Koti Uskonto Isänmaa verkkosivut

Mikä on Luotettava Tieto Juutalaisessa Raamatussa?

Mikä on Luotettava Tieto Juutalaisessa Raamatussa vaatii jonkun verran aikaa ja rauhallista tutkintaa.

Juutalainen Raamattu, Mooseksen Viisi kirjaa (Torah) ja muut kirjoitukset (Tanakh) perustuu todellisuuteen ja todelliseen maailmakuvaan.

Alkuperin Abraham halusi etsiä Elämän Luojan tahtoa omassa elämässä.

Abraham uskoi, että Elämän Luoja näkee ja kuulee ihmisen hätä.

Abrahamin uskon elämä vaellus oli pitkä matka. Se vaati kaiken uskon ja teot Abrahamilta.

Mooses uskoi ja haki Elämän Luojan tahtoa. Mooses halusi auttaa Israelin kansaa Egyptin orjuudesta.

Elämän Luoja kuuli Mooseksen rukoukset ja vastasi Moosekselle.

Elämän Luoja (YHWH) puhui Moosekselle, ja antoi ohjeet, miten toimia.

Mooseksen toisen kirjan luku 20 ovat ohjeet mitkä tulivat suoraan Elämän Luojan (YHWH) suusta.

Ne ohjeet tulivat Elämän Luojalta, joka oleskelee ulkopuolella aikaa ja tilaa. Siis YHWH oleskelee ikuisuuden ulottuvuudessa. Elämän Luojan ohjeet ikuisuudesta on sama asia kuin Hän olisi puhunut ne eilen tai huomenna.  Miten niin? Siten että Elämän Luoja puhui sitä mitä hän on. Hän ei muuttua joksikin toiseksi, siitä mitä Hän on, ikuinen täydellisyys, mikä on ylipuolella kaikkia aikoja.

Israelin Profeetat eivät epäilleet Mooseksen kirjoja, tai Juutalaisten Pyhiä kirjoituksia

Yeshua (Jeesus) ei epäillyt Mooseksen kirjoja. Päinvastoin Yeshuan elämä maan päällä oli täysin riippuvainen Juutalaisessa kasvatuksessa Mooseksen kirjoihin ja profeettojen kirjoituksiin.

Mooseksen kirjat antoivat Juutalaisten lapsille ohjeet ja opit siitä mikä on synti, mikä on sallittu ja mikä on kielletty. Jeesus on yhtä riippuvainen Mooseksen kirjoista kuin muutkin Juutalaisten uskonnon lapset. Jeesus oli 100 % täysin ihminen. Ei mitään kyseenalaista siinä.

Opetuslapset ja Apostolit eivät kyseen alaostaneet Mooseksen kirjoja. Heille se oli itsestään selvää, että Mooseksen toisen kirjan ohjeet oli tullut suoraan Elämän Luojalta (YHWH). YHWH itse puhui sillä tavalla, että Israelin kansa kuuli ne ohjeet omin korvin, Siinai vuorella.

Mistä On Tullut Epäselvyys Juutalaisten Pyhiin Kirjoituksen Suhteen?

Epäselvyys tulee kaikista usein ihmisisten kautta.  Ihmiset sekoilevat, ihmiset tulkitsevat kirjoituksia väärin. Miksi väärin, siksi että ihmiset eivät ole saaneet riittävästi koulutusta, tai harjoittaneet kirjoituksien tulkintaa objektiivisesti suuremmassa kokonaisuudessa.

Em. Uskovainen voi lukea Raamattua, ja tulkita sitä mitä lukee subjektiivisesti. Hakea tietoa ja ymmärrystä, tai hakea jotain kirjoituksesta mitä juuri silloin tarvitsee.

Juutalaisissa Pyhissä kirjoituksissa pitää ottaa huomioon suurempi kokonaisuus. Tulkitta Raamatun kirjoituksia objektiivisesti, eikä subjektiivisesti.

Hyvä esimerkki on Paavali ohjeet Pakana uskoville. Siis pakan kansat ketkä tulevat uskomaan Juutalaiseen Messiaan. Siinä pitää kunnioittaa Juutalaisia Pyhiä Kirjoituksia, ja sitä historian aikajanaa mikä oli jo Paavalin aikana noin 1470 vuotta pitkä. Abrahamista Israelin Messiaan.

Paavalin Kirje Rooma kaupunkiin, luku 11, jakeet 14-24.

”Teille, pakanoille, minä sanon: Koska olen pakanain apostoli, pidän minä virkaani kunniassa,

sytyttääkseni, jos mahdollista, kiivauteen niitä, jotka ovat minun heimolaisiani, ja pelastaakseni edes muutamia heistä.  Sillä jos heidän hylkäämisensä on maailmalle sovitukseksi, mitä heidän armoihin-ottamisensa on muuta kuin elämä kuolleista?

Mutta jos uutisleipä on pyhä, niin on myös koko taikina, ja jos juuri on pyhä, niin ovat myös oksat.

Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,

niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua. Sinä kaiketi sanonet: “Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin”.

Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää. Sillä jos YHWH ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan.

Katso siis El Shaddai hyvyyttä ja ankaruutta: YHWH ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.

Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä YHWH on voimallinen oksastamaan ne jälleen. Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa! ”

Pakana Uskovaisten Juutalaisten Pyhien Kirjoituksien Tulkinnan Ilmiöt

Samat pakana ihmisen luonteet ilmiöt tulivat esille Paavalin aikana, noin 1990 vuotta sitten. Juutalaisilla on ollut etumatkaa suhteessa pakanoihin, siksi että he ovat saaneet olla Elämän Luojan viisauden vaikutuksen ääressä jo noin 4000 vuotta kansana. Jos lapset saavat Mooseksen kirjojen opetusta kotona, siten että heidän vanhempansa ovat Juutalaisia, niin sitten lapsen aivot kehittyvät ajattelemaan Elämän Luojan tahdon suuntaan ja mukaisesti. Ja jos vielä Elämän Luojan viisaudesta on todisteita lasten kodissa niin sehän kasvattaa uskoa kohti Elämän Luojan viisautta, Juutalaisissa Pyhissä kirjoituksissa.

Missä Väärä Tulkinta ja Ristiriita Kirjoituksien Tulkintaan?

Yksi paha väärä tulkinta ja ristiriita on kuin Helluntailaiset Saarnamiehet saarnaavat vasten Juutalaisia Pyhiä Kirjoituksia ja Elämän Luojan sanaa.  

Miksi he niin tekisivät?

Siksi että heille on tullut tavaksi lukea Paavalin kirjeitä ja tulkita ne pakanan mielen linssin läpi. Niin kuin, että Jeesus syntyi, kasvoi aikuiseksi, ja aloitti palvelu työn, teki hyvää työtä, ja sitten lopulta hänet ristiinnaulittiin, ja kuoli. Sitten kolmen päivän jälkeen hänet herätti YHWH kuolleesta. Ja Jeesus todisti opetuslapsille, että hän on ylös noussut ja menee taivaaseen, YHWH oikealle puolelle.

Sen jälkeen sitten Juutalaisten Liitot on vaihdettu uuteen liittoon. Niin sanottu Uusi Testamentti.

Ja sitten ainoa uskovaisten Raamattu Jeesuksen Pelastus työn jälkeen on ollut Uusi Testamentti.

Sellainen tulkinta on todella subjektiivinen ja suppea tulkinta 2000–4000 vuoden ajalta.

YHWH Henki vaikuttaa ihmisten ja eläinten elämään maan päällä.

Ei se vaikutus valta, tai vuorovaikutus ole muuttunut mitenkään Juutalaisen Pelastajan saapuessa Jerusalemiin.

Apostolien teot 17:22-29.

“Niin Paavali astui keskelle Areiopagia ja sanoi: “Ateenan miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia. Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: ‘Tuntemattomalle jumalalle’. Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan.

Elohim, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Adonai, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,

eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.

Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat, että he etsisivät El Shaddai, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää — hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä; sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet:

‘Sillä me olemme myös hänen sukuansa’.

Koska me siis olemme El Shaddai sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.”

Juutalainen Yeshua, oli alamainen Elämän Luojalle (YHWH).

Jeesus itse todisti, että ei edes poika (Yeshua) tiennyt kaikkia asioita lopun ajoista. Jeesus tunnusti, että ei hän ollut kaikki tietävä Elämän Luoja. Vaikkapa hänessä oli Elä Luojan Henki. Mutta ihmisenä, Jeesus syntyi maan päälle Miriamista, lihasta ja verestä.

Loppusanat.

Lahkolaisten saarna miehet kyllä aina jossain päin maailmaa ovat olleet pakkomielisiä siitä, miten he tulkitsevat Juutalaisten vanhat Liitot ja Juutalaisten Uusi liitto. Mutta heidän elävän sielun mielessä ei ole käsitystä, mitä tarkoittaa käytännössä, Isä, Poika ja Pyhä Henki.

Lahko saarnamiehillä ei aina ole käsitystä mikä on SHALOM, taivaan Isän (Abba) kanssa.

Sen vajavuuden seurauksesta sitten he eivät kykene kasvattamaan lapsia ketkä olisivat sisällä Elämän Luojan valtakuntaa. Heiltä puuttuu SHALOM rauhan henki omassaperheessä. Siten heidän vaikutuksensa valta kärsii siitä monella tasolla.

Mitä ohjeita Jeesus antoi opetuslapsille?

Matteus 11: 28-30.

“Tulkaa minun tyköni, kaikki työtä tekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä.”

Kiitos vierailusta KOTI USKONTO JA ISÄNMAA verkkosivulla.

Juutalaisten Apostolien teot. https://raamattu.fi/raamattu/KR38/ACT.17/Apostolien-teot-17

Lisää kirjoituksia samasta aiheesta.

Paavalin Väittely Olkiukon Kanssa

http://kotiuskontoisanmaa.fi/paavalin-vaittely-olkiukon-kanssa/