Anteeksi antamisen uhraus

Mikä on synnin määritelmä?

Vastaus: Syntiä kuvataan Raamatussa Elämän Luojan (YHWH) henkilön persoonan täydellisen luonteen mukaiset asettamat lakien rikkomukset (1. Joh. 3: 4) ja kapinaksi Luojaa Adonai vastaan ​​(5. Moos. 9: 7; Joshua 1:18).

Elämän Luoja Adonai luonne on täydellisen Pyhä persoona. Taivaan Isä.

Kirjoitus käänetty Englanti Suomeksi. Lähde: https://www.gotquestions.org/

Toorah Lain Rikkomisen Synti

“Synti sai alkunsa Luciferista, joka on ehkä enkeleistä kaunein ja voimakkain. Koska hän ei tyytynyt asemaansa, hän halusi olla korkeampi kuin Luoja Adonai, ja se oli hänen pudotuksensa, synnin alku (Jesaja 14: 12-15).

Nimeltään saatana, hän toi synnin ihmisryhmään Eedenin puutarhaan, missä hän kiusasi Aatamia ja Eevaa samalla houkutuksella:

”Sinun tulee olla kuin Luoja Adonai.”

1. Moos. 3 kuvaa Aatamin ja Eevan kapinaa Luojaansa ja hänen käskyään vastaan. Siitä lähtien synti on siirretty ihmiskunnan kaikkien sukupolvien läpi, ja me, Aatamin jälkeläiset, olemme perineet synti häneltä. Roomalaisille 5:12 kerrotaan, että Aatamin kautta synti tuli maailmaan, ja niin kuolema siirtyi kaikille ihmisille, koska

”synnin palkka on kuolema”

(Roomalaisille 6:23).

Aatamin kautta luontainen synnin taipumus tuli ihmiseen, ja ihmisistä tuli luonnostaan ​​syntisiä. Kun Aatami teki syntiä, hänen sisäinen luonteensa muuttui kapinallisen synnin kautta, tuomalla hänelle henkisen kuoleman ja rappeutumisen, joka välittyisi kaikille, jotka hänen jälkeensä tulivat. Emme ole syntisiä, koska me teemme syntiä; pikemminkin me olemme syntiä, koska olemme syntisiä.

Tätä siirrettyä rappeutumista kutsutaan perinnölliseksi synniksi. Aivan kuten perimme fyysiset ominaisuudet vanhemmiltamme, perimme syntisen luonteen Aatamilta. Kuningas David valitti tätä langenneen ihmisluonnon tilaa psalmissa 51: 5: “Varmasti olin syntinen syntyessäni, syntinen siitä hetkestä lähtien, kun äitini tuli raskaaksi minussa.”

Laskennallinen Synti

Toinen synnintyyppi tunnetaan laskennallisena syntinä. Kreikan sana käännettynä ‘laskettu’ tarkoittaa sekä taloudellisessa että oikeudellisessa merkityksessä “ottamaan jotain, joka kuuluu jollekin, ja hyvittämään se toisen tilille.”

Ennen Mooseksen lain antamista syntiä ei syytetty ihmisestä, vaikka miehetkin olivat edelleen syntisiä perinnöllisen synnin takia. Lain antamisen jälkeen heitä syytettiin (laskettiin) lain vastaisesti tehdyistä synneistä (Room. 5:13). Jo ennen kuin lain rikkomukset katsottiin ihmisille, lopullinen rangaistus synnistä (kuolemasta) jatkoi hallintaa (Room. 5:14).

Kaikki ihmiset, Aatamista Moosekseen, joutuivat kuoleman kohteeksi, koska ne eivät syyllistyneet mosaiikkilakia vastaan ​​(mitä heillä ei ollut), vaan heidän omien perimiensä syntisten luonteiden vuoksi. Mooseksen jälkeen ihmiset saivat kuoleman sekä Aatamista perimän synnin että Luojan lakien rikkomisesta johtuvan synnin vuoksi.

Luoja Adonai  käytti imputoinnin periaatetta ihmiskunnan hyväksi, kun hän uskoi uskovien synnit Jeesuksen Kristuksen laskuun, joka maksoi rangaistuksen siitä synnistä – kuolemasta – ristillä. Uskomalla syntimme Jeesukselle, Luoja kohteli häntä ikään kuin syntiseksi, vaikka hän ei ollut, ja hänet kuoli koko maailman syntien tähden (1. John. 2: 2).

On tärkeää ymmärtää, että synti katsottiin hänelle, mutta Hän ei perinyt sitä Aatamilta. Hän kantoi rangaistuksen synnistä, mutta hänestä ei koskaan tullut syntistä. Hänen puhdas ja täydellinen luonteensa ei koskenut syntiä. Häntä kohdeltiin ikään kuin hän olisi syyllinen kaikissa synneissä, jotka ihmiskunta on koskaan tehnyt, vaikka Hän ei olekaan tehnyt mitään.

Vastineeksi Luoja Adonai laskutti Kristuksen vanhurskauden uskoville ja hyvitti meidän tilimme vanhurskaudessaan, aivan kuten hän oli hyvittänyt meidän syntimme Kristuksen tilille (2. Kor. 5:21).

Henkilökohtainen Synti

Kolmas synnin tyyppi on henkilökohtainen synti, jonka jokainen ihminen tekee päivittäin. Koska olemme perineet Adamilta syntiluonteen, teemme henkilökohtaisia, henkilökohtaisia ​​syntejä, kaiken näennäisesti viattomista totuuksista murhiin. Niiden, jotka eivät ole uskoneet Jeesukseen Kristukseen, on maksettava rangaistus näistä henkilöllisistä synneistä, samoin kuin perinnöllisestä ja laskennallisesta synnistä. Uskovaiset on kuitenkin vapautettu synnin iankaikkisesta rangaistuksesta – helvetistä ja hengellisestä kuolemasta – mutta nyt meillä on myös voima vastustaa syntiä.

Nyt voimme valita, tehdäänkö henkilökohtaisia ​​syntejä vai ei, koska meillä on voima vastustaa syntiä Pyhän Hengen kautta, joka asuu meissä, pyhittämällä ja tuomitsemalla meitä synneistämme, kun me teemme heitä (Roomalaisille 8: 9-11). Kun tunnustamme henkilökohtaiset syntimme Luojalle Adonai ja pyydämme häneltä anteeksiantoa, palaamme täydelliseen yhteisöllisyyteen ja yhteyteen Hänen kanssaan. ”Jos tunnustamme syntimme, Hän on uskollinen ja oikeudenmukainen antamaan meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä” (1. John. 1: 9).

Olemme kaikki kolme kertaa tuomittu perinnöllisen syyn, oletetun synnin ja henkilökohtaisen synnin vuoksi. Ainoa oikeudenmukainen rangaistus tästä synnistä on kuolema (Roomalaisille 6:23), ei vain fyysinen kuolema, mutta iankaikkinen kuolema (Ilm. 20: 11-15). Onneksi perinnöllinen synti, laskennallinen synti ja henkilökohtainen synti on kaikki ristiinnaulittu Jeesuksen ristillä, ja nyt uskossa Jeesukseen Kristukseen Vapahtajana ”meillä on lunastus Hänen verensä kautta, syntien anteeksianto Hänen rikkauksiensa mukaan. armo ”(Efeso. 1: 7).”

Lähde: https://www.gotquestions.org/