:18–23.

”Johanneksen opetuslapset kertoivat kaikesta tästä opettajalleen. Silloin hän kutsui kaksi heistä luokseen ja lähetti heidät kysymään Herralta:

”Oletko sinä se, jonka on määrä tulla, vai pitääkö meidän odottaa jotakuta muuta?”

Miehet tulivat Jeesuksen luo ja sanoivat: ”Johannes Kastaja lähetti meidät kysymään sinulta: ’Oletko sinä se, jonka on määrä tulla, vai pitääkö meidän odottaa jotakuta muuta?”

Jeesus oli silloin juuri parantanut monien taudit ja vaivat, karkottanut pahoja henkiä ja antanut monelle sokealle näön. Niinpä hän vastasi:

”Menkää ja kertokaa Johannekselle, mitä olette nähneet ja kuulleet:

Sokeat saavat näkönsä ja rammat kävelevät, iho tautiset puhdistuvat ja kuurot kuulevat, kuolleet herätetään henkiin ja köyhille julistetaan ilosanoma. Autuas se, joka ei minua torju.”   

Kuka, Mitä ja MIssä?

Ensiksi Johannes kastaja ei tiennyt kuka hän itse oli, ja myöhemmin alkoi kysyä, kuka se Jeesus oli?

Omituisen outo etäisyys Jeesuksen ja Johannes kastajan välillä.

Vielä omituisempi lause Jeesukselta Johannes kastajan suhteen.

Jeesus puhuu Johannes Kastajasta

Luukas 7:24-

”Kun Johanneksen lähettämät miehet olivat menneet pois, Jeesus alkoi puhua ihmisille Johanneksesta:

”Mitä te lähditte autiomaahan katsomaan? Ruokoako, jota tuuli huojuttaa? Vai mitä odotitte näkevänne? Kenties hienosti pukeutuneen miehen? Kuninkaanlinnoista te niitä löydätte, jotka koreilevat vaatteillaan ja elävät ylellisesti! Mitä te sitten odotitte näkevänne? Profeetanko? Aivan oikein, ja minä sanon teille, että hän on enemmänkin kuin profeetta.

Hän on se, josta on kirjoitettu:

– Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi, hän raivaa sinulle tien.

”Minä sanon teille: yksikään naisesta syntynyt ei ole Johannesta suurempi, mutta kaikkein vähäisin, joka on Jumalan valtakunnassa, on suurempi kuin hän.

”Kaikki, jotka kuulivat Johannesta, publikaanitkin, taipuivat tunnustamaan, että Jumalan vaatimus oli oikea, ja ottivat Johannekselta kasteen.

Mutta fariseukset ja lainopettajat asettuivat Jumalan tahtoa vastaan eivätkä ottaneet Johannekselta kastetta.

”Mihin siis vertaisin tämän sukupolven ihmisiä? Millaisia he ovat? He ovat kuin torilla istuvat lapset, jotka huutavat toisilleen: ’Me soitimme teille huilua, mutta te ette tanssineet, me pidimme valittajaisia, mutta te ette itkeneet mukana.’

Johannes Kastaja on tullut, hän ei syö leipää eikä juo viiniä, ja te sanotte: ’Hänessä on paha henki.”

Ihmisen Poika on tullut, hän syö ja juo, ja te sanotte: ’Mikä syömäri ja juomari, publikaanien ja syntisten ystävä!’ Mutta Viisauden tunnustavat oikeaksi kaikki Viisauden lapset.”

Jeesuksen viimeinen sana Johannes kastajan kohtaloon oli, että ei väliä mitä ihmisen sielu kokee, kakista tärkein asia maailmakuvassa ja elämän filosofiassa on Juutalaisten Pyhät Kirjoitukset.

”Mitä te sitten odotitte näkevänne? Profeetanko? Aivan oikein, ja minä sanon teille, että hän on enemmänkin kuin profeetta. Hän on se, josta on kirjoitettu:

– Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi, hän raivaa sinulle tien.

”Minä sanon teille: yksikään naisesta syntynyt ei ole Johannesta suurempi, mutta kaikkein vähäisin, joka on Jumalan valtakunnassa, on suurempi kuin hän.”

Tässä Jeesus kumosi kaiken mennen Juutalaisen historian tapahtumat 2000 aikana, ja korosti itseään ja sitä aikaa missä he elivät. Se kuulostaa aikalialla Juutalaisen ihmisen puheilta. Saman tyylistä puhetta, kun oli Juutalaiset esi-isät ja miten ne holhosivat ja lellivät omia lapsia. Nuoremmat olivat usein enemmän suosittuja kuin vanhemmat.   

Minne hävisi 2000 vuoden Juutalaiset pyhät kirjoituksien ikuisuus?

Onko paremmat ihmiset ja profeetat säilytetty viimeiseksi?

Johannes kastaja parempi kuin Abraham? Parempi kuin Mooses? Parempi kuin Daniel? Jesaja? Jeremia? Amos?

Tässä tulee esille miksi Juutalaiset Pyhät kirjoitukset ovat Pyhiä kirjoituksia, Torah ohjeet ja Tanakh kirjat.

Uuden testamentin kirjeet ja kirjoitukset ovat alemmalla tasolla. Ainoa poikkeus on Johanneksen ilmestys.

Vaikkapa Uuden Testamentin tapahtumat olivat erikoisia ja ainut laatuisia, samalla tavalla Mooseksen 120 vuotta oli erikoinen ja ainutlaatuinen elämä.

On todella tyhmää sanoa silloin Juutalaisten 2000 vuoden historiasta, että saapuivat kerma aikaan. Pinta kerma Juutalaisessa historiassa. Johannes kastaja ja Yeshua Nasaretista. Sehän halveksii Juutalaisten 2000 Raamatullista historiaa.  Ilman Abrahamia Mooses ei olisi voinut täyttää sitä kutsumusta mikä hänelle oli annettu. Samoin myös, ilman Moosesta Yeshua ja Johannes kastaja ei olisi voinut täyttää sitä kutsumusta mikä heillä oli edessä.

Jeesus syntyi ihmisenä naisesta, kehittyi ja kasvoi ihmisen lapsena. Ajatteli samalla tavalla niin kuin Juutalaiset ihmiset ajatellevat. Ei Jeesuksella ollut minkään laisia erikoisia yliluonnollisia aivoja. Jeesus oli ihminen ja toimi uskovaisena Juutalaisena ihmisenä.   

Systemaattinen Teologia

Miksi Uskovaiset usein uskovat enemmän kuin ajattelevat järkevästi aivoilla?

Yksi syy siihen on uskonnon kirkkojen systemaattinen teologia.

Uskovaisille syötetään kirkossa systemaattinen teologia, ja sitä systemaattista teologia käytetään kuin vääntövipuna, tai seiväs tankoa millä ponnistetaan seurakuntalaiset ylös avaruuteen.

Siis uskotetaan ihmisille systemaattinen teologian paketti. Ilman Juutalaisen Pyhien kirjoituksien ymmärrystä.

Teologian paketissa on kaikki kysymykset valmiiksi vastattu. Sinä ei ole tilaa ajatella omilla aivoilla loogisesti tai järkevästi.

Jeesusta ihmisenä ei saa pohtia mitenkään outona. Vaikkapa outo ihminen hän todella oli. Jeesus oli intohimoinen Juutalainen kiivas uskonnon pyrkyri.

Mitä sitten?

Jeesus toteutti sen kutsumuksen mikä hänelle oli annettu. Se oli Jeesuksen elämän kutsumus ihmisenä siinä ajassa missä hän eli.

Loppujen lopuksi, Jeesuksen elämällä oli yksi tarkoitus. Jeesus sen itse tunnusti.

Matteus 6:9–10.

Rukoilkaa te siis näin:

”Isä meidän, joka olet taivaissa!

Pyhitetty olkoon sinun nimesi.

Tulkoon sinun valtakuntasi.

Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa.

Anna meille tänä päivänä jokapäiväinen leipämme.

Ja anna meille velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meille velassa.

Äläkä anna meidän joutua kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta.”

Isä taivaassa oli ja on YHWH.

Hänen pyhitetty nimi on Yuh-he-va-he (Ye-ho-va).

Valtakunta on se sama alkuperäinen Juutalainen valtakunta. Uusien liitoksien kera.

Maan päällä on niitä samoja ihmisen ja Saatanan haasteita.

Haasteet pitää voittaa.  Torah ja Tanakh Sanan viisauden avulla.

Pelastus tulee pääsiäisen kautta.

Teurastettu karitsa, ihmisten oman tahdon syntien anteeksi saamista varten. Ihmisen pitää luopua omasta syntisetä tahdosta, jos haluaa löytää Elämän Luojan valtakunnan. Ottaa vastaan se Pelastus vastaan kun Elämän Luoja sitä tarjoaa ihmiselle. Amen.