Maailmakuva

Paavalin Väittely Olkiukon Kanssa Osa 2

Paavalin väittely Olkiukon kanssa ilmaisee ainakin kahden todellisen ulottuvuuden:

  1. Juutalaisen uskonnon opetus Elämän Luojasta (YHWH).
  2. Messias Juutalaisten opetuksen Elämän Luojasta (YHWH)
  3. Alku kirkon Messias Juutalaiset eivät olleet ristiriidassa Toora ja Tanack kirjoituksien kanssa.
  4. Juutalaisen Raamatun kirjat ei ole jäänyt vanhaksi.  
  5. Kaikki viittaukset Juutalaisten Messiaan ovat Juutalaisen Raamatun kirjoissa.
  6. Aikaa meni 150 vuotta Paavalin kuoleman jälkeen, kunnes tuli sellainen käsite kuin ”Vanha” ja ”Uusi” Testamentti”  

Paavalin kirjeitten sanoista ei pääse perille ilman syvempää Juutalaisen uskonnon tietoa ja ymmärrystä.

Mitä seuraava Paavalin väittely Olkiukon kanssa tuo ilmi?

Paavali vastaus Olkiukolle oli, että Israel on kuullut Hyvän Uutisen, mutta he eivät kiinnittäneet siihen huomiota.

Kirje Rooma Kaupunkiin. Luku 10:

Mihin Juutalaisen Pyhiin Kirjoituksiin Paavali viittaa seuraavasti?  

”Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo:

“Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?”…………

”Me vaelsimme kaikki eksyksissä niin kuin lampaat, kukin meistä poikkesi omalle tielleen. Mutta YHWH heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme.”

Vastaus: Jesaja 53.

Juutalaiset ovat tulkinneet Jesaja 53 niin että Jesaja kirjoitti Israelin kansasta. Niin kuin Juutalaisten kansa on hylätty maailman kansojen keskuudessa. Tarkoittaen että Jesaja 53 ei viittaa Messias henkilöön, vaan Israelin kansaan kokonaisuudelle.

Seuraava kohta. Mihin Paavalin lause viittaa kuulemisesta?

Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

Mutta minä kysyn: eivätkö he ole kuulleet? Kyllä ovat:

“Heidän äänensä on kulkenut kaikkiin maihin, ja heidän sanansa maan piirin ääriin.”

”Taivaat julistavat YHWH kunniaa, taivaanvahvuus ilmoittaa hänen kättensä tekoja.

Päivä sanoo päivälle, ja yö ilmoittaa yölle.

Se ei ole puhetta, se ei ole kieltä, jonka ääni ei kuuluisi.

Niiden mittanuora ulottuu yli kaiken maan ja niiden sanat maanpiirin ääriin.

Auringolle hän on tehnyt niihin majan.

Se on niin kuin ylkä, joka tulee kammiostaan, se riemuitsee kuin sankari rataansa juostessaan.

Se nousee taivasten ääristä ja kiertää niiden toisiin ääriin, eikä mikään voi lymytä sen helteeltä.

YHWH laki on täydellinen; se virvoittaa sielun.

YHWH todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan.

YHWH asetukset ovat oikeat, ne ilahuttavat sydämen.

YHWH käskyt ovat selkeät, ne valaisevat silmät.

YHWH pelko on puhdas, se pysyy iäti.

YHWH oikeudet ovat todet, kaikki tyynni vanhurskaat.

Ne ovat kalliimmat kultaa, puhtaan kullan paljoutta, makeammat hunajaa ja mehiläisen mettä.

Myös sinun palvelijasi ottaa niistä vaarin, niiden noudattamisesta on suuri palkka.

Erhetykset kuka ymmärtää?

Anna anteeksi minun salaiset syntini.

Myös varjele palvelijasi julkeilta, älä anna heidän minua hallita.

Niin minä pysyn nuhteetonna ja olen paljosta synnistä puhdas.

Kelvatkoot sinulle minun suuni sanat ja minun sydämeni ajatukset sinun edessäsi, YHWH, minun kallioni ja lunastajani.”

Psalmi 19:

Paavali ilmaisi Juutalaisen uskonnon opetuksen ja ymmärryksen yleensä, että Elämän Luojan teot luonnossa, ovat ensisijainen todiste Elämän Luojasta.

Tarkoittaen että, ihmisen elävän sielun mielen toiminnat,

  • Äly
  • Tajunta
  • Mielikuvitus
  • Tahto
  • Muisti
  • Tunteet

Ja Ihmisen aistit:

  • Kuulo
  • Näkö
  • Haju aisti
  • Tunto
  • Maku

Kaikki nämä ovat osa Elämän Luojan tekojen tunnistamista varten.

Niin kuin ihminen viiden aistien kautta näkee ja kokee todisteet Elämän Luojasta.   

Paavali viittasi Psalmi 19, kun puhuu ”äänestä”.

Tarkoittaen, ne kaikki todisteet ovat puhuneet ihmisen elävän sielun mielen toimintojen kautta Juutalaisille ja ihmiskunnalle ympäri maailmaa alusta loppuun saakka.

Ihmisen ongelma on siinä, että ihminen kokee vaikeaksi antaa Elämän Luojalle kaikki se kunnia mitä Elämän Luoja ansaitsisi Luomus työstä.

Ihmisen alkulähteet ja olosuhteita on monenlaisia, hyviä, helppoja, vaikeita, karuja, julmia ja sietämättömiä. Kaikki ihmisten kokemukset hyvällä tai pahalla tavalla sumuttavat ihmisen maailmakuvaa ja elämän filosofiaa, jos ei itse ohjaa maailmakuvaa ja elämän filosofiaa tutkimuksen kautta. Oppia tuntemaan Elämän Luojan luonteen.

Ihmisen pitää ottaa aisat käsiin ja itse ohjata oman kehityksen ja tiedon ymmärrystä. Pystyy erottamaan oikean väärästä, ja väärän oikeasta.

Kysymys:

Olisiko Paavalin kirjeitten sisältö toisenlainen, jos Paavali olisi valmistanut itselle kaavan, kun puhuisi samat kirjeen aiheet suoraan vastaan ottajille henkilökohtaisesti?

Vastaus: Totta kai olisi tiedossa toisenlainen järjestys.   

Paavali olisi voinut suoraan kysyä ihmisiltä asiat, eikä itse kysyä Olkiukon kautta, ja vastata itse omiin kysymyksiin.

Paavalin kirjeet suurin osin käsittelee Juutalaisten uskonnon muutosta, jos Juutalainen alkaa uskomaan ja seuraamaan Yeshua Messiaa.

Miten se voisi olla outoa, sillä tse Yeshua oli kasvanut Juutalaisen uskonnon opetuksen keskuudessa ja oppinut palvomaan YHWH Juutalaiseen tapaan.

Itse Yeshua oli täysin riippuvainen Mooseksen Torah ohjeille, ja noudattamalla Toora ohjeita oikeassa hengessä Yeshua ei tehnyt syntiä. Juutalaisen Raamatun sana oli se minkä avulla Yeshua voitti yli langenneen ihmiskunnan ja maailman kiusaukset.

Paholainen yritti houkutella Jeesuksen pois Elämän Luojan tahdosta, yrittämällä saada Yeshua pois Juutalaisten Pyhistä kirjoituksista, ja Mooseksen Torah ohjeista.

Yritys oli viedä Jeesus pois Juutalaisesta Maailmakuvasta, ja juutalaisen pyhien kirjoituksien elämän filosofiasta. Niin kuin sanomalla, unohda ne Juutalaiset, aloita oma valtakunta, ja sen kautta saavutat itselle koko egocentric maailman.

Tämä johtaa seuraavaan kysymykseen, eikös ole outoa, miten monet kirkot ja uskovaiset ovat olleet pitkän aikaa Saatanan pimityksessä, ja viehättelyssä, kun kuulee uskovaisten sanovat, että he eivät usko Mooseksen lakiin. Eivätkä noudata Mooseksen Toora ohjeita.  

Tai niin että he eivät ole lain alla. He elävät kuin pakanat yleensä elävät, eikä YHWH valtakunta sitten oli saanut mitään vaikutusta heidän elämässänsä.

Miksi uskovaiset sanovat niin? Siksi että he eivät tiedä mitä he sanovat. He ovat lukeneet Paavalin kirjeitä ja omaksuneet Paavalin kirjeitten sanoja.  Ilman mitään Juutalaisen uskonnon tuntemista tai kokemusta.

Pakana kansojen elämän tyyli ei ole sama asia kuin Juutalaisen uskonnon kasvatus. Silti monet uskovaiset puhuvat niin kuin he olisivat olleet 30 vuotta Juutalaisena, Juutalaisessa uskonnossa, siis noudattivat Juutalaisten lakia pienestä lähtien.

Itsekuri, tai itsensä hallitseminen, on yksi tärkeä asia, mutta eihän sen kautta ihminen pelastu.

Aito usko ja kunnioitus elämän luojalle, sanan ohjeitten kanssa on eri asia, kun omat yritykset ilman uskoa Elämän Luojaan (YHWH).

Aito usko ja kunnioitus Elämän Luojan tekoihin osoittaa kunniaa Elämän Luojalle.

Siis ihminen on alusta astia ollut Elämän Luojan katseen ja tuntuman alla, ja miten ihminen suhtautui Elämään, ja elämän kunnioitukseen hengellisellä tasolla, se on sitten yksilö ihmisen suoritus elämässä.

Mitä Jeesus sanoi suurista ja pienistä YHWH valtakunnasta?

Millä ehdoilla pelastettu on iso tai pieni?

Uskon perusteella YHWH ohjeisiin, mitkä ovat tulleet Mooseksen ja monen muun profetan kautta Juutalaisille 2000 vuoden aikana.

Matteus 5:17-19.

Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Mateus 18:

Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Jeesuksen tykö ja sanoivat: “Kuka on suurin taivasten valtakunnassa?” 2Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä

ja sanoi: “Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.

Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.

Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut.

Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen. Voi maailmaa viettelysten tähden! Viettelysten täytyy kyllä tulla; mutta voi sitä ihmistä, jonka kautta viettelys tulee!

Mutta jos sinun kätesi tai jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; parempi on sinulle, että käsipuolena tai jalkapuolena pääset elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat kädet tai molemmat jalat tallella, heitetään iankaikkiseen tuleen. Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; parempi on sinun silmäpuolena mennä elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvetin tuleen.

Katsokaa, ettette halveksu yhtäkään näistä pienistä; sillä minä sanon teille, että heidän enkelinsä taivaissa näkevät aina minun Isäni kasvot, joka on taivaissa.

Yeshuan opetus tuli usein hänen suusta ja teoista. Jeesus ei esittänyt mitään uskonnon asioita kirjoittamalla.

Siten Jeesuksen opetukset puheet kautta ovat korkeammalla tasolla kuin Paavalin kirjeet. Vaikkapa Paavalin kirjeet ovat inspiroituja sanoja, silti ne ovat ihmisen käsialaa.

Paavali olisi esittänyt kirjeitten sisällön toisella tavalla jos olisi esittänyt ne suoraan kirjeitten vastaan ottajille vaikkapa yleisessä kokouksessa. Siksi ei pidä tehdä Paavalin kirjeen olkiukosta kuin ne olisi kiveen hakattuja YHWH sanoja.

Jeesuken opetukset ovat täysin toisella tasolla Elämän Luojan (YHWH) tuntemisessa. Mooseksen Toora on YHWH sana.

Uskovaisia on kehoitettu seurata Yeshuaa, ja “kuolla” sille, mikä ihmisessä niin kiehtoaa, ettei noudata YHWH ohjeita.